بالا
 تعرفه تبلیغات




 دانلود نمونه سوالات نیمسال دوم 93-94 پیام نور

 دانلود نمونه سوالات آزمونهای مختلف فراگیر پیام نور

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 از مجموع 10

موضوع: الكترناتور- مولد نيروي الكتريكي در موتور خودرو

  1. #1
    javad jan آواتار ها
    • 19,067
    مدیر بخش

    عنوان کاربری
    مدیر کل تالار فنی و مهندسی
    تاریخ عضویت
    Feb 2013
    محل تحصیل
    تهران
    شغل , تخصص
    کارشناس کنترل پروژه
    رشته تحصیلی
    مدیریت اجرایی
    راه های ارتباطی

    filish الكترناتور- مولد نيروي الكتريكي در موتور خودرو

    معرفي محصول

    به طور كلي مصارف متعددي و پيوسته نيروي الكتريكي در خودرو به اشكال مختلفي در حال افزايش مي باشد . اين مصرف كننده ها در قسمت هاي مختلف خودرو مانند استارتر‌، سيستم احتراق ، سيستم سوخت رساني ، روشنايي و ساير ادوات و تجهيزات جديد مانند ادوات كنترل موتور و .... پراكنده مي باشند . به همين لحاظ موتور نيازمند منبع كار او قابل اطميناني از انرژي دارد كه در شرايط متنوعي در هر زمان از روز و شب قابل دسترسي باشد .
    در وضعيت كارموتور ، آلترناتيو منبع تامين جريان برق مورد نياز بوده و در حالت خاموش بودن موتور باطري عهده دار اين كار مي باشد . طراحي هاي انجام شده در خودرو به اين صورت بوده كه باطري به عنوان منبع ذخيره و نگهداري و آلترناتيو به عنوان منبع مولد جريان الكتريكي براي كليه مصارف خودرو و منجمله جريان لازم جهت شارژ باطري استفاده مي شود .
    جهت كاركرد قابل اطمينان كل سيستم ، ضروري است خروجي آلترناتيو ، ظرفيت باطري ، نيروي لازم جهت راه اندازي اوليه موتور و ساير مصارف برق در خودرو با هم در بهترين شكل ممكن هماهنگ باشند . اين وضعيت حتي در شرايط سختي مانند شب هاي سرد زمستاني بايد باطري را شارژ كرده و جهت راه اندازي موتور مشكلي نداشته باشد . به لحاظ ايمني نيزتجهيزات ايمني اعم از هشداري و اخطاري بايد به نهو سريع عمل كنند . اين در حالي است كه در حالت توقف و عدم درگيري موتور و قواي محركه نيز ضروري است ادوات و دستگاه ههاي برقي خودرو تا زمان قابل قبولي به كار خود ادامه دهند .
    بارهاي الكتريكي مصرفي

    بارهاي مصرف كننده هاي مختلف جريان الكتريكي متفاوت بوده ، چنانچه در نمودار ديده مي شود جهت شناسايي بارهاي مصرفي به صورت تفكيك شده بين بارهاي اوليه ( احتراق و ... ) و بارهاي مصارف طولاني مدت ( روشنايي ، راديو پخش ، بخاري و ... ) و بارهاي كوتاه مدت ( راهنماها ، چراغ حفلر و ... ) مشخص شده اند .
    بعضي از اين كاربردها فصلي هستند ( كولر و يا بخاري .... ) و كاركرد برخي مانند پروانه خنك كن رادياتور به دماي محيطي و شر ايط رانندگي بستگي دارد .











    نيروي الكتريكي براي مصارف خودرو ( مقادير متوسط )
    باطري ذخيره كننده انرژي الكترناتور / ژنراتور تامين كننده انرژي
    شارژ كردن
    مصارف كوتاه مدت مصارف طولاني مدت مصارف پيوسته
    مه شكن 35-55w هركدام راهنماها 21w هركدام راديو پخش 10-15w
    چراغ دنده عقب 21-25w چراغ هاي داخل اتاق چراغ هاي كوچك هر كدام 4w احتراق 20w
    برف پاك كن 60-90w شيشه بالابر 150w چراغهاي كنترل پانل براي هر كدام 2w
    استارتو موتور سواري 800-3000W پر وانه برفي رادياتور 200w چراغ ؟؟ 10w‌ براي هركدام
    برف پاك كن چراغها60w گرمكن خفه كن موتور 80w چراغ ترمز دستي 3-5w
    فندك 100w شيشه گرم كن عقب 120w
    چراغهاي كمكي 55w‌ هركدام برف پاك كن عقب 30-65w چراغ اصلي نور ؟؟ 55w براي هركدام
    چراغهاي ترمز كمكي هر كدام 21w بوق 25-40w هركدام چراغ اصلي نوربالا 60w براي هركدام
    آنتن برقي 60w چراغ عقب 5w براي هركدام چ
    در خودروهاي ؟؟؟ 100w چراغ ترمز 18-21w هركدام بخاري 20-60w







    اطلسATLAS ( از القاب حضرت عباس به معنی بسیار شجاع )




  2. #2
    javad jan آواتار ها
    • 19,067
    مدیر بخش

    عنوان کاربری
    مدیر کل تالار فنی و مهندسی
    تاریخ عضویت
    Feb 2013
    محل تحصیل
    تهران
    شغل , تخصص
    کارشناس کنترل پروژه
    رشته تحصیلی
    مدیریت اجرایی
    راه های ارتباطی

    پیش فرض

    توليد نيروي الكتريكي توسط الكترناتور
    در واقع در سال 1963 به دنبال ساخت نوع جديدي از ديورهاي يكسوساز با سطح قابليت اطمينان مناسب و همچنين به صرفه بودن آنها چه به لحاظ ابعادي و چه به لحاظ اقتصادي بوده كه طراحي و ساخت انواع مختلفي از آلترناتيو توسعه پيدا كرد . اصول كار آلترناتيوها بر اساس اصول ساده الكترومغناطيس بنا شده است . ليكن كارايي و مزاياي آلترناتيوها باعث شده كه جاي بسياري از مولدهاي جريان مستقيم را بگيرد . آلترناتيوها توانستند نه تنها مصارف دائم ؟؟؟ تجهيزات مختلف برقي را برآورد بلكه جريان لازم براي شارژ باطري را در سطح مناسبي حتي در شرايط بد آب و هوايي را فراهم سازند . افزايش مصارف نيروي الكتريكي باعث شده است كه تقاضا براي نيروي الكتريكي افزايش يابد ، چنانچه پيش بيني تقاضا براي نيروي الكتريكي در خودرو و طبق نمودار تا سال 2000 ميلادي را نشان مي دهد .
    ضمن آنكه عليرغم پيشرفت ها و بهبودهاي كسب شده در زمينه علم ترافيك و شبكه هاي ارتباطي كماكان با افزايش زمان تلف شده در حالت هاي توقف در مسيرهاي گوناگون مواجه شده است . شايان ذكر است كه در زمان توقف وعدم درگيري قواي محركه ، آلترناتيو گاه تا 1 وضعيت حداكثر خود مي رسد .
    عوامل موثر در طراحي الكترناتور

    1- سرعت چرخشي : كارايي يك مولد ( نسبت انرژي توليد شده به وزن ) بايد با افزايش سرعت چرخشي افزايش يابد . اين وضعيت باعث شده است تا نسبت تبديل آلترناتيو و ميل لنگ به نحو موثري افزايش يابد . اين نسبت براي خودروهاي سواري 2 : 1 يا 3 : 1 بوده و براي خودروهاي تجاري 5 : 1 مي باشد .
    2- دما : بخش عمده اي از اتلاف انرژي در آلترناتيوها به صورت انرژي حرارتي مي باشد . ورود هواي تازه به آلترناتيو راهي مناسب جهت كنندگي و افزايش كارايي آلترناتيو مي باشد .
    3- ارتعاشات : بسته به شرايط نصب و استقرار آلترناتيو در روي موتور الگوي ارتعاشات موتور و شتاب ارتعاشات مي تواند بين 800 – 500 باشد . ضمن آنكه شرايط تشديد و رزونانس بايد در نظر گرفته شود .
    4- شرايط محيطي : كارايي آلترناتيو در قبال شرايطي مانند خيس شدن ، كثيف شدن ، در معرض پاشيده شدن سوخت و روغن و يا آثار ناشي از بخارات آن ها و حتي در جاده بايد حساس و قابل اعتماد باشد .
    مشخصه هاي الكترناتور

    مهمترين ويژگي هاي آلترناتيو عبارت است از :
    - توليد نيروي الكتريكي حتي در حالت عدم درگيري قواي محركه
    - توليد نيروي الكتريكي حتي در حالت عدم درگيري قواي محركه
    - يكسو سازي جريان متناوب توسط يك پل ديود سه فاز
    - در شرايطي كه ولتاژ آلترناتيو به سطح پايين تر از باطري مي رسد ديودها باطري و آلترناتيو را از ساير سيستم هاي برقي جدا سازند .
    - بالا بودن كارايي مكانيكي آلترناتيو به اين معني كه در مقايسه با مولدهاي جريان مستقيم بسيار سبكتر مي باشد .
    - دوره عمر طولاني به گونه اي كه تا سطح 15000 كيلومتر كاركرد خودرو نيازي به تعميرات و يا سرويس نداشته
    باشد .
    - آلترناتيو بايد قابليت تحمل شرايط محيطي نظير ارتعاشات ، دماي بالا ، آلودگي و رطوبت را داشته باشد .
    - طراحي پروانه خنك كن بايد با جهت حركت چرخشي هماهنگ باشد .


    اطلسATLAS ( از القاب حضرت عباس به معنی بسیار شجاع )




  3. #3
    javad jan آواتار ها
    • 19,067
    مدیر بخش

    عنوان کاربری
    مدیر کل تالار فنی و مهندسی
    تاریخ عضویت
    Feb 2013
    محل تحصیل
    تهران
    شغل , تخصص
    کارشناس کنترل پروژه
    رشته تحصیلی
    مدیریت اجرایی
    راه های ارتباطی

    پیش فرض

    طراحي الكترناتور

    اصول نظري و روابط حتي حاكم بر اجزاء آلترناتيو در طراحي ، ساخت و فن آوري به كار رفته در آلترناتيوهاي جديد منعكس شده است . در حالي كه هر مدل با مدل ديگر در جزئيات متفاوت است كه بستگي به كاربردها و شرايط ويژه دارد .
    در حال حاضر آلترناتيوهاي با قطب هاي شانه اي با نصب فشرده ديودها روي آن الكتر خودروهاي توليد شده نصب مي شود ، اما در آلترناتيوهاي فشرده اصلي ترين تفاوت ها در اين است كه پروانه خنك كن آن دو عدد و داخل آن تعبيه شده است .
    معيارهاي طراحي : داده هاي زير در طراحي آلترناتيو تاثير تعيين كننده دارند :
    - نوع و شرايط كاربري خودرو
    - دور موتور - ولتاژ باطري
    - توان الكتريكي مورد نياز
    - شرايط محيطي كاركرد ( گرما، آلودگي ، رطوبت و ... )
    - دوره سرويس مشخص
    - فضاي قابل دسترسي و ابعاد
    انواع الكترناتور
    به طور كلي دسته بندي آلترناتيوها به سه گروه :
    آلترناتيو با قطب هاي شانه اي claw – pole
    آلترناتيو فشرده compact
    آلترناتيو با قطب هاي محدب salient – pole مبتني مي باشند .






    1- آلترناتيو با قطب هاي شانه اي :
    اين نوع به علت به كارگيري بهينه اصول مكانيكي توانسته است تقريباً به طور كامل جايگزين مولدهاي جريان مستقيم شده و به صورت طح استاندارد در خودروها درآمده است . در شرايط خروجي يكسان اين نوع به ميزان 50 % سبكتر و ارزانتر از مولد جريان مستقيم است . كاربردهاي گسترده تنها پس از ظهور ديودهاي سيليكوني كوچك ، ارزان و قابل اطمينان ممكن شد .

















    2- آلترناتيو فشرده
    اين نوع جديد نوع تازه اي از آلترناتيو با قطب هاي شانه اي است كه داراي جريان دو گانه تهويه با دو پروانه خنك كن داخل مي باشد .
    مزايا :
    - كارايي بيشتر در سرعت هاي بالا
    - كاهش نويز با استفاده از فن كوچكتر و نصب آن در داخل آلترناتيو
    - كاهش نويز مغناطيسي


    اطلسATLAS ( از القاب حضرت عباس به معنی بسیار شجاع )




  4. #4
    javad jan آواتار ها
    • 19,067
    مدیر بخش

    عنوان کاربری
    مدیر کل تالار فنی و مهندسی
    تاریخ عضویت
    Feb 2013
    محل تحصیل
    تهران
    شغل , تخصص
    کارشناس کنترل پروژه
    رشته تحصیلی
    مدیریت اجرایی
    راه های ارتباطی

    پیش فرض

    اتلاف قدرت :
    كارايي : در هر فرايند تبديل انرژي مكانيكي به انرژي الكتريكي ، اتلاف انرژي از اجتناب ناپذير آن مي باشد .كارايي به عنوان نسبت توان ورودي به توان خروجي تعريف مي شود .ثابت شده است كه حداكثر كارايي يك آلترناتيو هوا خنك حدود 65% است و با افزايش سرعت سير نزولي پيدا مي كند. در شرايط رانندگي عادي كارايي آلترناتيو در حد ميانگين حدود 55% مي باشد. از طرف ديگر افزايش كارايي آلترناتيو مي تواند منجر به افزايش مصرف سوخت گردد .
    موضوعي كه در حال حاضر بيشتر مد نظر است عبارت است از كاهش گشتاور اوليه تا در نتيجه افزايش توان ورودي شتاب موتور افزايش يابد .به صورت اصولي بهينه ساختن كارايي با توجه به وزن آلترناتيو مصرف سوخت بايد همراه باشد .
    منابع اتلاف توان :
    منابع اصلي اتلاف توان عبارتند از : اتلاف آهني ، اتلاف مسي و اتلاف مكانيكي
    اتلاف آهني در نتيجه جريان ادي eddy currint و اثر هيسترزيس در ميدان مغناطيسي ايجاد شده در موتور و استاتور مي باشد و به نسبت افزايش توان افزايش مي يابد و به ميزان سرعت دوراني و شدت ميدان مغناطيسي بستگي دارد .
    اتلاف مسي ناشي از اتلاف مقاومتي موتور و استاتور مي باشد و افزايش آن متناسب با نسبت توان به وزن يا نسبت توان الكتريكي توليد شده به جرم اجزاء موثر آن مي باشد.
    اتلاف مكانيكي ناشي از اتلاف اصطكاكي در ياتاقان ها و اتصالات كشوئي مي باشد . ضمن آنكه در سرعت هاي بالا پروانه خنك كن مقادير قابل توجهي از اتلاف را باعث مي شود .
















    استارت
    از آنجا كه موتورهاي احتراق داخلي بر خلاف موتورهاي برقي يا بخاري توانايي راه اندازي اوليه خود را ندارند و ضمن آنكه در مرحله راه اندازي اوليه با نيروهاي بالاي مخالف مانند اصطكاك ياتاقان ها ، اصطكاك پيستون و ... مواجه هستند و اين نيروها بسته به نوع موتور ، تعداد سيلندرها ، ويژگي هاي روانكاري و دماي موتور دارند . لذا اين موتورها نياز به عامل راه انداز دارند كه در اغلب خودروهاي متداول اين امر به عهده يك موتور جريان مستقيم به نام استارتر موتور دارند .در شرايط واقعي موتور استارتر بايد توانائي به حركت در آوردن ميل لنگ جهت آماده سازي شر ايط اتاقك احتراق و مخلوط سوخت و هوارا داشته باشد . اين كار در موتورهاي ديزلي با رساندن آن به دماي احتراق انجام مي شود . براي انجام و تحقق اين كار بايد اين موتور استارتر بتواند فلايويل را با سرعت لازم به چرخش درآورد و تا زمان رسيدن موتور به حالت پايدار بايد به كار خود ادامه دهد . براي اين منظور مي توان از موتورهاي برقي ac,dc و سه فاز استفاده كرد . زيرا اين موتورها قادر به ايجاد گشتاور اوليه لازم براي غلبه بر نيروهاي مخالف ميل لنگ نمي باشند .
    موتور استارتر در حالت كلي بايد داراي اين خصوصيات باشد :
    - آمادگي مدلوم براي راه اندازي
    - توان كافي در دماهاي مختلف
    - دوره عمر سرويس طولاني
    ساختمان استارت : سه جزء اصلي يك استارتر موتور عبارت است از :
    1- استارتر برقي 2- كليد سلنوئيدي 3- دنده پينيون






















    انواع استارتر :
    - استارتر موتور باشنت موازي
    - موتور با آهنرباي دائمي
    - موتور با سيم پيچ سري
    - موتور مركب ( باشنت موازي و سري )
















    اطلسATLAS ( از القاب حضرت عباس به معنی بسیار شجاع )




  5. #5
    javad jan آواتار ها
    • 19,067
    مدیر بخش

    عنوان کاربری
    مدیر کل تالار فنی و مهندسی
    تاریخ عضویت
    Feb 2013
    محل تحصیل
    تهران
    شغل , تخصص
    کارشناس کنترل پروژه
    رشته تحصیلی
    مدیریت اجرایی
    راه های ارتباطی

    پیش فرض

    كليد سلونوئيد :
    به طور كلي براي سوئيچ كردن يك جريان زياد با استفاده از يك جريان ضعيف كنترلي استفاده مي شود . در خودروهاي سواري جريان راه انداز تقريبا معادل 1000 و در خودروهاي تجاري تا 2600 مي باشد .
    جريان ضعيف كنترلي توانائي تحريك سوئيچ مكانيكي را بايد داشته باشد .
    دو كاركرد اصلي استارتر عبارتند از :
    1- هدايت پينيون دنده استارت به جلو براي درگيري با دنده فلايويل
    2- بستن اتصال متحرك جريان اصلي استارتر
    در شكل زير اجزاء آن نشان داده مي شود .














    دنده استارت
    دنده كوچكي در انتهاي محور آرميچر به نام دنده استارت قرار دارد كه زماني كه راننده بخواهد موتور را روشن كند باز كردن سوئيچ و زدن استارت دنده استارت توسط اتوماتيك به كار مي افتد و با درگير شدن با دنده فلايول موتور را مي چرخاند و پس از روشن شدن و راه اندازي موتور از دنده فلايويل جدا مي شود .
    انواع آن عبارت است از :
    1- نوع بنديكس 2- نوع كلاچ يك طرفه
    1- نوع بنديكس : در اين نوع استارت ها ، ميله انتهاي آرميچر داراي شيارها و پيچي بوده كه دنده استارت نيز روي آن سوار بوده و در قسمت داخلي داراي يك مهره شيار دار مي باشد و در انتهاي محور آرميچر قرار دارد . زماني كه براي روشن كردن موتور ، استارت زده مي شود ، رد اثر گردش آرميچر ، دنده استارت در شيار محور آرميچر به علت نيروي گريز از مركز به طور لغزنده جلو رفته و با دنده فلايويل درگير مي شود و آن را مي چرخاند . به مجرد اينكه موتور روشن مي شود بر اثر سرعت بالاي فلايويل دنده استارت درب مخالف به جاي اوليه خود بر مي گردد .





    استارت كلاج يك طرفه :
    در اين نوع استارت ها ، اتوماتيك استارت نقش عمده اي دارد بدين معني كه در زمان بازكردن سوئيچ بر اثر برخي كه به سيم پيچ هاي اتوماتيك استارت مي رسد و با تشكيل ميدان مغناطيسي ميله آهني داخل سيم پيچ به طرف جلو پرتاب مي شود كه در كنتاكت داخل اتومبيل استارت كه به ميله اتوماتيك استارت يا دوشاخه كلاج بسته شده است و با جلو رفتن ميله اتوماتيكاستارت ، اهرم آن كلاج يك طرفه را به عقب مي كشد . همزمان با آن متر برگشت دهنده استارت جمع شده و دنده استارت را در محور آرميچر با دنده فلايويل درگير مي كند . زماني كه راننده از روشن شدن موتور اطمينان مي يابد با قطع كردن جريان در اتوماتيك استارت فنر برگشت دهنده آزاد شده و دنده استارت را از دنده فلايويل جدا مي سازد .












    جدول تعرفه هاي گمركي و شرايط ورود كالا مطابق آخرين مقررات تا دي ماه 80

    شماره تعرفه
    شرح تعرفه
    حقوق گمركي %
    سود بازرگاني %
    شرايط واردات
    851140
    استارتوموتورها و ژنراترهاي دو منظوره براي موتورهاي دروده سوز جرقه اي
    10
    65
    12
    851150
    ژنراتورهاي مورد استفاده در موتورهاي درون سوز جرقه اي
    10
    65
    12
    851240
    برف پاك كن و
    گرم كن شيشه و بخاري
    10
    85
    12


    شرايط ورود :
    1- ورود كالا مشروط به اخذ مجوز از وزارت صنايع مي باشد
    2- ورود كالا مشروط به اخذ مجوز از وزارت بازرگاني مي باشد
    استانداردها : استاندار ملي فعلا وجود ندارد .


    اطلسATLAS ( از القاب حضرت عباس به معنی بسیار شجاع )




  6. #6
    javad jan آواتار ها
    • 19,067
    مدیر بخش

    عنوان کاربری
    مدیر کل تالار فنی و مهندسی
    تاریخ عضویت
    Feb 2013
    محل تحصیل
    تهران
    شغل , تخصص
    کارشناس کنترل پروژه
    رشته تحصیلی
    مدیریت اجرایی
    راه های ارتباطی

    پیش فرض

    استانداردهاي خارجي :
    - DIN ISO 8854 –01 .88 ROAEL Uehicles ;alternator switching
    Regulators TesT methods And General . --- iso 8854
    - DIN ISO 8856-01.88 road Uehicles ; starter motors ,TesT
    METHODS AND GENERAL . ----- Iso 8856
    شركت هاي عمده توليد كنند ه در سطح جان :
    - لوكاس اينداستيز ، انگلستان
    - ميتسوبيشي ، ژاپن
    - بوش ، آلمان
    - والو valleo ، فرانسه
    - مگنتي مارلي ، انگلستان
    - ايسكرا ، اسلووني
    كالاهاي مطروحه مشتمل بر آلترناتور و استارت خودرو با توجه به تكنولوژي خودروسازي حتي در سطح بين المللي جايگزين ديگري ندارد .
    سال
    دينام و آلترناتور
    تعداد تضميني واردات د ينام و آلترناتور
    استارترموتورو ساير دستگاههاي راه انداز
    تعدد تخميني واردات استارتو موتور
    1376
    907585
    11315
    9928453
    69102
    1377
    110317
    1375
    5983759
    41646
    1378
    182990
    2281
    5308476
    36946
    1379
    354256
    4416
    3183604
    22157
    1380
    371972
    4637
    2708866
    18853

    آمار واردات مجموعه هاي دينام ، استارت تحت تعرفه هاي مربوط ( 1380 –1376 ) بر حسب ارزش دلاري و تخمين تعدادي
    برنامه توليد
    استراتژي پيشنهادي جهت توليد محصولات فوق بر اساس كارايي شركت هاي طراحي مونتاژ مي باشد . اساس اين روش بر استفاده از توانمندي ها و امكانات توليد غير متمركز قطعات و زير مجموعه ها با استفاده ظرفيت هاي خالي و تجهيزات موجود باشد .




















    اطلسATLAS ( از القاب حضرت عباس به معنی بسیار شجاع )




  7. #7
    javad jan آواتار ها
    • 19,067
    مدیر بخش

    عنوان کاربری
    مدیر کل تالار فنی و مهندسی
    تاریخ عضویت
    Feb 2013
    محل تحصیل
    تهران
    شغل , تخصص
    کارشناس کنترل پروژه
    رشته تحصیلی
    مدیریت اجرایی
    راه های ارتباطی

    پیش فرض

    مكان يابي :
    جهت مكان يابي بهينه اين طرح مناطق آزاد يا ويژه تجاري واجد مزاياي زيادي مي باشند . اين امر مخصوصا با توجه به خط مشي رو به مواد ( نزديكي به مبادي و رود اقلام حساس سهم ) توجيه پذير مي باشد . ضمن آن كه بررسي هاي به عمل آمده از اين منطقه مزيتهايي از قبيل عدم كمبود انرژي الكتريكي و نزديكي به مراكز دانشگاهي كه امكان تامين نيروي كار تحصيل كرده و ماهر را افزايش مي دهد .
    برآورد ظرفيت موجود توليد دينام و استارت واحدهاي داراي پروانه بهره برداري
    واحد صنعتي
    ظرفيت اسمي ساليانه توليد دينام ( دستگاه)
    ظرفيت اسمي توليد دينام (دستگاه )
    برآورد ظرفيت توليد دينام ( دستگاه )
    برآورد ظرفيت توليد استارت ( دستگاه )
    صنايع الكتريك نمونه

    14400

    5000
    توبا الكتريك تهران
    50000
    10000
    10000
    5000
    مهندسي سعي
    7500

    7500

    دينام فعال سبزوار
    10000

    5000

    صنايع الكتريك نگين فلك
    50000

    10000

    عباس مجدي نژاد
    4500

    2000

    شركت صنايع تندر
    480000
    360000
    120000
    120000
    شركت كلكتور
    15000
    15000
    10000
    10000
    عزيز الله پور سپاسي

    1000

    5000
    سپاهان كارا

    2000

    10000
    كارگاه شعباني

    20000

    10000
    علي و كريم شيشه بر
    30000
    30000
    10000
    10000
    بهرام گلواني – ابوالفضل شكراني
    1600
    1000
    1600
    1000
    تراش و ساخت قطعات موتور متحرك
    50000

    10000

    مجموع
    698600
    480400
    186100
    176000


    فهرست ماشين آلات
    رديف
    شرح
    واحد
    مقدار
    منبع تامين
    داخلي خارجي
    1
    ابزار بادي
    عدد
    25
    0
    2
    ماشين سيم پيچي و جاگذاري ايزوله
    دستگاه
    1
    0
    3
    پرس دستي
    دستگاه
    5
    0
    4
    دستگاه تست سلونويد
    دستگاه
    1

    5
    ميز تست استاتور و سيم پيچها
    دستگاه
    2

    6
    ميز تست آرميچر
    دستگاه
    1

    7
    ميزتست عايق بندي
    دستگاه
    3

    8
    دستگاه تست استارت
    دستگاه
    2

    9
    دستگاه تست دينام
    دستگاه
    1

    10
    دستگاه بالانس
    دستگاه
    3

    11
    دستگاه تست رگولاتور دينام
    دستگاه
    1

    12
    مغناطيس گر
    دستگاه
    2

    13
    كمپرسور بادي و تجهيزات واحد مراقبت
    دستگاه
    2

    14
    تجهيزات حمل و نقل داخلي
    دستگاه
    2

    15
    دريل راديال
    دستگاه
    1

    16
    دريل ستوني
    دستگاه
    1









    نمودار فرايند عمليات توليد دينام و استارت
    رديف



    1
    كنترل مواد ورودي


    2
    انتقال به انبار


    3
    نگهداري


    4
    انتقال به خطوط توليد


    5
    شستشو

    دستگاه شستشو و چربي گيري
    6
    مونتاژ نوعي

    ابزار بادي
    7
    كنترل كيفيت

    دستگاه تست
    8
    مونتاژ نرعي اتوماتيك استارت

    ابزار بادي

    9
    كنترل كيفيت

    دستگاه تست
    10
    مونتاژ نوعي رگولاتور دينام

    ابزار بادي
    11
    كنترل و تست كيفي

    دستگاه تست
    12
    مونتاژ نوعي از ؟؟؟

    ابزار بادي
    13
    كنترل كيفيت و تست

    دستگاه تست
    14
    عايق بندي

    ابزار بادي
    15
    مونتاژ اصلي دينام و استارت

    ابزار بادي
    16



    17
    تست نهايي

    دستگاه تست
    18
    بسته بندي

    وسايل بسته بندي
    19
    انتقال به انبار




    اطلسATLAS ( از القاب حضرت عباس به معنی بسیار شجاع )




  8. #8
    javad jan آواتار ها
    • 19,067
    مدیر بخش

    عنوان کاربری
    مدیر کل تالار فنی و مهندسی
    تاریخ عضویت
    Feb 2013
    محل تحصیل
    تهران
    شغل , تخصص
    کارشناس کنترل پروژه
    رشته تحصیلی
    مدیریت اجرایی
    راه های ارتباطی

    پیش فرض

    طرح جانمايي خطوط توليد دينام و استارت
    مونتاژهاي فرعي اتوماتيك استارت

    خط مونتاژ استارت

    واحد شستشو سيم پيچي عايق بندي روتور
    مونتاژ فرعي آر ميچر دستگاه ها و تجهيزات تست كنترل
    خط مونتاژ دينام

    مونتاژ فرعي رگولاتور



    فهرست اجزاء استارت
    محصول استارت آهنرباي دائم
    رديف
    ملاحظات
    منبع تامين پروژه
    جنس/ فرايند /گروه
    اجزاء
    1

    خريد داخل
    دايكاست – آلمنيوم
    درپوش انتهايي
    2
    بررسي امكان ساخت داخل
    خريد خارج
    متالوژي پودر
    دنده پينيون
    3
    طرح توسعه ساخت داخل
    خريد خارجي
    مجموعه برقي
    كليد سلونوئيدي
    4

    خريد داخل
    استاندارد
    ترمينال
    5

    خريد داخل
    ورق
    درپوش كموتاتور
    6

    خريد داخل
    مواد مركب
    ذغال كربني
    7

    خريد خارج
    مجموعه برقي
    كموتاتور
    8
    طرح توسعه آتي
    خريد خارج
    مجموعه برقي
    آرميچر
    9
    عمليات داخلي
    خريد خارج
    مواد مركب
    استاتور
    10

    خريد داخل
    ورق كشمشي
    بدنه
    11

    خريد داخل
    پليمر
    اهرم
    12

    خريد داخل
    مكانيزم فلزي
    كلاچ پينيون
    13

    خريد داخل
    استاندارد
    ساير اقلام


    فهرست اجزاء
    ملاحظات
    منبع تامين
    جنس / فرايند
    اجزاء
    رديف

    خريد داخل

    بست نگهدارنده ذغالها
    1

    خريد داخل

    پوسته تحتالي
    2

    خريد داخل
    پليمر
    پست نگهدارنده ديودها
    3

    خريد داخل
    مجموعه برقي
    استاتور
    4

    خريد خارجي
    مجموعه برقي
    كموتاتور
    5

    خريد داخل
    مجموعه برقي
    آرميچر
    6

    خريد داخل
    دلكاست
    پوسته فر قاني
    7

    خريد داخل
    پرسكاري
    پنكه
    8

    خريد داخل
    پرسكاري – نقطه جوش
    پولي
    9

    خريد داخل
    مجموعه برقي
    ركولاتور
    10

    خريد داخل
    قطعات استاندارد
    ساير
    11


    هزينه هاي محوطه سازي
    شرح
    مقدار
    واحد
    هزينه واحد به ريال
    هزينه كل – هزار ريالي
    خاكبرداري
    2000
    متر معكب
    35000
    70000
    حصاركشي
    600
    متر مربع
    64000
    38400
    خيابان كشي
    300
    مترمربع
    34000
    10200
    پاركينگ
    120
    متر مربع
    40000
    4800
    مجموع



    123400






    هزينه هاي ساختماني
    شرح
    مساحت
    هزينه واحد - ريال
    هزينه كل – هزار ريالي
    سالن توليد
    1000
    430000
    430000
    انبار
    1000
    430000
    430000
    ساختمان اداري
    500
    480000
    480000
    مجموع


    1340000


    هزينه هاي قبل از بهره برداري
    شرح
    تعداد
    ماهيانه
    جمع ماهيانه
    مجموع
    مدير پروژه
    1
    3500
    3500
    42000
    پرسنل بازرگاني
    3
    1600
    4800
    57600
    كارشناس فني مهندسي
    3
    2200
    6600
    79200
    مشاور فني
    2
    3800
    7600
    91200
    پرسنل اجرايي
    5
    900
    4500
    54000
    مجموع



    324000

    ملزومات اداري
    رديف
    شرح
    تعداد
    قيمت واحد هزار ريال
    هزينه كل هزار ريال
    1
    كامپيوتر
    5
    4200
    21000
    2
    ماشين تحرير
    1
    500
    500
    3
    دستگاه دورنگار
    1
    1100
    1100
    4
    تلفن مركزي
    1
    3800
    3800
    5
    تجهيزات اتاق ها
    6
    1800
    10800
    6
    پرينتر
    2
    1400
    2800
    7
    دستگاه كپي
    1
    8000
    8000

    مجموع


    48000


    هزينه تامين برق
    رديف
    شرح
    هزينه – هزار ريال
    1
    حق انشعاب
    98235
    2
    تابلو برق
    70000
    3
    سيم كشي داخلي
    400
    4
    ژنراتور
    62000
    5
    مجموع
    235635


    هزينه هاي تاسيسات
    رديف
    شرح
    هزينه – هزار ريال
    1
    آب
    2350
    2
    برق
    17955
    3
    اطفاء حريق
    8000
    4
    سرمايش
    40000
    5
    گرمايش
    47000
    6
    منبع سوخت
    2100
    7
    مجموع
    117405




    اطلسATLAS ( از القاب حضرت عباس به معنی بسیار شجاع )




  9. #9
    javad jan آواتار ها
    • 19,067
    مدیر بخش

    عنوان کاربری
    مدیر کل تالار فنی و مهندسی
    تاریخ عضویت
    Feb 2013
    محل تحصیل
    تهران
    شغل , تخصص
    کارشناس کنترل پروژه
    رشته تحصیلی
    مدیریت اجرایی
    راه های ارتباطی

    پیش فرض

    هزينه هاي پرسنلي در دوران بهره برداري
    شرح
    تخصص ها
    تعداد
    دستمزد ماهيانه هزار ريالي
    مجموع

    كارشناس
    1
    2700
    32400

    كارداني
    2
    1250
    30000

    كارگر ماهر
    4
    1100
    52800

    كارگر ساده
    7
    860
    72240

    انباردار
    2
    920
    22080

    كارشناس ارشد
    2
    3000
    72000

    كارشناس
    4
    2700
    129600

    كاردان
    4
    1250
    60000

    كارمند
    2
    1100
    26400

    مدير
    1
    2200
    26400

    سرپرست
    2
    1850
    4440

    كارمند
    4
    1100
    52800

    كارگر خدماتي
    4
    860
    41280


    5
    1000
    60000

    مدير عامل
    1
    5000
    60000

    هيئت مديره
    3
    3800
    136800
    مجموع
    48

    919200






































    برآورد سرمايه در گردش هزارريال
    مواد اوليه بسته بندي براي سه ماه 143800
    حقوق حق بيمه كاركنان براي سه ماه 2895480
    هزينه هاي انواع انرژي 287085
    ساير هزينه ها 85239
    جمع كل 3411612

    برآورد سرمايه قبل از بهره برداري هزار ريال
    هزينه هاي قبل از بهره برداري 324000
    كل سرمايه مور د نياز 3735612

    نحوه تامين مالي هزار ريال
    سهم متقاضي يا متقاضيان 50% 1867806
    سهم بانك به صورت وام 50 % 1867806

    محاسبه هزينه استهلاك سرمايه گذاري ثابت :
    استهلاك ساختمان ، محوطه سازي و ديواركشي 5% 73170
    استهلاك ماشين آلات توليدي 10% 45535
    استهلاك ماشين آلات حمل و نقل و تاسيسات 10% 82990
    استهلاك نصب ماشين آلات و تاسيسات 7% 52273
    استهلاك اثاثيه و لوازم اداري 20% 9600
    استهلاك هزينه هاي قبل از بهره برداري 15% 48600
    استهلاك هزينه هاي پيش بيني نشده 15% 25453
    جمع كل استهلاك 257621

    محاسبه هزينه هاي نگهداري و تعميرات و لوازم كاركنان هزار ريال
    1- محاسبه هزينه هاي نگهداري و تعميرات
    - هزينه نگهداري و تعميرات ساختمان و محوطه 1% 14634
    - هزينه نگهداري و تعميرات ماشين آلات توليدي 3% 61459
    - هزينه نگهداري و تعميرات تاسيسات و تجهيزات عمومي 4% 5146
    - جمع كل 81239

    2- محاسبه هزينه لوازم كاركنان هزار ريال
    - هزينه لوازم حفاظتي كاركنان 4256
    - هزينه ملزومات اداري كاركنان 48000
    - جمع كل 52256

    محاسبه قيمت تمام شده و قيمت فروش هزار ريال
    الف ) محاسبه هزينه هاي ثابت توليد
    - حقوق و حق بيمه كاركنان سالانه 11581920
    هزينه انواع انرژي سربار و غير دولتي 25% كل انرژي 71771
    كارمزد وام 1052325
    استهلاك 257621
    جمع كل سرمايه ثابت 1330230

    ب ) هزينه هاي متغير توليد هزار ريال
    مواد اوليه بسته بندي 143808
    هزينه هاي نگهداري و تعميرات 81239
    هزينه هاي لوازم كاركنان 52256
    هزينه هاي انواع انرژي مورد نياز توليد 287085
    جمع كل 2643880
    جمع كل هزينه هاي ثابت و متغير طرح : 3956110
    چون اكثر قطعات اصلي و مهم استارت از خارج تهيه مي شود 80% هزينه به استارت و 20% هزينه به دينام كه تقريبا تمام قطعات آن ساخت داخل است اختصاص مي يابد .
    قيمت تمام شده استارت : تومان 31600
    قيمت تمام شده دينام : تومان 11300


    اطلسATLAS ( از القاب حضرت عباس به معنی بسیار شجاع )




  10. #10
    javad jan آواتار ها
    • 19,067
    مدیر بخش

    عنوان کاربری
    مدیر کل تالار فنی و مهندسی
    تاریخ عضویت
    Feb 2013
    محل تحصیل
    تهران
    شغل , تخصص
    کارشناس کنترل پروژه
    رشته تحصیلی
    مدیریت اجرایی
    راه های ارتباطی

    پیش فرض

    محاسبه قيمت فروش :
    الف ) قيمت فروش در بازار قيمت فروش انواع داخلي و خارجي دينام در بازار بين 20 تا 35 هزار تومان و استارت توليد داخل و خارج بين 30 تا 60 هزار تومان با توجه به كيفيت محصول متفاوت مي باشد .
    ب ) قيمت سيف مشابه : با توجه به تكنولوژي ساخت خودرو و نقش استارت و دينام در خودرو هيچ قطعه جايگزيني را نمي توان بجاي آن ها قرار داد .
    ج ) قيمت فروش محصول : با توجه به قيمت تمام شده محصول و قيمت هاي مذكور و سود قابل انتظار قيمت فروش دينام در محل كارخانه 20 هزار تومان و استارت 43 هزار تومان تعيين مي گردد .
    توجيه اقتصادي و مالي طرح :
    الف ) مقايسه قيمت فروش محصول و قيمت عمده فر وشي در بازار
    قيمت فروش اين نوع استارت در بازار 50 هزارتومان و دينام 25 هزار تومان مي باشد و اين مويد آن است كه محصولات توليدي از بازار خوبي برخور دار هستند .
    ب ) نقطه سر به سر طرح :
    جهت محاسبه نقطه سر به سر طرح از فرمول كه در آن c‌ هزينه هاي ثابت كل ساليانه طرح ، p قيمت فروش ، N هزينه هاي متغير واحد محصول و n ميزان توليد در نقطه سر به سر مي باشد استفاده مي كنيم .
    2100=100 (018*2643880) = U‌ استارت
    7500=70 ( 2% * 2643880) = U دينام






    همانطور كه ملاحظه مي شود نقطه سر به سر طرح در استارت كه بيشتر كار آن مونتاژ است 68% و دينام 81% ظرفيت طرح اتفاق مي افتد كه مويد اقتصادي بودن طرح است .
    نرخ برگشت سرمايه :
    نرخ برگشت سرمايه برابر است با B / I كه در آن B سود سالانه و I سرمايه گذاري ثابت طرح است .
    استارت 76%= 1140000000 = (31600-43000) 100000= B
    دينام 45 % = 609000000 = ( 11300 – 20000 ) 70000 = B


    اطلسATLAS ( از القاب حضرت عباس به معنی بسیار شجاع )




مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •