دين و شادي
با توجه به منابع ديني، يعني قرآن و سيرة پيشوايان معصوم، دين اسلام موافق شادي و نشاط بوده، البته اين شادي افراطي و تفريطي نيست بلكه
در
چارچوب نگاه تعديلي قابل رهيابي است.
با كند و كاو
در
نظريات دانشمندان و متون معتبر ميتوان موارد ذيل را
در
زمرة عواملي بر شمرد كه حالت شادي و نشاط را
در
انسان پديد ميآورند: 1. ايمان 2. رضايت و تحمل 3. پرهيز از گناه 4. مبارزه با نگراني 5. تبسم و خنده 6. مزاح و شوخي 7. بوي خوش 8. خودآرايي 9. پوشيدن لباسهاي روشن
10. حضور
در
مجالس شادي 11. ورزش 12. اميد به زندگي 13. كار و تلاش 14. سير و سفر 15. تفريح 16. تلاوت قرآن 17. تفكر
در
آفريدههاي خداوند 18. صدقه دادن 19. نگاه كردن به سبزهها و ...
اسلام با توجه به نيازهاي اساسي انسان، شادي را تحسين و تأييد كرده است. قرآن كه يكي از بهترين و مستحكمترين منابع اسلام بهشمار ميرود، زندگي با نشاط و شادي را نعمت و رحمت خدا تلقي معرفي نموده است. توصيفات قرآن
در
خصوص بهشت نيز حاكي از اين واقعيت است كه اسلام بر نشاط مهر تأييد نهاده است. زيرا باغهاي زيبا، آبهاي زلال و روان، نرمترين پارچهها، برترين ديدنيها و ... كه قرآن
در
وصف بهشت ترسيم ميكند همه جز عوامل شادي و نشاط بهشمار ميروند و خداوند براي شاد كردن انسانها بهشت را اينچنين قرار داده است.
قرآن
در
فراز ديگري، برخي عوامل شادي را مخصوص مؤمنان دانسته است.
در
آية 32 سوره مباركه اعراف ميفرمايد:
«بگو اي پيغمبر، چه كسي زينت و آرايش و زيباييهايي را كه خداوند از
در
ون طبيعت براي بندگانش بيرون كشيده، حرام كرده است؟ بگو اين مواهب پاك و اين زيباييها براي مردم با ايمان
در
همين زندگي دنيا و
در
زندگاني جاويد آخرت قرار داده شده است.
از زبان معصومان نيز ميخوانيم:
رسول اكرم(ص) : «مؤمن شوخ و شاداب است.»
حضرت علي (ع) : «شادماني گشايش خاطر ميآورد. اوقات شادي غنيمت است.»
امام صادق(ع) : «هيچ مؤمني نيست كه شوخي
در
طبع او نباشد. شوخطبعي بخشي از حسن خلق است.»
امام رضا(ع) : «كوشش كنيد اوقات شما چهار زمان باشد، وقتي براي عبادت و خلوت با خدا، زماني براي تأمين معاش، وقتي براي معاشرت با برا
در
ان مورد اعتماد و زماني را هم به تفريحات و لذايذ اختصاص دهيد و از شادي ساعتهاي تفريح نيروي لازم براي عمل به وظايف وقتهاي ديگر را تأمين كنيد.»
پارهاي از احاديث، علاوه بر دستورهاي كلي
در
باره اهميت شادي و نشاط، دستورالعملهاي خاصي نيز براي حفظ و پرورش اين حالت مانند پيادهروي، سواركاري، شنا، نگاه كردن به سبزهها، خوردن و نوشيدن، مسواك كردن،شوخي، خنده و ... بيان ميكنند.
رسول گرامي اسلام كه اسوه حسنه تمام مردمان معرفي شده است ميفرمايد: «من هم مانند شما بشري هستم كه قهراً شوخي و مزاح ميكنم» و يا ميفرمايند: «من شوخي ميكنم، ولي
در
گفتارم جز حق و راست نميگويم.»
خنده ارزشي
در
اسلام، خنده متفكرانه و حكمي است، يعني خندهاي كه
در
پرتو آن حكمتي اخلاقي، اجتماعي، اعتقادي، فقهي و ... مبادله شود.