اگرچه بيشتر تلاش معماران و شهرسازان دنيا در جهت همسو كردن مدرنيته وزيبايي بوده اما هنوز هم تاثير پذيري از سبك معماري اسلامي جايگاه خاص خود را حفظ كرده است . تاكيد « كن گوكوما» معمار برجسته ژاپني مي تواند گواهي باشد در راستاي ارج نهادن به اين مهم ... !
« كن گوكوما» معمار برجسته ژاپني كه در سبك نورپردازي چند بعدي از شهرت و اعتباري جهاني بر خوردار است ، در گفت و گويي با مجله « زمان » چاپ تركيه مي گويد : تكنيك پردازش نور را با الهام گرفتن از مساجد آموخته است . وي همچنين معتقد است در معماري اسلامي نوربه شكلي خاص منعكس مي شود كه اين روش در هيچ يك از سبك هاي معماري شرقي و غربي ديده نشده است . كوما در اين باره مي گويد : در بازديدي كه 12 سال پيش از مسجد اياصوفيه در استانبول تركيه انجام داده ، ديدم كه چگونه از نور در آثار تاريخي ، هنري و اسلامي استفاده شده و به صورت عامل مهمي نمايش داده مي شود . آن آثار تاثير به سزايي در كارهاي من داشت . كوما همچنين با اين نكته اشاره مي كند كه در مساجد ، نور از يك نقطه مشخص وارد نشده و از نقاط مختلفي ئارد مي شود. وي معتقد است كه از همان تكنيك در كارهايش استفاده كرده و ضمن اداي احترام به آرشيتكت معروف عثماني « سينان » از او بعنوان بنيان گذار معماري مدرن دنيا ياد مي كند . وي مي گويد: « معماري غربي عمودي و معماري ژاپني افقي است در حالي كه معماري اسلامي نه افقي است نه عمودي ».
هفته نامه حرم