نتيجهگيري
روند تحولات ساختاري در صنعت خودروي جهان، از يكپارچگي عمودي كامل (مدل فورد) به سوي برونسپاري حداكثري فعاليتهاي غيرمحوري در حركت است و براساس نمودار 7، خودروسازان بهطور روزافزوني حوزههاي طراحي و مديريت برند و فروش و خدمات پس از فروش را حوزه شايستگيهاي محوري خود قلمداد ميكنند. حتي عمليات مونتاژ خودرو و بخشي از فعاليتهاي طراحي خودرو نيز به تأمينكنندگان توانمند واگذار ميشود.
نمودار 7
از آنجا كه نرخ سودآوري (ROI) در فعاليت خودروسازي تحت تأثير رقابت فشرده و مسئله اضافه ظرفيت جهاني، شديداً كاهش يافته و بهطور متوسط به كمتر از 7 درصد رسيده است، خودروسازان ناگزير شدهاند بخشهايي از زنجيره ارزش را كه براي آنها داراي سودآوري كمتر بوده و همچنين كمكي به ايجاد مزيت رقابتي منحصر بفرد آنها نميكند واگذار كنند. به اين ترتيب، تعريف شايستگيهاي محوري براي خودروسازان بسيار محدود شده است. از اينرو، خودروسازان در سراسر جهان تشكيلات توليدي مربوط به فعاليتهاي غيرمحوري خود را واگذار ميكنند. ساختارهاي سازماني شركتهاي خودروساز نيز از ساختارهاي عظيم سلسله مراتبي بسوي ساختارهاي تخت و مجازي در تغيير است كه شبكهاي درهم تنيده از تأمينكنندگان خدمات مهندسي و پشتيباني و لجستيك تأمينكنندگان قطعات را در خود جاي ميدهد.
انتخاب بين برونسپاري و ادغام عمودي در خودروسازان، بايد بر مبناي ايجاد مزيت رقابتي براي كل زنجيره ارزش باشد. به ديگر سخن، اگر بخشهايي از فعاليت توسط خودروساز به تأمينكنندگان بيروني منتقل ميشود، بايد از ديدگاه «مديريت جامع هزينه» در زنجيره ارزش منجر به كاهش هزينه و افزايش سودآوري كل شود.
هر اقدامي در زمينه كسب مالكيت سهام شركتهاي تأمينكننده از سوي خودروساز- كه خود نوعي ادغام عمودي پسگرايانه13 است- با هدف تحت كنترل در آوردن آنها به اين دليل كه امروزه ديگر به خودي خود هيچ توجيه اقتصادي ندارد، تنها در صورتي توجيهپذير خواهد بود كه هدفي استراتژيك را دنبال كند. مثلاً، حفظ سهم تويوتا در مالكيت شركتهاي «گروه تأمينكنندگان تويوتا» اصولاً تصميمي استراتژيك براي حفظ كنترل بر شبكه تأمين تويوتا از طريق كنترل مستقيم اين گروه از تأمينكنندگان است كه ستون فقرات اصلي شبكه تأمين تويوتا را تشكيل ميدهند.
نمودار 6
نمودار 7: روند تكاملي جابجايي نقشها در زنجيره ارزش خودرو
پانوشتها:
1. Core Competence
2. Selective
3. Sub- Assemblies
4. Passive Safety
5. Niche
6. Investment Requirements Capital
7. Niche
8. Powertrain
9. Mass Customization
10. Internal Trading
11. Value Maximization
12. Vertical Integration
13. Backward Integration