ماشینهای خاک ورزی: در قسمت نظری این درس نخست دانشجو با انواع ماشین های شخم اولیه و ثانویه و ساختمان و طرز کار هر یک آشنا گردیده، سپس روش های بکارگیری، تنظیمات، نگهداری و تعمیرات ادوات شخم را می آموزد و در بخش عملیات ماشین های خاکورزی، هریک از آنها را خودش به کمک تراکتور به مزرعه می برد و در زمین با آن کار می کند و نحوه ی کار آنها را فرا می گیرد.
ماشینهای کاشت و داشت: پس از این که با ماشین های خاک ورزی بستر مناسبی برای کاشت بذر آماده کردند ماشین های کاشت را وارد زمین مزرعه می کنند و با توجه به تنوع محصولات کشاورزی، دانشجویان باید ماشین های اختصاصی هر محصول را کاملاً شناخته، با طرز کار و تنظیمات هر یک از آنها برای کاشت به صورت نظری و عملی آشنا شوند و هر یک را در زمین مورد آزمایش قرار دهند. برای مثال، اجزای ساختمانی یک غده کار سیب زمینی با اجزای ساختمانی یک خطی کار غلات بسیار متفاوت است. همچنین وقتی که محصول کاشته و سبز شد احتیاج به نگهداری دارد که در قسمت ماشین های داشت، انواع سمپاش ها، کودپاشها، سله شکن ها ،کولتیواتورها، ساختمان، طرز کار، تنظیمات، سرویس و نگهداری هریک از آنها تدریس گردیده و دانشجویان در عملیات، با آنها کار می کنند.
تکنولوژی موتور - شناخت و کاربرد تراکتور
برای آشنایی بیشتر با مکانیزاسیون در نظر دارم که تعدادی از دروس اصلی این رشته را به صورت مختصر به خوانندگان عزیز معرفی کنم. در این مطلب به دو درس اصلی تکنولوژی موتور و شناخت و کاربرد تراکتور می پردازم:
تکنولوژی موتور: انواع موتورهای احتراق داخلی چهارزمانه و دوزمانه بنزینی و گازوئیلی، اجزا ی ساختمانی و طرز کار هر یک از آنها و نیز کلیه ی سیستم های سوخت رسانی، برق رسانی، روغن کاری ، خنک کار ی و انتقال قدرت در قسمت نظری تدریس گردیده و در بخش عملی ضمن نمایش انواع موتورهای برش خورده، تعدادی از موتور خودروهای متنوع برای دانشجویان و به کمک خودشان باز و بسته شده. علاوه بر این در تمام بخش های موتور، عیب یابی و رفع عیب موتورها آموزش داده می‌شود.
شناخت و کاربرد تراکتور: دراین درس دانشجو با انواع تراکتورها، طرز کار آنها و متعلقات تراکتور ، سیستم هیدرولیک تراکتور و طرق مختلف اتصال ادوات کشاورزی به تراکتور، طرز انتقال قدرت از تراکتور به ادوات کشاورزی و همچنین مراقبت و نگهداری تراکتور به طور نظری و عملی آشنا می‌گردد و رانندگی با انواع تراکتور را می آموزد.
کلاچ در تراکتور (Clutch)
کلاچ(Clutch) وسیله ایست که براساس وجود اصطحکاک بین دو سطح کار می کند و وظیفه اش قطع و وصل در انتقال توان از میل لنگ و موتور به جعبه دنده است.
همانطور که در شکل مشخص است کلاچ از پدال، محور اتصال پدال و توپی بلبرینگ، توپی بلبرینگ، بلبرینگ، صفحه‌ی تماس بلبرینگ و سطح انگشتی ها، انگشتی ها، فنرها، پوسته فنر، میله‌ی اتصال پوسته فنر وصفحه‌ی فشاردهنده، پیچ تنظیم طول فنر، استکانی های فلزی که فنر داخل آن قرار می گیرد، صفحه‌ی فشاردهنده، صفحه کلاچ که بر روی آن لنت کوبی شده است و شافت کلاچ که وظیفه‌ی انتقال توان به جعبه دنده را برعهده دارد تشکیل شده است.
حال طرز کار کلاچ لنتی یک مرحله ای:
در مورد کلاچ دو حالت وجود دارد: 1- حالتی که پا بر روی پدال فشار نمی آورد. 2- حالتی که پا بر روی پدال فشار می آورد.
در حالت اول که هیچ فشاری بر روی پدال وجود ندارد، بلبرینگ بر روی انگشتی ها فشاری وارد نمی کند لذا فنرها که در داخل استکانی قرار دارند نیز در بیشترین حالت انبساط قرار گرفته اند. فنرها از یک طرف به پوسته فنر و از طرف دیگر به واسطه‌ی میله‌ی درون آن به صفحه‌ی فشاردهنده متصل اند. زمانی که فشاری وارد نمی شود صفحه ی فشاردهنده در بیشترین فاصله با پوسته فنر قرار دارد. در این حالت صفحه ی فشاردهنده به صورت کامل با صفحه کلاچ یا همان لنت درگیر بوده و با فشاری که به آن وارد می کند باعث تماس کامل لنت با فلایویل می گردد. فلایویل یا چرخ طیار به واسطه ی چرخش میل لنگ، همواره درحال چرخش است و لنت یا صفحه کلاچ را که با فلایویل تماس دارد می چرخاند و از طرفی چون وسط صفحه کلاچ هزارخاره شده است و چون شافت کلاچ نیز هزارخاره است واز طرفی دیگر بدلیل انطباق کامل این هزارخاره ها با یکدیگر، چرخش لنت ها موجب چرخش شافت کلاچ شده و بدین ترتیب انتقال توان از موتور به جعبه دنده از طریق شافت کلاچ میسر می گردد.
در حالت دوم پدال به واسطه ی فشار پا به جلو حرکت می کند. بلبرینگ نیز به جلو حرکت کرده و بدلیل خاصیت بلبرینگی خود، چون با صفحه ی متصل به انگشتی که درحال چرخش است درگیر می شود شروع به چرخیدن می کند و به واسطه ی فشار وارد شده ، ابتدای انگشتی را که به صورت لولایی است به جلو فشار می دهد و انتهای آن را به سمت عقب می کشد، با این کار میله ی داخل فنر که متصل به پوسته فنر و صفحه ی فشاردهنده است به عقب حرکت کرده و باعث جمع شدن فنرها می گردد و صفحه ی فشاردهنده به پوسته که خود به فلایویل متصل است و می چرخد را به عقب می کشد. با این کار تماس صفحه ی فشاردهنده و لنت ها قطع شده و این زمانی است که صفحه کلاچ بدون تماس بین فلایویل و صفحه ی فشاردهنده به صورت آزاد قرار می گیرد و چون با هیچ قطعه ی در حال چرخش تماس ندارد لذا می ایستد. وقتی صفحه کلاچ متوقف شد چون همواره حالت درگیری با شافت کلاچ دارد، شافت کلاچ نیز از حرکت باز می ایستد و بدین ترتیب توان از موتور و میل لنگ به جعبه دنده منتقل نمی شود