خصوصیات بازار انحصار کامل :
1)به ساختاری از بازار گفته می شود که تنها یک بنگاه در عرصه ی بازار محصول را عرضه می کند
2)عدم امکان ورود و خروج بنگا ههای دیگر به این صنعت
3)عدم وجود کالا های جانشین با کالای مورد نظر
4)وجود اطلا عات کامل از حال و اینده ی قیمتها و هزینه های تولید5)منشا انحصار عوامل متععدی است از جمله قوانین حقوقی – مواد اولیه – عوامل طبیعی ... که در جای خود بحث خواهد شد .
ازنقطه نظر فروش و درامد انحصار خالص و رقابت کامل در دو قطب مخالف هم قرار دارند . بنگاه رقابت کامل انقدر رقیب دارد که رقابت بصورت یک مسئله ی غیر شخصی درامده یا انکه اصلا رقابت به مفهوم مشهور خود وجود ندارد
. در حالت انحصار خالص نیز رقابت وجود ندارد به مفهوم مشهور ان رقابتی نیست و به مفهوم تکنیکی نیز رقابتی وجود ندارد.دو نوع رقابت داریم یکی غیر مستقیم و دیگری بالقوه .باز هم مانند بازار رقابت کامل بازار انحصار کامل یا خالص بسیار ایده ال در نظر گرفته می شود چرا که مشکل است باور کنیم که در نظام اقتصادی با روابط متقابل زیاد احتمالا کسی بتواند کالایی را بفروشد که برایش جانشینی وجود نداشته باشد . فقط مطالعه ی این بازار چارچوب مناسبی برای تجزیه و تحلیل بازارهایی مشابه به انحصار کامل می باشد
.گفته شد که یک انحصارگر در بازار کالایش عملا با دو نوع رقیب روبرو ست .که در رقابت بالقوه رقیبان بالقوه با دیدن ایندهی سود و اینکه احساس کنند که می توانند بدون مشکل قسمت عمدهای از بازار را بدست گیرند وضعیت انحصار رابه خطر انداخته و ممکن است انحصار را بشکنند .در رقابت غیر مستقیم همانطور که می دانیم در سبد مصرف کننده کالاها می توانند جانشین یکدیگر باشند . مثلا مصرف کننده می تواند غذای کمتری بخورددر عوض لباس بهتری بپوشد و....پس انحصار گر باید تلاش در جذب مقداری از بودجه مصرف کننده برای کالای خویش کند. نوعی دیگر از رقابت غیر مستقیم در کالاهای جانشین می باشد مثلا نفت به جای برق ....در تمام اینها باید انحصارگر بتواند با یک سیاست خوب مصرف کننده را جذب نماید
.اگر مطلب را بدین صورت گوییم بهتر است :که جانشینهای کاملی برای کالای یک انحصار گر وجود ندارد اما جانشینهای غیر کامل که توضیح داده شد وجود دارد و قدرت انحصار گر به اینکه کالاهای دیگر با چه درجه ای از وسعت ممکن است بعنوان جانشین در مصرف این کالای انحصارگر بکار روند بستگی دارد .با توجه به توضیحاتی که داده شد منطقی تر و علمی تر است که بازارهایی غیر از رقابت کامل با خصوصیات انحصار کامل را با درجه ی انحصاری ان سنجید یعنی به نسبت اینکه چه تعداد بنگاه در بازار باشد و یا اینکه کالای تولید شده چه تعداد جانشین دارد درجه ی انحصار تعیین خواهد شد
شاید بعضی ها اینگونه فکر نمایند که در بازار انحصار کامی به دلیل شرایطش تضمین کنندهی سود ویزه خواهند بود. اما این عده اشتباه فکر می کنند چرا که سود ویزه بستگی به موقعیت منحنی تقاضا و ساختار هزینه ی بنگاه دارد.