1.مشورت :با کودک خود صبحت کنید.وفعالیتهای مورد علاقه او را بیابید و توجهنمائید او از چه چیزهائی لذت می برد.ازصفات منحصربفرداو به دقت مطلع شوید.و بیابید که دوست داردمحیطش چگونه آراسته شود.کودکانباید کمک کنند تا محیط خود را بیا فرینند , بدین کونه آنهایاد می گیرند , مسئولیت پذیر بوده و برای بثمررساندن کیفیت استعداد و جودی خودکوشش نمایند.

2.قیاسومبلمان :طراحی فضای منطبق با شرایط کودکان به طورقطع بستگی به شناخت کافی از ویژگی های رشد آنان دارد.خصوصیات جسمی و روانی کودکان در مراحل مختلفرشد , اساس برنامه ریزی فضا وطراحی برای آنان است.اندازه میز و صندلی , کمد های اسباب بازی و نیزارتفاع مناسب دستگیره درها , دستشوئی ها , شیر ها و .. ضروری است.اگر فضا و عناصر آن متناسببااندازه های کودکان باشد , آنها به سادگی می توانند از فضا ها و وسایل مربوط به خوداستفاده کنند.قطعات متنوع مبلمان , نیمکت , میز وصندلی , تابلوها , قفسه ها وغیرهای که با مقیاس و در حد و اندازه آنان ساخته میشود , اغلب برای هر بازی شکل ویژه ای بخود میگیرند.

3.تقسیمات فضا :اتاق کودکباید به طریقی چند منظوره طراحیشود و از آنجائی که کودکان از اتاقشان برای بسیاری ازفعالیتها در کنار استراحت و خواب استفاده می کنند , تقسیمات و قلمرو های خاص و مشخص خود را طلب می کند. از قبیل فضائی برای مطالعه و بازیهای مهیج و همچنینفضائی برایسرگرمی.فضای بازیباید در کنار فضای خواب و استراحت کودک و در ارتباط مناسب با آنطراحی شود .تجهیزات مورد نیاز در فضای بازی شامل :قفسه و صندلی , پارک کودک و .... است.

4.محدودیتها :کودک دراین مرحله کنجکاو و بی باکاست.تا آنجائیکه آنها هیچگونه اطلاعی از خطر ندارند.از اینرو با ایجاد قفسه ها نه تنها اشیا ئی مانند بطری ودارو در ارتفاعی مناسب و بدور ازدست کودک در امان است بلکه محیط نیز نظمی دوچندان مییابد.

5.رنگ:رنگهای روشنبه چشم بچه ها با شکوه هستند.برای دیوارها از کاغذ دیواری رنگی و یا رنگ شاد استفاده کنید.و رنگ و بافت را بهآنهااضافهنمائید.میتوانیم حریم ها وهمچنین لبه های دیوار را مشخص و بر جسته نمائیم.و ابر ها و ستارگان رابرسقف اضافه نمائیم.کودکانرنگهای تابناک و درخشنده را دوست دارند.اما شما میتوانیدبا به کار بردن رنگهای شاد و تابناک در روی هردیوارمحدوهای رنگی را نیز معین کنید.رنگهای شاد و شفاف و آزاد , تصور کودکانه را بر می انگیزند و آنان رابه آفرینش و خلاقیت را تشویق می کنند.همچنین پیدایشیا ظهور دیوارهای روشن از قبیل استفاده ازکارکترهای کارتونی و مانند آن در دیوارهایاتاقهای کوچک می تواند بسیارمفید باشد.

6.روشنائی :فضاهائی با نور طبیعی وشفاف اثر مثبت بر کودکان دارند.بعبارت دیگراتاق های تاریک با نور مصنوعی و نامناسب اثر منفی در پی خواهند داشت.ازاینرو گزیدن نحوه و میزانروشنائی در اتاق کودک اهمیتی بس مهمرا ایفا مینماید و تاثیر مهمی در خواندن و نوشتن و ایجاد آرامش و تمرکزآنان دارد.نور مناسب فضا را جهتمحیطی آرام و مناسب جهت مطالعه محصور می نماید.بررسیتاثیر میزان نور در شب نیز در روحیه آنان حائز اهمیتاست.

7.پنجره ها :پنجره و جهتآندر اتاق کودک اهمیتی ویژهدارد.از طریق آن نور شمالی به داخل می تابد و شادابی وسحرخیزی را به بار می آورد. کودکان پنجره هایی را کهدر تقابل و مرتبه چشمانش است رابیشتر دوست میدارد , بطوریکه ایشان مجبور نیستند برای نگاه کردن به خارجقدبکشند.از سوی دیگر کودکان ازمیان پنجره ها حرکت خورشید را دنبال می کنند تازمانیکه به محل مشخصی برسد و غروب کند , فعالیت هایخود را خاتمه میدهند.

در گرداگرد این عناصر کودکانبازی می کنند و ازاین طریق ازتصوراتشان بهره می برند تا دنیای خودشان را بیافرینند.از این روباایجاد کنش و واکنش و ایجادکنجکاوی خواهیم توانست کودک خود را به فکر فرو بریم .ایجاد کنش دنیای جدیدی را بر روی کودک خواهد گشود.و او را در شناخت هرچه بیشترپیرامون و دنیای پر رمزو راز خود تشویق خواهد نمود. آنجنانکه که معماری وعناصرشبرانگیزنده نیروی حرکتی و تشویقی خواهند بود وآن هنگام دیگر پایانی بر این باورنخواهد بود.