بالا
 تعرفه تبلیغات




 دانلود نمونه سوالات نیمسال دوم 93-94 پیام نور

 دانلود نمونه سوالات آزمونهای مختلف فراگیر پیام نور

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 8 از مجموع 8

موضوع: دولت الکترونيکي چیست

  1. #1
    Y@SiN آواتار ها
    • 2,083

    عنوان کاربری
    مدیر بازنشسته بخش کامپیوتر و تخصصی IT
    تاریخ عضویت
    Mar 2009
    راه های ارتباطی

    New6 دولت الکترونيکي چیست

    دولت الکترونيکي را مي توان چنين تعريف کرد : به کارگيري فناوري اطلاعات در بخش هاي مختلف دولت به منظور افزايش بهره وري و ارتقا سطح خدمات رساني . مهم ترين نتيجه اين امر ، افزايش رضايت مردم خواهد بود به شرطي که پياده سازي دولت الکترونيکي به طور صحيح و با موفقيت صورت گيرد . به عبارت ديگر ، دولت الکترونيکي با اين که مي تواند يک گام اساسي براي دولت ها باشد ، چالش برانگيز نيز است . اگر دولت ها نتوانند خدمات الکترونيکي را به صورت يکنواخت و قابل دسترس ، در اختيار عموم افراد جامعه قرار دهند ، دولت الکترونيکي منجر به شکاف طبقاتي بيش تر در جامعه و در نهايت نارضايتي مردم ، و افزايش مشکلات خواهدشد .
    البته اين به مفهوم انکار دولت الکترونيکي نيست بلکه تاکيدي است بر برنامه ريزي دقيق تر براي اين امر مهم ، که در عصر ديجيتال اجتناب ناپذير به نظر مي رسد . در اين نوشتار سعي شده است که مباني دولت الکترونيکي و اهميت آن به بحث گذارده شود .
    Y@SiN
    فعلا امضا نداريم.باشگاه داريم

  2. #2
    Y@SiN آواتار ها
    • 2,083

    عنوان کاربری
    مدیر بازنشسته بخش کامپیوتر و تخصصی IT
    تاریخ عضویت
    Mar 2009
    راه های ارتباطی

    پیش فرض

    ● تعريف دولت الکترونيکي :
    دولت الکترونيکي به معناي اطلاع رساني و خدمات رساني به موقع ، دقيق و کارا در ۲۴ ساعت شبانه روز ، ۷ روز هفته و تمامي روزهاي سال از طريق وسايل ارتباطي گوناگون مانند تلفن و اينترنت است .
    وجوه دولت الکترونيکي :
    در مباني دولت الکترونيکي وجه هاي مختلفي براي آن قايل شده اند و از يک نقطه نظر مي توان سه وجه کلي را براي آن در نظر گرفت :
    ( Government to Government ) G۲G
    ( Government to business ) G۲B
    ( Government to citizen ) G۲C
    Government to Supplier و Government to Employee از ديگر وجوهي هستند که مي توان آنها را در ارتباط با بخش هاي فوق در نظر گرفت . در عموم کشورها با وجود اين که وجه G۲G ، زير ساختار دولت الکترونيکي را تشکيل مي دهد و به عبارت ديگر نقش back office را ايفا مي کند ، به دليل اهميت يافتن خدمات مشتري مدار ، دو وجه G۲B و G۲C که به عبارتي نقش front office را ايفا مي کنند ، اهميت بيش تري در پياده سازي يافته اند .
    Y@SiN
    فعلا امضا نداريم.باشگاه داريم

  3. #3
    Y@SiN آواتار ها
    • 2,083

    عنوان کاربری
    مدیر بازنشسته بخش کامپیوتر و تخصصی IT
    تاریخ عضویت
    Mar 2009
    راه های ارتباطی

    پیش فرض

    ● راهکارهاي دولت الکترونيکي :
    در هر يک از اين وجوه ، دولت الکترونيکي بايد کمک رسان و اهرمي براي ارتقاي سطح خدمات باشد . به همين دليل در کليه فعاليت هايي که در اين راستا صورت مي گيرد ، بايد راهکارهاي زير در نظر گرفته شود :
    ساده سازي نحوه ارايه خدمات به مشتريان و تسهيل دسترسي به آنها
    بهبود کارآيي و اثربخشي دولت از طريق حذف لايه ها و سطوح مديريتي
    تسهيل دسترسي مشتريان به اطلاعات از اين طريق که مشتري مداري جايگزين بوروکراسي اداري شود
    بهبود وضعيت پاسخگويي به مشتريان و تضمين پاسخگويي در خصوص نيازهاي آنان
    ساده سازي فرآيندهاي کسب و کار موسسات ، کاهش هزينه ها از طريق يکپارچه سازي و حذف سيستم هاي زايد
    ايجاد بينش نتيجه گرايي در دولت
    افزايش ميزان خلاقيت از طريق به کارگيري روند بخش خصوصي در امور دولتي
    در اين بحث ، مشتري مي تواند هر يک از مردم ، بخش خصوصي و يا حتي ديگر سازمان هاي دولتي باشد .
    Y@SiN
    فعلا امضا نداريم.باشگاه داريم

  4. #4
    Y@SiN آواتار ها
    • 2,083

    عنوان کاربری
    مدیر بازنشسته بخش کامپیوتر و تخصصی IT
    تاریخ عضویت
    Mar 2009
    راه های ارتباطی

    پیش فرض

    ● تحقق دولت الکترونيکي :
    يکي از الزامات اساسي براي ورود دولت به عصر ديجيتال آن است که فناوري ارتباطي و اطلاعاتي جديد جانشين جريان مکاتبات بين هرم دولت و دريافت کنندگان خط مشي و مشتريان خدمات دولتي شود . همکاري گسترده بين دولت و مشتريان نه تنها مساله اي مربوط به مراوده الکترونيکي است بلکه هدف کيفيت بيش تر و قابل اعتماد بودن خدمات است . تمام دولت ها در تلاش هستند تا خود را براي اقتصاد ديجيتالي و جامعه اطلاعاتي آماده کنند . طبق نظريه &#۰۳۹;کارو&#۰۳۹; براي تحقق دولت الکترونيکي در جامعه اقدامات زير ضروري است :
    رهبري جامعه از بالاي هرم
    ايجاد بينش سازماني
    تعهد به تامين منابع
    حمايت واقعي از تغيير و تحول
    اجراي سريع
    Y@SiN
    فعلا امضا نداريم.باشگاه داريم

  5. #5
    Y@SiN آواتار ها
    • 2,083

    عنوان کاربری
    مدیر بازنشسته بخش کامپیوتر و تخصصی IT
    تاریخ عضویت
    Mar 2009
    راه های ارتباطی

    پیش فرض

    ● مراحل پياده سازي دولت الکترونيکي :
    کشورهايي که امر پياده سازي دولت الکترونيکي را شروع کرده اند ، بنا به تجربه ، مراحل ضروري اين کار را از قرار زير دانسته اند :
    ▪اطلاع رساني : اطلاعات مورد نياز در اختيار مشتريان و کاربران قرار داده مي شود . مانند اطلاعات لازم براي کسب مجوز شکار يا صدور گواهينامه رانندگي
    ▪ارتباط يک طرفه : فرم هاي الکترونيکي ، مشخص ترين وجه اين مرحله است . سازمان ها، فرم ها را به صورت هاي مختلف در اختيار متقاضيان قرار مي دهند ، اما کاربران پس از گرفتن فرم ها بايد به روش سنتي براي پرکردن و ارسال آنها اقدام کنند .
    ▪ارتباط دوسويه : کاربران مي توانند نه تنها فرم ها را دريافت کنند ، بلکه به صورت آنلاين آنها را هم پر کرده و ارسال کنند . البته در اين مرحله ، برخي عمليات مانند تعاملات مالي يا تعيين هويت متقاضي هنوز به روش سنتي صورت مي گيرد .
    ▪تراکنش ها و تعاملات : تمامي فرآيندها و عمليات از ابتدا تا انتها با توجه به امکانات به صورت الکترونيکي انجام مي شود . در اين مرحله تمامي وجوه دولت الکترونيکي بايد پياده شده باشد .
    از کجا بايد شروع کرد :
    خواسته هاي مشتري راه را مشخص مي کند . در ادامه لازم است نياز متقاضي برآورده شود و خدمات به او ارايه شود .
    استراتژي مشتري
    استراتژي دسترسي
    استراتژي ترخيص
    Y@SiN
    فعلا امضا نداريم.باشگاه داريم

  6. #6
    Y@SiN آواتار ها
    • 2,083

    عنوان کاربری
    مدیر بازنشسته بخش کامپیوتر و تخصصی IT
    تاریخ عضویت
    Mar 2009
    راه های ارتباطی

    پیش فرض

    ● کانال هاي ارتباطي :
    کارگزاران و مديران دولتي و شهروندان با برخورداري از کانال هاي ارتباطي به هنگام به دنبال افزايش مراکز تماس مشتريان هستند . شهروندان تمايل بيش تري به استفاده از روش ها و ارتباطات الکترونيکي نشان مي دهند ، به ويژه که اين نوع ارتباطات با حذف يا کاهش مشکلات ارتباط دارد و تردد و افزايش دسترسي ، کارايي را بالا مي برد .
    ▪مهم ترين کانال هاي ارتباطي عبارت است از :
    تلويزيون الکترونيکي ، اينترنت ، تلفن ، فاکس ، موبايل ، کامپيوترهاي دستي ، پست الکترونيکي ، پست و کيوسک هاي اطلاعاتي . لازم به ذکر است که پياده سازي دولت الکترونيکي به معناي حذف کامل روش سنتي مربوط به مراجعه حضوري مشتريان نيست .
    Y@SiN
    فعلا امضا نداريم.باشگاه داريم

  7. #7
    Y@SiN آواتار ها
    • 2,083

    عنوان کاربری
    مدیر بازنشسته بخش کامپیوتر و تخصصی IT
    تاریخ عضویت
    Mar 2009
    راه های ارتباطی

    پیش فرض

    ● مشکلات دولت الکترونيکي :
    دولت الکترونيکي با وجود مفهومي ساده ، مشکلات زيادي براي دولت ها دارد . مشکل اصلي در روش طراحي نيست بلکه ارايه خدمات به روش مناسب ، معضل اول دولت هاست . دولت ها بايد به عنوان يک مجموعه ، قادر باشند اطلاعات ديجيتالي را به خوبي دريافت کنند و زمينه هاي فني لازم را براي ارتباطات واحدهاي مختلف کشوري با همديگر ، و همکاري بخش خصوصي و دولتي فراهم سازند . مشکل ديگري که وجود دارد ، فرهنگ و ذهنيت مردم است . تغيير ذهنيت و فرهنگ سنتي در مورد استفاده از خدمات ، هزينه زيادي خواهد داشت . فراهم کردن فضاي مناسب ، دورنگه داشتن آن از استفاده هاي نامناسب ، و فقدان تخصص لازم در انجام تغييرات سريع در فناوري اطلاعات از مشکلات ديگر به حساب مي آيد
    دومين معضل اساسي دولت ها ، ايجاد روش هاي قانوني مناسب براي تجارت الکترونيکي است ، چون دنيا در حال حاضر به طرف اقتصاد جهاني ديجيتال حرکت مي کند . با اين وضعيت ، هرگونه مغايرت قانوني در تجارت هاي بين المللي بيش تر نمود پيدا مي کند . در اين مسير ، دولت ها با مشکل مربوط به ماليات بر تجارت الکترونيکي و نحوه کنترل آن ، امضاي الکترونيکي قراردادهاي تجاري و کنترل بر برنامه هاي رمزنويسي قوي موجه هستند .
    سومين معضل اساسي دولت ها که به نوعي يک مشکل بالقوه به حساب مي آيد ، نيازمندي روزافزون به دموکراسي و عدم استفاده دمکراتيک از سيستم هاي ديجيتالي است . با افزايش اقتصاد ديجيتالي ، فناوري از ديدگاه دموکراتيکي ، خنثي يا از آن به غلط استفاده مي شود و در نتيجه تنوع را از بين برده و مردم را تشويق مي کند تا بر اساس روش هاي جديد جهاني تعامل کنند .
    Y@SiN
    فعلا امضا نداريم.باشگاه داريم

  8. #8
    Y@SiN آواتار ها
    • 2,083

    عنوان کاربری
    مدیر بازنشسته بخش کامپیوتر و تخصصی IT
    تاریخ عضویت
    Mar 2009
    راه های ارتباطی

    پیش فرض

    ●● نتيجه گيري :
    دولت الکترونيکي حاصل تغييرات فني ، به خصوص فناوري اطلاعات از يک طرف ، و انطباق سازماني با تغييرات عصر اطلاعات و ديجيتال از طرف ديگر است . در صورت پذيرش تفکر مديريت استراتژيک در حوزه دولتي ، فلسفه دولت الکترونيکي به راحتي براي کارگزاران و بوروت کرات ها قابل هضم خواهد بود . البته دولت الکترونيک همانطور که تشريح شد ، ابعاد مختلفي نظير مشتري مداري ، کيفيت ، کارايي ، اثربخشي ، انعطاف پذيري ، استفاده از توانمندي ها و مهارت هاي بخش خصوصي در بخش دولتي ، و به کارگيري مکانيسم هاي بازار را در بر مي گيرد .
    شايد بتوان گفت که يکي از ابزار مهم براي تبديل مديريت دولتي سنتي ، الگوي جديد مديريت دولتي نوين فناوري اطلاعات است که مسلما با توجه به گذشت حدود يک دهه از حرکت اين انديشه نوين ، دولت الکترونيکي نيز يک بحث جديد خواهد بود و به تحقيقات کاربردي ميداني و چالش هاي فراوان در مورد به کارگيري آن در جامعه ايراني نياز دارد . براي مثال يک نمونه از آن تحت عنوان طرح &#۰۳۹; آسيکودا &#۰۳۹; جهت الکترونيکي کردن امور گمرکي در گمرک ايران در حال شکل گيري است . در خاتمه بايد گفت که زمينه هاي بالقوه زيادي در کشورمان وجود دارد که امکان پياده کردن ارايه خدمات را به طريق سيستم هاي ديجيتالي ميسر مي سازد و در پيشرفت اقتصادي و اجتماعي ايران اسلامي موثر است
    Y@SiN
    فعلا امضا نداريم.باشگاه داريم

برچسب برای این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •