-
برخی ازمقالات فصلنامه مدیریت
بررسي سياستهاي دولت در صنعت گردشگري و ارائه الگوي توسعه پايدار صنعت گردشگري كشور
نویسنده : نورالدين نوري
چکیده :
بررسي سياستهاي دولت و دستگاههاي مرتبط در خصوص صنعت گردشگري در برنامه سوم توسعه اقتصادي، فرهنگي با هدف ارائه الگويي که در قالب آن نظام سياستگذاري کارآمدي که به توسعه پايدار صنعت گردشگري کشور بيانجامد ضرورت اصلي تحقيق حاضر به شمار ميآيد. نتايج بررسي تحقيق نشان ميدهد سياستهاي گردشگري در هر يک از برنامههاي 5 ساله از جمله برنامه سوم توسعه، از خلاء الگوي سياستگذاري معين و بهخصوص فقدان توجه به شاخصهاي بنيادين سياستگذاري همچون، تمرکز و انسجام در اهداف، ديدگاه نظاممند و يکپارچه در ميان سياستگذاران، ميزان عملپذيري سياستها و نظام پاسخگويي و ارزيابي عملکرد مؤثر برخوردار بوده است. توسعه گردشگري متضمن توجه به ابعاد توسعه در تمامي سطوح فردي، سازماني و ملي است و پايداري آن در گروي استفاده از منابع، هدايت سرمايهگذاريها، سمتگيري پيشرفت فنآوري و تغيير ساختاري و نهادي است که با نيازهاي حال و آينده بشر سازگار باشد. صاحبنظران گردشگري معتقدند مسير دستيابي به توسعه گردشگري از طريق در نظر گرفتن دو دسته عوامل زير: - عوامل اوليه سياستگذاري صرف نظر از موضوع گردشگري - عوامل تخصصي گردشگري امکانپذير خواهد شد. الگوي بهدست آمده در اين تحقيق نقش و اهميت هر يک از عاملهاي اوليه و تخصصي را نشان ميدهد. بهعلاوه خلاء يک مبناي علمي در سياستگذاريها منجر شد اين کاستي در الگوي مزبور گنجانده شود. الگوي پيشنهادي در سه سطح فردي، سازماني و ملي، اهداف و مقاصدي را متصور شده است که اميد مي رود با دستيابي به اهداف توسعه در سطوح سه گانه تحت بررسي، تحقق توسعه پايدار در گردشگري صورت پذيرد. چکیده (انگلیسی) :
The main goal of this research is study of government policies and related organizations in tourism industry in the third economic and cultural plan (because of its coincidence with its form, a functional system of policy making, resulting in the sustainable development of a country's tourism industry. The results of the research show that the policies of tourism industry in each of five-year plans namely the third development plan, have suffered due to lack of a model for predefined policy makings and specially lack of attention to basic policy making indices like centralization and coherence in goals, systematic, and integrated perspective among the policy makers, the extent of practicality of policies, and effective responsive system and a system for performance evaluation. Tourism development requires close consideration of development dimensions in all individual, organizational and national levels, and permanence of this development depends on utilization of resources, directing investments, orientation of technology development and a structural and fundamental change compatible with now and future needs of humanity. In this research, government policies in diplomatic, economic, cultural, and educational dimensions have been investigated. Tourism scholars believe that the path for achievement of sustainable development of tourism is feasible only through working on the following two groups: - Primary indices of policy making apart from the subject of tourism. - Professional branches of tourism In the accomplished model the role and importance of any of the indices have been predicted. Moreover lack of a scientific basis in policy making resulted in consideration of this inefficiency in the model. The suggested model defines some goals at three levels: individual, organizational and national, and it is hoped that through fulfilling the goals of development in the above three; we may reach to a permanent development of tourism. فایل مقاله : [دریافت]
من همچنان بی امضاء
-
پاراديمهاي تئوريك تبيينكننده شكلگيري ارتباطات بين سازماني
نویسنده : عظيم زارعي
چکیده :
مقوله ارتباطات بين سازماني از دير باز و در قالبهاي متفاوت مطرح بوده و در حال حاضر به واسطه رقابت روزافزون از يك سو و پيشرفت و گسترش چشمگير فنآوريهاي نوين در زمينههاي توليد، بازاريابي، اطلاعات از سويي ديگر بيش از پيش برجسته گرديده است. امروزه كاركردهاي مختلف سازمانها به گونهاي با يكديگر پيوند خورده كه تداوم حيات آنها را به صورت جدي تحت تاثير قرار داده است به گونهاي كه سازمانها در برقراري ارتباطات از اشكال گوناگون نظير سرمايهگذاري مشترك, شبكه,كنسرسيوم, اتحاد, اتحاديه بازرگاني و هيات مديره مشترك استفاده ميكنند. در اين خصوص شكلگيري صحيح ارتباطات بين سازماني مزيتهاي فراوان و شكلگيري نادرست آنها، معايب قابل توجهي به دنبال دارد. شناخت مباني نظري گزينههاي مختلف ارتباطات بين سازماني ميتواند بسيار سودمند باشد. در اين راستا شش پارادايم اصلي تئوريك ، كه هر يك از زاويهاي تبيين و ريشه در حوزههاي مختلف علوم دارند، ارائه شده كه اين امر دلالت بر ماهيت چند بعدي موضوع دارد. اين پارادايمها عبارتند از هزينههاي اقتصادي مبادله، وابستگي منابع، اتحاد استراتژيك، تئوري ذينفعان، تئوري يادگيري و تئوري نهادينه شدن. در اين مقاله پارادايمهاي مزبور تشريح و نقاط قوت و ضعف هر يك مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است. نتايج مطالعات حاكي از آن است كه هيچيك از تئوريها در تبيين كليه اشکال ارتباطات بين سازماني موفق نميباشد بلكه تلفيق آنها تطابق بيشتري با واقعيت دارد. چکیده (انگلیسی) :
Inter-organizational relationships have a rich background in business. This is due to increasing competition on one hand, and dramatic improvement in production, marketing, and information technologies on the other hand. Almost all organizations rely on their relationship with other counterparts and receive a significant benefit for their business success. Different organizations have preferred various forms to adapt this idea including Joint venture, Networking, Consortia, Trade association, and Interlocking Directorate. These forms have a profound theoretical background and it is crucial to understand these theories in order to take the appropriate form. This paper reviews the main theoretical paradigms including Transaction cost economics, Resource dependence, Strategic alliances, Stakeholder theory, Learning theory, and Institutional theory along with their strengths and weaknesses. The analysis suggests that there is no single influential theory on all the popular forms and a contingency approach should be adopted for successful implementation of the inter-organizational relationship management.
فایل مقاله : [دریافت]
من همچنان بی امضاء
-
پيشنيازهاي انتخابات الكترونيكي در ايران
نویسنده : نوازاله خارستاني
چکیده :
با پيشرفت و توسعه فناوريهاي اطلاعاتي و ارتباطات و كاربرد گسترده آن در ارائه خدمات مفهوم دولت الكترونيكي رفته رفته مراحل تكاملي خود را طي ميكند. از اينرو، بكارگيري فناوري اطلاعات در انتخابات يكي از زمينههاي تحقق دولت الكترونيكي است. مطالعه با هدف اصلي شناخت و دستهبندي پيشنيازهاي استقرار انتخابات الكترونيكي در ايران پرداخته است. نتيجه تحليل عاملي نشان داد كه اين پيشنيازها را ميتوان به پنج مقوله حاكميت الكترونيكي، زيرساخت الكترونيكي، منابع انساني، امنيتي و اعتمادسازي تقسيم بندي كرد. پيشنياز حكومتي (با ميانگين 9/3) و اعتماد سازي (با ميانگين 6/1) به ترتيب بيشترين و كمترين نقش را در استقرار انتخابات الكترونيكي در كشور را دارند. در مجموع اين عوامل حدود60 درصد از تغييرپذيري در استقرار انتخابات الكترونيكي را نشان ميدهند. به عبارت ديگر، عوامل ديگري نيز در تحقق انتخابات الكترونيكي موثر هستند كه در اين پژوهش شناسايي نشدهاند. چکیده (انگلیسی) :
With regards to ICT initiatives and wide application of these technologies in offering services to citizens, E-government development is passing to its final phases. Hence, application of ICT in the area of elections is a strategic necessity. This study uses factor analysis to discover prerequisites of E-elections in Iran. The study integrates constructs from literature to develop a model of assessment. A survey is administered to 197 electoral administrators. The data is analyzed using factor analysis. The study only explores the perceptions of electoral administrators. Future studies could use the model to assess perceptions of a more diverse pool of citizens. Results indicate that electronic governance, technological infrastructure, human resource, Security, and Reliability mechanisms are prerequisites to run a successful electronic-voting system in Iran. The model explains 60 percent of the variance in implementation of an e-voting system. Government should emphasize the benefits of electronic voting to citizens. If government follows a step-by step program to develop appropriate mechanisms with regards to findings of this research, e-voting may be influential enough to motivate people to participate in the election process. The findings of this study also lay the foundation for future studies on e-voting adoption. فایل مقاله : [دریافت]
من همچنان بی امضاء
-
نقش مدلهاي ذهني در فرايند تغيير سازماني
نویسنده : عليرضا مقدم
چکیده :
در اين مطالعه به بررسي نقش مدلهاي ذهني مديران در فرايند تغيير سازماني پرداخته ميشود. عوامل مختلفي در فرايند تغييرات سازماني مورد بررسي قرار گرفتهاند، اما نويسندگان مقاله بر اين موضوع متمركز شدهاند كه مديران چه نگرشي نسبت به عوامل محيطي و تغييرات سازماني دارند و اين نگرشها چگونه بر تصميماتي كه ايشان در مورد اقدام به تغييرات مختلف سازماني اتخاذ ميكنند، مؤثر است. در اين مطالعه از تجزيه و تحليل دادههاي اوليه كه از مديران و كارشناسان يكي از بزرگترين شرکتهاي توليدكننده كاغذ تيشو در ايران بهدست آمده، استفاده شده است. براي بهدست آوردن نقطه نظرات ايشان، پرسشنامهاي طراحي و بين آنها توزيع شد. يافتههاي بهدست آمده حاكي از اين است كه نوع تعبيري كه مديران از رويدادهاي واقعي دارند و نگرشي كه نسبت به فرايند تغيير سازماني دارند، بر تصميمي كه ايشان در مورد اقدام به تغييرات مختلف سازماني اتخاذ ميكنند مؤثر است.
فایل مقاله : [دریافت]
من همچنان بی امضاء
-
ارزيابي کيفيت آموزش با تکنيک mcdm فازي
نویسنده : امير رضازاده
چکیده :
ارزيابي كيفيت آموزش به علت ماهيت آن نيازمند روشهاي خاصي ميباشد. در اين مقاله سعي شده است تا با بهكارگيري تكنيكهاي مختلف ارزيابي و رتبهبندي، روش نويني در ارزيابي كيفيت دورههاي آموزشي ارايه شود. بهمنظور اولويتبندي و يافتن ميزان اهميت شاخصهاي كيفيت آموزش، از فرايند تحليل سلسله مراتبي (AHP) استفاده شده است. براي ارزيابي عملكرد هر يك از دورهها برمبناي شاخصهاي كيفيت آموزش، جمعآوري دادهها و تلخيص آنها به كمك تئوري مجموعههاي فازي انجام پذيرفته است و در نهايت براي رتبهبندي دورههاي آموزشي و مقايسه آنها نيز از روش TOPSIS سود برده شده است.
فایل مقاله : [دریافت]
من همچنان بی امضاء
-
ارايه چارچوبي براي ارزيابي كيفيت ارايه خدمات يك شركت امداد رساني خودرو
نویسنده : علي فرقاني
چکیده :
در اين مقاله دو رويكرد براي ارزيابي كيفيت خدمت يك شركت امدادرساني خودرو با نظرسنجي از مشتريان اين شركت ارائه ميشود. يك رويكرد مبتني بر بررسي آماري از طريق اندازهگيري رضايت مشتري ميباشد و رويكرد ديگر مبتني بر بررسي به وسيله روشهاي كنترل كيفيت آماري است كه در اين زمينه تاكنون به ندرت مورد استفاده قرار گرفته است. مبناي نظري بررسي مدل كيفيت خدمت (سروكوال)، ميباشد. بهطوركلي سه بُعد براي اندازهگيري كيفيت خدمت تعريف شده و مناسب بودن استفاده از اين ابعاد به صورت تحليلي مورد بررسي قرار گرفته است. سپس 18 عامل (3 عامل رضايت كلي و 15 عامل موثر بر رضايت كلي مشتري) شناسايي شده و مورد نظرسنجي و بررسي قرار گرفتند. دادههاي مربوط به طرز تلقي مشتريان از خدمات دريافتي در 15 ماه متوالي (هر ماه 2000 مشتري) در جوامع آماري مورد نظر جمعآوري و در نهايت روند اين درك مشتري در مدت يادشده مورد مطالعه قرار گرفته است. يافته هاي حاصل از اين تحقيق نشان ميدهد که استفاده از بازخوردهاي اين دو رويکرد به طور چشمگيري سبب افزايش رضايت و کاهش نارضايتي مشتريان ميگردد.
فایل مقاله : [دریافت]
من همچنان بی امضاء
-
عارضهيابي سيستم لجستيک با استفاده از روش «تعيين ارزش مشتري»،
نویسنده : سميرا فضلالهي
چکیده :
بهرهمندي از سيستم لجستيك مناسب، يكي از عوامل كليدي موفقيت در كسب كار است. بررسي فضاي كسب و كار خودروسازان در ايران نشاندهنده پشت سرگذاردن مرحله رشد سريع اوليه و اشباع بازار است. يكي از استراتژيها معمول شركتها در چنين حالتي، كاهش هزينه بهمنظور حفظ سوددهي و شناسايي فرصتهاي بهبود در سازمان است. اولين جايي كه ميتوان كاهش هزينه و شناسايي فرصتهاي پيشرو را از آن شروع كرد، لجستيك و زنجيره تامين سازمان است. سازمانها در هر زنجيرهاي، به دنبال ايجاد بهبود در ساختارهاي عملياتي هستند. در اين مسير دو سوال مهم مطرح ميشود. اول اينکه چه فرصتهايي براي بهبود وجود دارد و دوم اينکه کدام فرصت با توجه به محدوديتهاي موجود، ارزش بيشتري را براي سازمان ايجاد خواهد کرد. در اين راستا، عارضهيابي با پاسخگويي به اين سوالات، سازمان را در کسب ارزش و ايجاد بهبود ياري ميدهد. در اين مقاله روشي جهت ارزيابي سيستم لجستيك سازمان (فرآيندهاي تامين، توليد و فروش) در سطوح مديريتي و سازماني، جريان اطلاعات و جريان فيزيكي ارائه شده است. عارضهيابي اين امکان را فراهم ميآورد تا بتوان نقاط ضعف و قوت سازمان را شناسايي کرده و در جهت بهبود آن اقدامات لازم را انجام داد. روش ارائه شده در اين مقاله براي عارضهيابي سيستم لجستيك يک شركت خودروساز در ايران مورد استفاده قرار گرفته است كه در اينجا بهعنوان مطالعه موردي ارائه شده است.
فایل مقاله : [دریافت]
من همچنان بی امضاء
برچسب برای این موضوع
مجوز های ارسال و ویرایش
- شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
- شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
- شما strong>نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
- شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
-
قوانین انجمن