 
 
 
 
 
	
		
		
	
	
	
	
	
		
			
- 
	
	
		
		
			
				
				
				
					 دولت الکترونيکي چیست دولت الکترونيکي چیست
					
						
							دولت الکترونيکي را مي توان چنين تعريف کرد : به کارگيري فناوري اطلاعات در  بخش هاي مختلف دولت به منظور افزايش بهره وري و ارتقا سطح خدمات رساني .  مهم ترين نتيجه اين امر ، افزايش رضايت مردم خواهد بود به شرطي که پياده  سازي دولت الکترونيکي به طور صحيح و با موفقيت صورت گيرد . به عبارت ديگر ،  دولت الکترونيکي با اين که مي تواند يک گام اساسي براي دولت ها باشد ،  چالش برانگيز نيز است . اگر دولت ها نتوانند خدمات الکترونيکي را به صورت  يکنواخت و قابل دسترس ، در اختيار عموم افراد جامعه قرار دهند ، دولت  الکترونيکي منجر به شکاف طبقاتي بيش تر در جامعه و در نهايت نارضايتي مردم ،  و افزايش مشکلات خواهدشد . 
 البته اين به مفهوم انکار دولت الکترونيکي نيست بلکه تاکيدي است بر برنامه  ريزي دقيق تر براي اين امر مهم ، که در عصر ديجيتال اجتناب ناپذير به نظر  مي رسد . در اين نوشتار سعي شده است که مباني دولت الکترونيکي و اهميت آن  به بحث گذارده شود .
 
 
 
 
				
				
				
					
				
				
					Y@SiN فعلا امضا نداريم.باشگاه داريم  
 
 
 
 
 
 
- 
	
	
		
		
			
				
				
				
					  
					
						
							●  تعريف دولت الکترونيکي : 
 دولت الکترونيکي به معناي اطلاع رساني و خدمات رساني به موقع ، دقيق و  کارا در ۲۴ ساعت شبانه روز ، ۷ روز هفته و تمامي روزهاي سال از طريق وسايل  ارتباطي گوناگون مانند تلفن و اينترنت است .
 وجوه دولت الکترونيکي :
 در مباني دولت الکترونيکي وجه هاي مختلفي براي آن قايل شده اند و از يک نقطه نظر مي توان سه وجه کلي را براي آن در نظر گرفت :
 ( Government to Government ) G۲G
 ( Government to business ) G۲B
 ( Government to citizen ) G۲C
 Government to Supplier و Government to Employee از ديگر وجوهي هستند که  مي توان آنها را در ارتباط با بخش هاي فوق در نظر گرفت . در عموم کشورها با  وجود اين که وجه G۲G ، زير ساختار دولت الکترونيکي را تشکيل مي دهد و به  عبارت ديگر نقش back office را ايفا مي کند ، به دليل اهميت يافتن خدمات  مشتري مدار ، دو وجه G۲B و G۲C که به عبارتي نقش front office را ايفا مي  کنند ، اهميت بيش تري در پياده سازي يافته اند .
 
 
 
 
				
				
				
				
					Y@SiN فعلا امضا نداريم.باشگاه داريم  
 
 
 
 
 
 
- 
	
	
		
		
			
				
				
				
					  
					
						
							  ●  راهکارهاي دولت الکترونيکي : 
 در هر يک از اين وجوه ، دولت الکترونيکي بايد کمک رسان و اهرمي براي  ارتقاي سطح خدمات باشد . به همين دليل در کليه فعاليت هايي که در اين راستا  صورت مي گيرد ، بايد راهکارهاي زير در نظر گرفته شود :
 ساده سازي نحوه ارايه خدمات به مشتريان و تسهيل دسترسي به آنها
 بهبود کارآيي و اثربخشي دولت از طريق حذف لايه ها و سطوح مديريتي
 تسهيل دسترسي مشتريان به اطلاعات از اين طريق که مشتري مداري جايگزين بوروکراسي اداري شود
 بهبود وضعيت پاسخگويي به مشتريان و تضمين پاسخگويي در خصوص نيازهاي آنان
 ساده سازي فرآيندهاي کسب و کار موسسات ، کاهش هزينه ها از طريق يکپارچه سازي و حذف سيستم هاي زايد
 ايجاد بينش نتيجه گرايي در دولت
 افزايش ميزان خلاقيت از طريق به کارگيري روند بخش خصوصي در امور دولتي
 در اين بحث ، مشتري مي تواند هر يک از مردم ، بخش خصوصي و يا حتي ديگر سازمان هاي دولتي باشد .
 
 
 
 
				
				
				
				
					Y@SiN فعلا امضا نداريم.باشگاه داريم  
 
 
 
 
 
 
- 
	
	
		
		
			
				
				
				
					  
					
						
							  ●  تحقق دولت الکترونيکي : 
 يکي از الزامات اساسي براي ورود دولت به عصر ديجيتال آن است که فناوري  ارتباطي و اطلاعاتي جديد جانشين جريان مکاتبات بين هرم دولت و دريافت  کنندگان خط مشي و مشتريان خدمات دولتي شود . همکاري گسترده بين دولت و  مشتريان نه تنها مساله اي مربوط به مراوده الکترونيکي است بلکه هدف کيفيت  بيش تر و قابل اعتماد بودن خدمات است . تمام دولت ها در تلاش هستند تا خود  را براي اقتصاد ديجيتالي و جامعه اطلاعاتي آماده کنند . طبق نظريه  &#۰۳۹;کارو&#۰۳۹; براي تحقق دولت الکترونيکي در جامعه اقدامات زير  ضروري است :
 رهبري جامعه از بالاي هرم
 ايجاد بينش سازماني
 تعهد به تامين منابع
 حمايت واقعي از تغيير و تحول
 اجراي سريع
 
 
 
 
				
				
				
				
					Y@SiN فعلا امضا نداريم.باشگاه داريم  
 
 
 
 
 
 
- 
	
	
		
		
			
				
				
				
					  
					
						
							  ●  مراحل پياده سازي دولت الکترونيکي : 
 کشورهايي که امر پياده سازي دولت الکترونيکي را شروع کرده اند ، بنا به تجربه ، مراحل ضروري اين کار را از قرار زير دانسته اند :
 ▪اطلاع رساني : اطلاعات مورد نياز در اختيار مشتريان و کاربران قرار داده  مي شود . مانند اطلاعات لازم براي کسب مجوز شکار يا صدور گواهينامه رانندگي
 ▪ارتباط يک طرفه : فرم هاي الکترونيکي ، مشخص ترين وجه اين مرحله است .  سازمان ها، فرم ها را به صورت هاي مختلف در اختيار متقاضيان قرار مي دهند ،  اما کاربران پس از گرفتن فرم ها بايد به روش سنتي براي پرکردن و ارسال  آنها اقدام کنند .
 ▪ارتباط دوسويه : کاربران مي توانند نه تنها فرم ها را دريافت کنند ، بلکه  به صورت آنلاين آنها را هم پر کرده و ارسال کنند . البته در اين مرحله ،  برخي عمليات مانند تعاملات مالي يا تعيين هويت متقاضي هنوز به روش سنتي  صورت مي گيرد .
 ▪تراکنش ها و تعاملات : تمامي فرآيندها و عمليات از ابتدا تا انتها با  توجه به امکانات به صورت الکترونيکي انجام مي شود . در اين مرحله تمامي  وجوه دولت الکترونيکي بايد پياده شده باشد .
 از کجا بايد شروع کرد :
 خواسته هاي مشتري راه را مشخص مي کند . در ادامه لازم است نياز متقاضي برآورده شود و خدمات به او ارايه شود .
 استراتژي مشتري
 استراتژي دسترسي
 استراتژي ترخيص
 
 
 
 
				
				
				
				
					Y@SiN فعلا امضا نداريم.باشگاه داريم  
 
 
 
 
 
 
- 
	
	
		
		
			
				
				
				
					  
					
						
							  ●  کانال هاي ارتباطي : 
 کارگزاران و مديران دولتي و شهروندان با برخورداري از کانال هاي ارتباطي  به هنگام به دنبال افزايش مراکز تماس مشتريان هستند . شهروندان تمايل بيش  تري به استفاده از روش ها و ارتباطات الکترونيکي نشان مي دهند ، به ويژه که  اين نوع ارتباطات با حذف يا کاهش مشکلات ارتباط دارد و تردد و افزايش  دسترسي ، کارايي را بالا مي برد .
 ▪مهم ترين کانال هاي ارتباطي عبارت است از :
 تلويزيون الکترونيکي ، اينترنت ، تلفن ، فاکس ، موبايل ، کامپيوترهاي دستي  ، پست الکترونيکي ، پست و کيوسک هاي اطلاعاتي . لازم به ذکر است که پياده  سازي دولت الکترونيکي به معناي حذف کامل روش سنتي مربوط به مراجعه حضوري  مشتريان نيست .
 
 
 
 
				
				
				
				
					Y@SiN فعلا امضا نداريم.باشگاه داريم  
 
 
 
 
 
 
- 
	
	
		
		
			
				
				
				
					  
					
						
							 ●  مشکلات دولت الکترونيکي : 
 دولت الکترونيکي با وجود مفهومي ساده ، مشکلات زيادي براي دولت ها دارد .  مشکل اصلي در روش طراحي نيست بلکه ارايه خدمات به روش مناسب ، معضل اول  دولت هاست . دولت ها بايد به عنوان يک مجموعه ، قادر باشند اطلاعات  ديجيتالي را به خوبي دريافت کنند و زمينه هاي فني لازم را براي ارتباطات  واحدهاي مختلف کشوري با همديگر ، و همکاري بخش خصوصي و دولتي فراهم سازند .  مشکل ديگري که وجود دارد ، فرهنگ و ذهنيت مردم است . تغيير ذهنيت و فرهنگ  سنتي در مورد استفاده از خدمات ، هزينه زيادي خواهد داشت . فراهم کردن فضاي  مناسب ، دورنگه داشتن آن از استفاده هاي نامناسب ، و فقدان تخصص لازم در  انجام تغييرات سريع در فناوري اطلاعات از مشکلات ديگر به حساب مي آيد
 دومين معضل اساسي دولت ها ، ايجاد روش هاي قانوني مناسب براي تجارت  الکترونيکي است ، چون دنيا در حال حاضر به طرف اقتصاد جهاني ديجيتال حرکت  مي کند . با اين وضعيت ، هرگونه مغايرت قانوني در تجارت هاي بين المللي بيش  تر نمود پيدا مي کند . در اين مسير ، دولت ها با مشکل مربوط به ماليات بر  تجارت الکترونيکي و نحوه کنترل آن ، امضاي الکترونيکي قراردادهاي تجاري و  کنترل بر برنامه هاي رمزنويسي قوي موجه هستند .
 سومين معضل اساسي دولت ها که به نوعي يک مشکل بالقوه به حساب مي آيد ،  نيازمندي روزافزون به دموکراسي و عدم استفاده دمکراتيک از سيستم هاي  ديجيتالي است . با افزايش اقتصاد ديجيتالي ، فناوري از ديدگاه دموکراتيکي ،  خنثي يا از آن به غلط استفاده مي شود و در نتيجه تنوع را از بين برده و  مردم را تشويق مي کند تا بر اساس روش هاي جديد جهاني تعامل کنند .
 
 
 
 
				
				
				
				
					Y@SiN فعلا امضا نداريم.باشگاه داريم  
 
 
 
 
 
 
- 
	
	
		
		
			
				
				
				
					  
					
						
							 ●●  نتيجه گيري : 
 دولت الکترونيکي حاصل تغييرات فني ، به خصوص فناوري اطلاعات از يک طرف ، و  انطباق سازماني با تغييرات عصر اطلاعات و ديجيتال از طرف ديگر است . در  صورت پذيرش تفکر مديريت استراتژيک در حوزه دولتي ، فلسفه دولت الکترونيکي  به راحتي براي کارگزاران و بوروت کرات ها قابل هضم خواهد بود . البته دولت  الکترونيک همانطور که تشريح شد ، ابعاد مختلفي نظير مشتري مداري ، کيفيت ،  کارايي ، اثربخشي ، انعطاف پذيري ، استفاده از توانمندي ها و مهارت هاي بخش  خصوصي در بخش دولتي ، و به کارگيري مکانيسم هاي بازار را در بر مي گيرد .
 شايد بتوان گفت که يکي از ابزار مهم براي تبديل مديريت دولتي سنتي ، الگوي  جديد مديريت دولتي نوين فناوري اطلاعات است که مسلما با توجه به گذشت حدود  يک دهه از حرکت اين انديشه نوين ، دولت الکترونيکي نيز يک بحث جديد خواهد  بود و به تحقيقات کاربردي ميداني و چالش هاي فراوان در مورد به کارگيري آن  در جامعه ايراني نياز دارد . براي مثال يک نمونه از آن تحت عنوان طرح  &#۰۳۹; آسيکودا &#۰۳۹; جهت الکترونيکي کردن امور گمرکي در گمرک  ايران در حال شکل گيري است . در خاتمه بايد گفت که زمينه هاي بالقوه زيادي  در کشورمان وجود دارد که امکان پياده کردن ارايه خدمات را به طريق سيستم  هاي ديجيتالي ميسر مي سازد و در پيشرفت اقتصادي و اجتماعي ايران اسلامي  موثر است
 
 
 
 
				
				
				
				
					Y@SiN فعلا امضا نداريم.باشگاه داريم  
 
 
 
 
 
 
 
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	برچسب برای این موضوع
	
	
	
		
		
			
				 مجوز های ارسال و ویرایش
				مجوز های ارسال و ویرایش
			
			
				
	
		- شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
- شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
- شما  strong>نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
- شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
-  
قوانین انجمن