اجرای MIS کاربرپسند
نویسنده سعید صفارائی ۱۸ خرداد ۱۳۸۶ قسمت دوم
همكاري اعمال شده
متخصصان OD داراي افرادي زبده براي تعليم و آموزش سيستمهاي مديريتي، روابط، تصميمگيري و مديريت منابع انساني هستند، كه ميتوانند مانند متخصص علوم رفتاري، متخصصان اطلاعاتي را در توسعه طرحها و برنامهها براي نصب مؤثر تكنولوژي اطلاعاتي در يك سازمان كمك نمايدو متخصص OD حيطه خاصي براي مشاركت دارد كه شامل موارد زير است
:
1. چگونه قدرت خلاقيت را تشويق نمايد؟
2. چگونه از منابع اطلاعاتي براي تصميمگيريهاي غيرمعمول استفاده كند؟
3. چگونه قواعد و قوانيني را كه باعث تشويق و گسترش استفاده از تكنولوژي اطلاعات كامپيوتري ميگردد گسترش دهد؟
4. چگونه روابط بين و همچنين روابط بين كاربران و پرسنل MIS را بهبود بخشد؟
مشاوران OD بايد كاركردي روان و شفاف جهت تنظيم پرسنل با تغييرات كه شامل تغييرات در بخش اداري، گنجايش شغلي و تغيير در روال پردازش اطلاعاتي و امنيتي داشته باشد و همچنين تغيير در گزارشات زماني.
كادر متخصصان OD روشهاي تغيير مختلفي را مشخص مينمايد كه كه بايد به پروژههاي MIS اختصاص يابد و شامل موارد زير است:
1. حلقه بررسي
2. جلسات تشخيص گروهي
3. پرورش روابط
4. آموزش آزمايشگاهي
5. جلسات آموزشي
6. تكنيك گفتگو
7. تكنيك آينه سازماني
اين تكنيكها براي مجزا نمودن يك بخش از سطح بزرگ پروژه OD-MIS ميتواند مورد استفاده گيرد و ميتوان انتظار داشت كه بيشتر در جايي كه تغيير سيستم اطلاعات در سازمان آشكار شده مورد استفاده قرارگيرد. هر روش به طور خلاصه در زير توضيح داده شده و يك بخش مختصر از كاركرد ابزارهاي OD جهت رفع مشكلات مخصوص MIS در جدول 2 آمده است. در اين جا مقصود آن است كه دريابيم چرا هر تكنيكي داراي پتانسيل مفيدي در يك پروژه MIS است و چگونه هر تكنيكي ارتباط برقرار ميكند.
جدول 2- ابزارهاي OD براي تغيير سيستم
1. حلقهبررسي كه به طور گستردهاي در فن OD مورداستفاده قرار ميگيرد كه شامل جمع
آوري سيستماتيك دادهها درباره يك سيستم است كه به وسيله حلقه بازخورد دادههاي خصوصي و گروهي براي تحليل و تفسير و همچنين طراحي مراحل اجرايي اصلاحي پشتيباني ميشود. حلقه بررسي بايد براي تعيين و تشخيص گرايشات كاربران و اطلاعات موردنياز در خصوص MIS مناسب باشد.
2. گروهي كه بسيار به حلقه بررسي نزديك است جلسات تشخيص گروهي است كه به روي مشكلات گروه تمركز نموده و ميتواند تكنيكي مؤثر براي مديران اجرايي باشد تا به شكل مؤثري اطلاعات موردنيازشان را تأمين نمايند.
3. تاريخ MIS نشان ميدهد كه كاربران مشكلات زيادي در رابطهشان جهت معرفي نيازهايشان با تحليلگران سيستم داشتهاند. علت اين امر شايد بيشتر كمبود روابط باشد تا ناتواني كاربران در تشخيص اطلاعات موردنيازشان. بنابراين آموزش ارتباطي ميتوانددر درك صححيح از طرف مقابل بسيار مفيد باشد.گسترش و توسعه مهارتهاي ارتباطي ميتواند تحليلگران سيستم را در تعيين و تشخيص يك مصاحيه درست با كاربران كمك كند و ميتواند شبيه مساعد نمودن نظر كاربران به داشتن عكس العمل با پرسنل كامپيوتري باشد. آموزش در اعمال شنيداري يا تحليلگران ارتباطي بايد در افزايش روابط نيز مفيد باشد.
4. همه سازمانها شرايط رواني دلخواهشان را به وسيله MIS گسترش و توسعه ميدهند. اين شرايط به وسيله ديدگاهي كه MIS به اعضاي سازمان ميدهد تعيين ميگردد و تحت تأثير انتظارات، خواسته ها، تعصبات و گرايش هاي رايج در سازمان است كه به وسيله MIS موردتوجه قرار گرفته است.
شرايط سازمان برا ي موفقيت يك پروژه سيستم اطلاعات كامپيوتري مناسب نخواهد بود اگر مديران سطح انتظاراتشان از سيستم جديد بالاتر از حدتوانايي آن و يا حتي كمتر باشد. گرايشات و نظرات شخصي با تأثير MIS به روي ديگران، باعث به وجود آمدن رفتارهايي ميگردد كه ارزش هاي MIS هستند. در اين حوزه تيم اجرايي قادر به بوجود آوردن گرايشات مثبت و واقع گرا در ميان اعضاي سازمان است كه موفقيت هاي MIS باعث افزايش آن ها ميگردد. آموزشهاي آزمايشگاهي شامل ايفاي نقش، تمرين حل مشكلات، گروههاي حساس و تمرين تصميمگيري ميشود.تعداد چندين گروه در اين قالب تشكيل ميشود. رويكرد اين گروهها بايد به سمت كاربرد يك محيط گسترده و متنوع از راهها براي حل يك مشكل با امكانات مختلف باشد اما بايد در به وجود آوردن شريط مناسب براي اجراي MIS و يا ايجاد تغيير در سازمان قابل استفاده باشند
"Stranger labs"جايي است كه تمرين كنندگان زيادي از سازمانهاي مختلف گرد هم ميآيند كه ميتوان از آن استفاده نمود بدين صورت كه ارزشها و رفتارهاي رايج در سازمانها جمع آوري شده و در جهت ايجاد تغيير براي اجراي MIS جديد آشنا باشد چنان چه گروههاي ديگر با آن آشنايي ندارند.
"Gousin labs" جايي است كه تمرينكنندگان از سازمانهاي يكسان گرد هم آمده اند ولي داراي زمينههاي كاري يكساني نيستند، تا مشكلات رفتاري رايج را شناسايي نمايند و شرايط فرهنگي جهت شروع ايجاد تغييرات و پذيرش تكنولوژي جديد كامپيوتري را روش اطلاعاتي را مهيا نمايند. در اينجا گروهها بايد تجربيات اجراي MIS را در نظر بگيرند.
"Family labs"تمرينكنندگان از گروههاي مشابه گرد يكديگر ميآيند. بدين ترتيب اطلاعات مفيد و موردنياز و روشهاي ارسال و دريافت اطلاعات مشخص ميگردد.(مثلاً قالب گزارشات)
يكبار كه سيستم نصب گردد جلسات گروهي ميتواند جهت تعيين گرايشات كاربران، مشكلات و آموزشهاي موردنياز به كار روند. فعاليتها در اين جلسات گروهي در دو حالت تمركز بايد به روي هر دو نوع تغييرات چه فردي و چه رفتارهاي گروهي در محيطكاري باشد و همچنين تغييرات در سيستم به كجا منتهي ميشود و تأثيرات احتمالي از اجراي MIS نيز بايد موردتوجه قرار گيرد.بيشتر توجه بايد مستقيماً به روي يكپارچه نمودن تكنيكها، ساختار و سيستمهاي انساني باشد.
اهداف و مقاصد آموزشي نيازمند روشن نمودن همه شرايط و وضعيتهاي احتمالي است كه شامل انتظارات تمرينكنندگان است. اغلب نياز به آموزش تكنيكهاي جديد در كاربران ديده ميشود. اين جلسات آموزشي كه توسط متخصصان يك سيستم اطلاعاتي اجرا ميشود بهترين روش جهت آموزش كاربران است البته تمرينكنندگان OD نيز در اين جلسات نيز مؤثر هستند. به عنوان مثال ميتوانند در تعيين نيازهاي آموزشي و در تعيين قسمتهاي آموزشي و همچنين در تعيين ميزان تأثير آموزشهامفيد باشند. مقاومت در برابر اجراي MIS گاهي اوقات ناشي از تجربيات ناموفق افراد در شغلشان است كه قبلاً با آن مواجه شدهاند.
تكنيكي كه به وسيله "هريسون" گسترش يافته مي گويد: "نفش و اهميت گفتگو مستقيماً در قدرت و تأثير روابط بين فردي افراد مؤثر است زيرا بدين وسيله انتظارات رفتاري از افراد در شغل و موقعيت سازمانيشان مشخص ميگردد. " اين تكنيك بر مبناي اين نظر است كه بيشتر افراد يك گفتگوي توافقي را به تفكرات متضاد غيرقابل حل ترجيح ميدهند.
بدين ترتيب يك سري افراد با تجربيات قبلي در برابر تغييرات شغلي ميتوانند در روشن نمودن انتظارات در نقشهاي جديد مؤثر باشند. تكنسين هاي OD همچنين ميتوانند در كاهش تضاد بين مديران و متخصصان كامپيوتر مفيد باشند. آينه سازماني جايگاهي براي فعاليتهاست كه مشخص ميكند كدام گروه سازماني از گروه هاي مختلف ديگر حلقه بازخورد داشته باشد. مصاحبه براي تعيين مشكلات و مباحث مشكلساز بين گروهها طراحي ميگردد و سپس براي توسعه برنامههاي اجرايي افزايش تأثيرات كار گروهي مورد استفاده قرار ميگيرد.
6. تصميمگيري بر پايه رويكرد MIS-OD
تصميمگيري براي استفاده كردن يا استفاده نكردن از OD بايد بلافاصله بعد از اقدام براي تغيير سيستم صورت گيرد، به عبارتي تصميمگيري براي استخدام يك مشاور OD بايد در ابتدا صورت گيرد.
وضعيتهاي گوناگوني بر نيازهاي يك دانش رفتاري تأثير ميگذارد مثلاً بيشترين تأثير تغيير، تأثير بر انسانها و ساختار زيرسيستمهاي شركتي است و همچنين نياز به يك مشاور OD است.
علاوه بر اين محيطهاي مختلف بر نياز براي مشاركت OD در يك پروژه تغييري MIS تأثير ميگذارد كه در جدول 3 آمده است.
جدول 3- تأثيرات محيطي گوناگون نيازمند OD