مترجم: متین پدرام*
آژانس‌ مسافرتی به عنوان عامل قراردادی در نظر گرفته می‌شود که خدمات تامین‌کنندگان آژانس‌های مسافرتی را می‌فروشد. بنابراین، آژانس مسافرتی با شرکت‌های مسافربری قرارداد دارد و به نیابت از آنها عمل می‌کند.

با وجود این، رویکرد اخیر و در حال رشد در محاکم ایالات متحده آمریکا این است که آژانس‌ها موظف به رعایت امانت در قبال مشتریان خود هستند و باید جانب امانت را رعایت کنند. به این ترتیب آژانس مسافرتی همان‌‌طور که عامل فراهم کننده خدمات مسافرتی است، به همان میزان نیز عامل مشتری محسوب می‌شود. این وضعیت دوگانه عاملیت رفته رفته گسترش یافته است و دلیل آن نیز اقبال آژانس‌های مسافرتی به بازار سفرهای تفریحی و توجه کمتر به مشتریان خواهان سفرهای کاری بوده است.

عموما در ایالات متحده آمریکا، اگر آژانس مسافرتی در بررسی میزان امنیت خدمات تامین‌کننده‌ای که به عنوان اصیل محسوب می‌شود، اهتمام لازم نورزد، نسبت به آسیب‌ها و خسارت‌هایی که به مسافر از این ناحیه وارد می‌شود، مسوول است. گردشگران و مسافران بازار مسافرت‌های تفریحی (بر خلاف افراد متقاضی مسافرت‌های مربوط به کسب‌وکار خود) بر دانش و تجربه آژانس مسافرتی تکیه و نسبت به اطلاعاتی که در کتابچه و بروشورهای خود درباره هتل محل اقامت، سرویس خطوط هوایی و غیره بیان شده است، اعتماد می‌کنند. در چنین وضعیتی بدیهی می‌نماید که آژانس مسافرتی باید درجه بالایی از توجه و امانتداری را نسبت به مشتریان خود در نظر داشته باشد.

با وجود این، هر اندازه مشتری از هویت اصیل آگاهی داشته باشد، از مسوولیت آژانس مسافرتی به دلیل عدم انجام تعهد یا نقض قرارداد توسط اصیل کاسته می‌شود. این مفهوم حقوقی برای آژانس‌های مسافرتی بسیار اهمیت دارد و آنها باید برای مصرف‌کنندگان ماهیت اصیل و خدمات آن را به روشنی توضیح دهند. این امر می‌تواند به میزان زیادی آژانس مسافرتی را از مسوولیت برخاسته از نقض تعهدات توسط تامین‌‌کنندگان، رهایی بخشد.

به‌رغم چنین شفافیتی، آژانس‌های مسافرتی همچنان باید درجه بالایی از توجه و امانتداری را رعایت کنند، زیرا آنها تجربه و دانش خاصی دارند که در صنعت گردشگری بسیار حیاتی است؛ درست همانند بسیاری دیگر از حرفه‌ها در صنایع دیگر که رعایت استانداردهای خاصی ضروری برشمرده می‌شود. درواقع به دلیل همین تجربه و دانش است که مصرف‌کننده به آژانس مسافرتی مراجعه می‌کند و همین تجربه است که مصرف‌کننده را قانع می‌کند آژانس مسافرتی را امین خود بداند. این رابطه امانت، آژانس را متعهد به عمل با حسن نیت و توجه به بهترین منافع مصرف‌کننده می‌کند. بنابراین اگر آژانس مسافرتی شرکت هواپیمایی خاصی را پیشنهاد دهد، باید بنیان معتبری برای آن وجود داشته باشد و نباید این پیشنهاد صرفا به دلیل پرداخت کمیسیون بیشتر از سوی آن شرکت هواپیمایی به آژانس مسافرتی باشد.

*وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی
matin@cgiran.org


به نقل از دنیای اقتصاد