از مشتریان بخواهید محصولات جدید را ارزیابی کنند
ارزیابی مشتریان یک موضوع مهم در صنعت نرمافزاری امروزجهان است. مشتریان محصولات جدید یا نسخه روزآمد شده محصولات موجود را قبل از ورود به بازار، ازمایش می کنند. آنها تمامی مشکلاتی راکه درحین کاربانرمافزارها بروز می کند مشخص مینمایندودرنتیجه بازخوردی ارزشمند در مورد عملکرد محصول جدید به دست می آید.
محصولات جدید را اعلام کنید
یک روش با ارزش دیگر در صنعت فناوری اطلاعات، اعلام پیش از موعد محصولات جدید است. مثلاً، وقتی شرکتی میخواهد محصول جدیدی را معرفی کند، زمان ورود آن به بازار در سال بعد را نیز اعلام میکند. شرکت محصول جدید خود را به مشتریان معرفی کرده و این فرصت را به آنها میدهد که نظر خود را در مورد فرآیند توسعه آن بیان کنند. مزیت اصلی برای مشتریان آن است که میتوانند طرحهای توسعه کسب و کار خود را با تاریخ های اعلام شده تنظیم کنند.
به صورت مشارکت با مشتریان کار کنید
توسعه محصول میتواند یک ابتکار مشترک باشد که به موجب آن شما همکاری تنگاتنگی با مشتریان خاص خواهید داشت تا محصولاتی را ارایه کنید که نیازهای ویژه آنها را برآورده میسازند. این رویکرد به این دلایل ارزشمند است:
• مشتریان برای بهرهمندی از فناوری شما، وارد مشارکت با شما شدهاند؛
• مشتریان دارای مهارتها و فناوریهایی هستند که مکمل داشتههای شما هستند . یک پروژه مشترک میتواند نتایج اثربخشتری به دنبال داشته باشد؛
• شما میتوانید روابط خود را با مشتریان از طریق همکاری در پروژههای مشترک ، تقویت کنید.
بازارهای مشتریانتان را درک نمایید
محصولات جدیدی که شما ارایه می نمایید، میتوانند مشتریان شما را قادر سازند تا عملکرد رقابتی خود را افزایش دهند، لذا مهم است که بازارهای آنها را درک کنید. طرحهای خود درباره محصولاتتان را به اطلاعات مشتریانتان برسانید و از آنها بخواهید دیدگاههایشان را در مورد توسعه محصولات بیان کنند. با ترسیم تصویری دقیق از بازارهای آنها، میتوانید طرحهای خود را با طرحهای آنان تلفیق و محصولاتی را ارایه کنید که منطبق با نیازهای آنان باشد.
• بازارهای اصلی آنها چه بازارهایی هستند؟
• جایگاه آنها در بازار چیست؟
• رقبای اصلی آنها چه کسانی هستند؟
• جایگاه محصولات آنها در بازار چیست؟
• عوامل کلیدی موفقیت در بازار چه هستند؟
• روندهای بلند مدت محصولات کدامند؟
• پیشرفتهای فنی مورد نیاز برای نیل به موفقیت چه هستند؟
• آیا نوآوریهای شما، میتواند به موفقیت مشتریانتان کمک کند؟
• آیا مشتریان شما به دنبال ورود به بازارهای جدیدی هستند؟
• آیا منطبق با بازارهای جدید، دارای طرحهای توسعه محصول هستید؟
استراتژیهای مشتریان را درک کنید
به همین اندازه مهم است که استراتژیهای کسب و کار مشتریانتان را درک کنید: مسیر سازمانی آنها ،اهداف کلیدی آنان و اینکه چگونه میخواهند به موفقیت برسند. با تلفیق اهداف توسعه محصولات خود با اهداف آنها و نشان دادن اینکه چگونه محصولات و خدمات شما میتوانند به آنها در نیل به اهداف استراتژیک کسب و کارشان کمک کنند، میتوانید تضمین کنیدکه محصولات جدیدشما، موفقیتآمیز خواهند بود.
دو رویکرد احتمالی در قبال توسعه محصولاتی که متمرکز بر مشتریان هستند، وجود دارد. اگر مشتریانتان بخواهند از طریق نوآوری و ابتکار به رهبران بازارهای خود تبدیل شوند، محصولات جدید شما میتوانند به آنها کمک کنند تا سطح مناسبی از نوآوری را بدون سرمایهگذاری به دست آورند. اگر آنها بخواهند از طریق قیمتهای رقابتی به موفقیت برسند، شما میتوانید از طریق توسعه محصولات مقرون به صرفه، به کاهش هزینه کلی آنان کمک کنید.
ارزش محصولات و خدمات خود را بسنجید
محصولاتی که به مشتریان شما کمک می کنند تا به اهداف استراتژیک کسب و کارشان دست یابند، شانس بیشتری برای موفقیت دارند. هر چه وابستگی مشتریان به محصولات شما بیشتر باشد، احتمال موفقیت شما هم بیشتر خواهد بود.
مثلاً، اگر مشتریان شما باید به سرعت محصولات جدیدی را توسعه دهند تا بتوانند سهم خود را در بازار حفظ کنند، محصولات جدید شما میتوانند اهمیتی حیاتی برای برنامه توسعه محصولات آنها داشته باشند.