با سلام خدمت دوستان
بنا بر فرمايش جناب الياسپور ، از اين به بعد بعضی از پست های اين بخش رو بنده خواهم نوشت. البته با استفاده از مطالبی که ايشون در اختيار من قرار می دن و با همون شيوه نگارش خودشون.
اميدوارم که مثل نوشته های خود ايشون مفيد واقع بشه
مطالعه بازار – بخش چهارم
روش های توزيع کالا
خيلی از توليدکننده ها ، کالاهای خودشونو به طور مستقيم در اختيار مصرف کننده ها قرار نمی دن ، بلکه بين اونا همواره تعداد زيادی واسطه وجود داره که هر کدوم عمليات مخصوصی رو انجام ميدن. شناسايی اين واسطه ها و نحوه رفتار و عمليات اونا ، در تجزيه و تحليل روش های توزيع بسيار اهميت داره.
تعداد سطوح کانال توزيع
کانالهای توزيع رو ميشه بر حسب سطوح مختلف کانال توصيف کرد. هر لايه از واسطه ها که انجام قسمتی از وظيفه تحويل کالا به خريدار نهايی رو عهده دار ميشه ، يه سطح کانال نام داره. از اونجا که توليد کننده و مصرف کننده نهايی هم انجام بخشی از اين وظايف رو خودشون به عهده ميگيرن ، لذا اونا هم قسمتی از کانال توزيع هستن. تعداد سطوح واسطه ها رو طول کانال مي ناميم.
تو شکل پايين 5 کانال مختلف توزيع رو مشاهده می کنين که هر کدوم دارای سطوح مختلفی از واسطه ها هستن :
تمام سطوح کانال توزيع ، از طريق جريان های مختلفی با همديگه ارتباط دارن. جريان فيزيکی کالا ، انتقال مالکيت ، پرداخت ها ، جريان مبادله اطلاعات ، جريان تبليغات و خدمات پس از فروش و . . . از جمله اين جريان ها هستن. همين جريان ها می تونن حتی کانال های توزيع مستقيم رو با پيچيدگی های بسياری روبرو کنن.
کانال های توزيع در بخش خدمات
بديهی هست که مفهوم کانال توزيع به توزيع کالاهای فيزيکی محدود نميشه. توليد و عرضه کننده های خدمات نيز بايد به نحوی محصولات خودشونو در دسترس بازار هدف قرار بدن. اين مساله در مورد ارايه برخی خدمات به سادگی قابل مشاهده و تحليل هست. به عنوان مثال يه شرکت ارايه کننده خدمات فنی ساختمان رو در نظر بگيرين که ميتونه برای ارايه خدمات خودش به صورت مستقيم و يا با حضور واسطه هايی عمل کنه. اما در برخی ديگه از موارد بايد با ديد گسترده تری مساله رو نگاه کرد.
برای نمونه ، بيمارستان ها ، مدارس و آتش نشانی ها رو در نظر بگيرين. بيمارستانها بايد از لحاظ جغرافيايی در مناطقی استقرار پيدا کنن که براشون ارايه خدمات و مراقبت های درمانی به مردم اون منطقه ، به بهترين شکل ممکن صورت بگيره. عين اين مساله برای مدارس و آتش نشانی ها هم وجود داره. علاوه بر اين ها مساله ديگه ای که اينجا مطرح ميشه اين هست که آتش نشانی ها می بايست خدمات خودشونو در محل مصرف کننده ارايه بدن. در حاليکه مدارس لزوما چنين محدوديتی ندارن. همچنين ارايه برخی خدمات نياز به رعايت کردن استانداردهای سخت گيرانه خاصی داره. مثلا نميشه ارايه سرويس اورژانس بيمارستان رو به راحتی به دست واسطه ها سپرد.
تبليغات
به طور کلی و در يک بيان ساده ، تبليغات عبارت است از : عرضه و ترويج يک پيام ، ايده ، کالا يا خدمت توسط يک رسانه مشخص. برخی از ابزارهای شناخته شده تر تبليغاتی عبارتند از : روزنامه ها ، مجلات و به طور کلی رسانه های نوشتاری ، راديو ، تلويزيون ، ماهواره ، اينترنت و به طور کلی محصولات چند رسانه ای ، پست ، تابلوهای تبليغاتی ، تلفن و . . .
موفقيت در بازار فقط به توليد کالای مناسب ، قيمت گذاری صحيح و توزيع خوب بستگی نداره. توليد کننده و يا به طور کلی عرضه کننده ، می بايست خريدار را با محصول خود آشنا نموده و اونو به طرف اين محصول جذب کنه. ايجاد اين آشنايی و کشش غالبا از طريق تبليغات صورت ميگيره.
در موارد زير انجام تبليغات مناسب ميتونه تاثير بسيار زيادی در بالا رفتن فروش محصول داشته باشه :
1. زمانی که آشنايی خريداران با محصول مورد نظر کم هست و يا اون کالا اصلا تا به حال توليد نشده و يا نيازی نسبت به اون وجود نداره
2. زمانی که فروش اون نوع کالا در بازار در حال افزايش هست و بحث رقابت مطرح ميشه
3. زمانی که خريدار نتونه به سهولت ويژگيهای خاص اون محصول رو تشخيص بده و موقع انتخاب سردرگم بشه
تو پست بعدی در مورد مبحث بسيار مهم پيش بينی تقاضا صحبت خواهيم کرد