اخبار و تستهای گذشته به خوبی برتری DirectX 12 نسبت به نسخههای پیشین را نشان دادهاند. اما حالا تست 3DMark نتایج خیرهکنندهای از مقایسهی DirectX 12 و DirectX 11 و Mantle ارائه میکند.
بنا به گزارش PC World، در تست 3DMark کارایی کارت گرافیک AMD R9 290X با استفاده از رابط DirectX 12 بیش از 1300% بالاتر از DirectX 11 نشان داده شدهاست. این در حالی است که همین کارت گرافیک با استفاده از Mantle افزایش کارایی 1200% را تجربه کردهبود.
در تست دیگر، کارت گرافیک Nvidia GTX Titan X مورد بررسی قرار گرفته که در این مورد نیز افزایش حدود 20برابری کارایی در DirectX 12 برتری این API جدید را بیش از پیش به رخ میکشد. (از آنجایی که رابط Mantle تکنولوژی انحصاری کمپانی AMD است این API در نمودار Titan X حضور ندارد.)
اگرچه استفاده از پردازندهی گرافیکی اینتل امر چندان معمولی برای بازیخورها نیست، اما به هر صورت اعلام نتایج ارتقای API این پردازندهها به DirectX 12 خالی از لطف نیست. DirectX 12 روی گرافیک Iris Pro 5200 اینتل هم برتری محسوسی نسبت به DirectX 11 دارد. هرچند این برتری چهاربرابری هم نسبت به افزایش کارایی در پردازندههای گرافیکی اختصاصی AMD و NVidia چندان به چشم نمیآید!
تستهای R9 290X و Titan X با پردازندهی Core i7-5770K و تست Iris Pro با پردازندهی Core i7-4770R انجام شدهاست.
تستهای دیگر PC World روی پردازندههای چندهستهای اینتل نشان از تاثیر بالای فعال کردن تکنولوژی Hyper-threading در بالا رفتن کارایی پردازنده در استفاده از DirectX 12 دارد.
البته باید توجه داشت که طبیعتاً در واقع آنچنان که امتیاز بنچمارک DX 12 نشان میدهد، شاهد این افزایش فوقالعادهی کارایی نخواهیم بود. میزان افزایش کارایی بستگی به این دارد که توسعهدهندگان تا چه حد از امتیازات این API بهره گیرند. بدون این کار، بهبودی مشاهده نخواهد شد! در مجموع، معقولتر خواهد بود اگر انتظار داشته باشیم که تواناییهای سختافزاری حاضر با استفاده از DirectX 12 حدود 50 تا 100% افزایش نسبت به DirectX 11 داشتهباشد.
DirectX 12 در انتهای تابستان امسال به همراه نسخهی نهایی ویندوز 10 عرضه خواهد شد.
منبع: NextPowerUp, PCWorld