وزیر علوم به یک مطالعه میدانی در خصوص تمایل خانواده داوطلبان ورود به دانشگاه اشاره کرد و گفت: در این مطالعه میدانی 82 درصد والدین با ضرورت ساماندهی محیطهای جداگانه برای فرزندانشان موافق بودند.
مهر: کامران دانشجو در جمع روسای دانشگاههای کشور با تاکید بر اعمال تفکیک جنسیتی در دانشگاهها، به ارائه آماری از میزان علاقمندی خانواده های داوطلبان ورود به دانشگاهها در خصوص تک جنسیتی شدن دانشگاههای فرزندانشان پرداخت.
وی با بیان اینکه در این مطالعه میدانی که در یکی از استانهای کشور صورت گرفته بود، 46 درصد والدین پدر و 54 درصد والدین مادر بودند، ادامه داد: 526 نفر از فرزندان این والدین دختر و 184 نفر دارای فرزند پسر، 95 درصد والدین شهری و 5 درصد روستایی بودند.
به گفته وزیر علوم نخستین سوالی که از والدین این داوطلبان پرسیده شد این بود که ضرورت ساماندهی برای دختران و پسران در دانشگاههای تک جنسیتی چقدر است، که 38.8 درصد گزینه خیلی زیاد، 16.1 درصد گزینه زیاد، 27.6 گزینه متوسط را انتخاب کردند که در کل 82.5 درصد نظرشان این بود که این ضرورتها باید باشد.
دانشجو سوال بعدی از والدین را اینگونه مطرح کرد که تا چه میزان تحصیل در دانشگاههای تک جنسیتی به پیشرفت تحصیلی فرزندانشان کمک می کند، که 36.5 درصد گزینه خیلی زیاد، 20.1 درصد گزینه زیاد و 24 درصد گزینه متوسط را انتخاب و در کل 80 درصد والدین معتقد به این پیشرفت تحصیلی در دانشگاههای مجزا بودند.
پاسخگویی به این سوال که تا چه میزان تحصیل در محیطهای جداگانه مشارکت در مباحث کلاسی را زیاد می کند از دیگر سوالاتی بود که به گفته وزیر علوم توسط والدین به آن پاسخ داده شد. در این میان 76.4 درصد گزینه خیلی زیاد را انتخاب کرده بودند.
وزیر علوم با اشاره به این مطالعه میدانی تاکید کرد که 15 درصد والدینی که در این نظرسنجی شرکت کردند دارای مدرک فوق لیسانس به بالا بودند و در کل بیش از 82 درصد والدین با ضرورت ساماندهی محیط های آموزشی جداگانه برای پسران و دختران موافق بودند، 80 درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی معتقد بودند که پیشرفت تحصیلی فرزندانشان در محیط های آموزشی جداگانه و بیشتر خواهد بود و 70 درصد نیز تاثیر منفی محیط های مختلط را بر تحصیل فرزندانشان تایید کردند.
دانشجو در ادامه به نتایج تحقیقی در یکی از دانشگاههای کشور در خصوص جداسازی کلاسها اشاره کرد و گفت: تعداد دانشجویان مشروطی این دانشگاه در نیمسال تحصیلی دوم 89-88 حدود هزار و 200 نفر بود که این آمار در نیمسال دوم سال تحصیلی 91-90 به 600 نفر رسیده و احکام صادره از کمیته های انضباطی نیز در این مدت از 70 مورد به 20 مورد رسیده است.
به گزارش مهر، وزیر علوم در ادامه با اعلام برخی انتقادات خود به علت نگاه سیاسی داشتن بعضی دانشگاهها روی جذب هیئت علمی اظهار داشت: به هیچ عنوان نباید مسائل سیاسی را در جذب هیئت علمی دخالت دهید و در هیئت ممیزه هم اجازه ندهید برای پذیرش مقالات اعمال سلیقه صورت گیرد.
وی ادامه داد: در صورتیکه این اقدام ادامه یابد و نمره علمی به کف یعنی 120 رسیده باشد تبصره ای به آیین نامه های فعلی جذب اضافه می کنیم تا بر این اساس هر مقاله ای که بالاتر از کف نمره مورد نظر را به دست آورده باشد رای گیری نشود مگر اینکه هیئت ممیزه امتیاز را پایین تر آورد.
دانشجو در بخش دیگر سخنان خود به روسای دانشگاههای کشور تاکید کرد که به جای چشم داشتن به کمکهای ستاد از طریق افزایش درآمدهای اختصاصی، کسب درآمد کنند و راه اندازی دوره های تحصیلات تکمیلی پژوهش محور را در صدر قرار دهند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بر رتبه بندی خوابگاهها تاکید و اعلام کرد که رتبه بندی و سطح بندی خوابگاهها باید مد نظر قرار گیرد و تعیین نرخ اجاره بهای خوابگاهها بر اساس این رتبه بندی صورت می گیرد.
وزیر علوم در بخش دیگر سخنان خود خطاب به روسای دانشگاههای کشور تاکید کرد که هیچ دانشجوی دکتری را نباید بدون آزمون پذیرش کنند و برای تاکید بر این امر بخشنامه ای ابلاغ می شود که در صورت پذیرفته شدن دانشجویی خارج از ضوابط ازمون، مدرک این دانشجو بی اعتبار خواهد شد.
وی همچنین ورود زود هنگام دانشگاهها به انتخابات ریاست جمهوری را به مصلحت ندانست و اظهار داشت: کاندیداها تنها برای اعلام برنامه های علمی خود می توانند در دانشگاهها حضور یابند نه تبلیغات سیاسی.