-
عکاسی معماری 2
فضای تحرک
هنگامی که از یک سوژهمتحرک عکس میگیرید ، موفقیت شما هنگامی به دست میآید که فضایی در عکس وجود داشتهباشد که سوژه به آنجا حرکت کند. به این فضا، فضای تحرک گویند . فضای پشت سوژهفضاییست مرده و اگر نسبت این فضا به کل عکس زیاد باشد، عکس زندگی خود را از دستمیدهد .
سوژه شما به کجا نگاه میکند ؟
ایده فضای تحرک میتواندبه جهت نگاه سوژه نیز اعمال شود. مثلا اگر سوژه از قسمت سمت راست کادر به سمت چپنگاه میکند، فضای بیشتری در سمت چپ برای نگاه سوژه اختصاص دهید و برعکس. اما اگرمیخواهید یک حس معما گونه به عکس بدهید یا بر روی محیط اطراف سوژه تاکید دارید،سوژه را در لبه کادر قرار دهید به گونهای که به سمت داخل عکس نگاه میکند .
به علاوه جهتی که سوژه نگاه میکند و یا بهسمت آن حرکت میکند نیز میتواند عکس شما را از یک عکس معمولی متمایز کند. ما ازراست به چپ میخوانیم و به همین دلیل تمایل داریم که در همان جهت تصویر را ببینیم. حرکت در عکسها وقتی که از راست به چپ باشد ، یکنواخت تر به تظر میرسند ، پس اگر بهدنبال ثبت یک عکس جالب هستید ، حرکت را از راست به چپ ترتیب دهید .
قوانین را بشکنید
مانند تمام قوانین ترکیببندی، مواردی وجود دارند که قطع حرکت، یک تصویر جذاب می سازد . مثلا وقتی که سرعتآهسته شاتر را با فلاش تاخیری ادغام میکنید .در این حالت، شما یک تصویر ناواضحایجاد کرده اید که توسط سرعت کم شاتر به وجود آمده است و همچنین یک تصویر واضح کهتوسط فلاش تاخیری ایجاد گردیده است و به علاوه شما نیاز به فضایی دارید تا سوژه بهحرکت خود ادامه دهد.
اما چرا فلاش تاخیری؟خب فرض کنید از فلاش اولیه استفاده کردیم، یعنی به محض باز شدن شاتر ، فلاش هم شلیککند. این کار آسانتر هم هست، اما سوژه متحرک در جلوی یک تصویر واضح شکل میگیرد. واین مانند اینست که سوژه دارد عقب عقب حرکت میکند !!
بیرحمانه کراپ کنید
گاهی یک عکس عالی میگیریم، اما هنگامی که بادقت بیشتری عکس را میبینیم ، متوجه میشویم که مقداری از سوژه اصلی قطع شده و یاقسمتی اضافی از پس زمینه داخل عکس دیده میشود !
این اتفاق بیشتر برای دوریبین هایی میافتد که ویزور آنها کل فضا راپوشش نمیدهد. دنیای دیجیتال، امکانات بیشماری را برای کراپ کردن های خلاقانه دراختیار ما میگذارد ، اما مراقب باشید که کراپ کردن برای شما حکم چوب زیر بغل راپیدا نکند !
محکم باشید
هنگام عکاسی کلوزاپ ،مراقب باشید تا لبه های کادر، سوژه را قطع نکند و اگر به اشتباه این اتفاق افتاد،بهتراست که عکس را کراپ کنید و یک کادر بسته تر انتخاب کنید. تصمیمگیری برای میزانکراپ، به قضاوت چشم شما بستگی دارد. اما قانون کلی در کراپ کردن، اینست که وقتی یکتکه از موضوع (مثلا یک گوش یا یک قسمت از بازو) را به اشتباه در کادر جا نمیدهید ،وقت گرانبها را برای ساختن آن در فتوشاپ هدر ندهید، بلکه آن قسمت را دور بریزید ویک کادر بسته تر ایجاد کنید.بهبود کادر بندی
کراپ کردن به شما اجازه میدهد تا عکسمتعادلتری ایجاد کنید، مثلا موقع رفع اشتباهات عکس، ممکن است دریابید که یکی ازعناصر عکس شما استعداد جلب توجه بیشتری دارد و با تصمیم گیری برای حذف اضافات عکس ویک کراپ ماهرانه، به یک عکس جالب دست پیدا خواهید کرد.
این تصمیمات بر پایه اصول عکاسی هستند و البتهباشکستن این اصول نیز میتوانید به آموخته هایتان اضافه کنید.
کراپ کردن در هنگام پردازش عکس، به شما در بهبود عکس هایتان کمکمیکند، پس برای این کار وقت بگذارید و آنگاه آموخته هایتان را در هنگام عکاسی بهکار ببرید تا از تک تک پیکسلهای دوربینتان استفاده کنید.
جسور باشید
وقتی که توسط کراپ کردنبا قوانین کادربندی آشنا میشوید، وقت آنست که کراپهای مهیج و انتزاعی را امتحانکنید. گاهی بهترین نورسنجی و بهترین کادربندی، برخلاف تصور، خالی و پوچ است.
ممکن است یک عکس بسیار جالب از مردم گرفتهباشید، اما کراپ کردن یک قسمت از عکس میتواند به عکس شما معنای بیشتری بدهد. یکپرتره بگیرید و آنرا بیش از حالت معمولی کراپ کنید. یا مثلا عکس را بچرخانید تا یکخط قطری به وجود آید. به این فکر کنید که چگونه میتوان با کراپ کردن یک عکسمعمولی، یک بافت، رنگ یا شکل متفاوت ایجاد کنید. به ویژگیهای سمبولیک عکس نگاهکنید. قوانین را بشکنید.
مهارت ترکیب بندی
1- پس زمینه، پس زمینه،پس زمینه ....
هنگام عکاسی، بیش از اینکهبه سوژه توجه کنید، به پس زمینه توجه کنید. یک پس زمینه خوب میتواند از یک سوژهمعمولی، یک عکس عالی بسازد اما با انتخاب یک پس زمینه ضعیف، یك سوژه خوب را از دستمیدهیم.
2- ساده باشید
یک عکس قوی، عکسی ست که پیامش را به سرعتبرساند. زیربنای یک عکس خوب، خطوط و اشکال هستند.
3- سوژه را مشخص کنید
از خود بپرسید که چرا عکس میگیرید ؟ اگرارتفاع یک ساختمان مد نظرتان است یا الگوی خاصی از قرارگیری اشکال یا شکل یک گل،آنرا برجسته و مشخص سازید.
4- به کادر دقتکنید
هنگام عکاسی از انسان ها، حواستان بهقطع شدن زانو یا مچ آنها باشد.
5- مراقبتعداد باشید
اعداد فرد در عکاسی، بیشتر ازاعداد زوج خود را نشان میدهند ، مثلا مثلثها، تحرک بیشتری از مربعها و دوایردارند. عدد3 عددی جادویی ست.
6-اشتیاق خودرا افزایش دهید.
صبح هنگام، قبل از بیرونرفتن برای عکاسی، به خود بگویید که میروم تا بهترین عکسم را بگیرم. این کارناامیدی شما را کم میکند و شما حتما برنده میشوید .
7- در این نوشته چکیدهای از گفته های سه استاد را به شما گفتیم، بهکارها و گفته های دیگر اساتید قدیم و جدید نیز نگاه کنید و به کادربندی آنها دقتکنید.
8- از ابتذال بپرهیزید
با تقلید ساده از یک عکس زیبا، خوشحال نباشید. به استفاده از لنزهای مختلف، کادر های مختلف و نقطههای دید مختلف فکر کنید. ازخوابیدن روی گل و خاک نترسید. مصمم باشید تا هنر بیشتری به کار ببرید.
9- چندین عکس بگیرید
روی یک سوژه واقعا فکر کنید. به ندرت اولین عکسشما بهترین خواهد بود. در دوربین دیجیتال شما فیلم هدر نمی دهید، پس روی چندین کادرکارکنید و دید خود را افزایش دهید.
10- همیشه دوربین همراه داشته باشید
هرچه بیشتر عکس های دوستانه، خانوادگی و روزمره بگیرید، بیشتر چشمانتانبه کادربندی عادت میکند، آنگاه وقتیکه یک اتفاق نادر در زندگی شما رخ دهد، دومیناتفاق، گرفتن بهترین عکس از آن لحظه است.
برچسب برای این موضوع
مجوز های ارسال و ویرایش
- شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
- شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
- شما strong>نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
- شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
-
قوانین انجمن