متهمان اصلی اشاعه بیعفتی چه کسانی هستند؟
یکی از معضلات مهم این روزه جامعه ما ، معضل بی حجابی و بد حجابی است ، که متاسفانه با کم توجهی از سوی مسئولین مواجه شده است.
فرهنگ نحوه ی پوشش یا به اصطلاح مد ، که نقشی اساسی در ترویج بد حجابی دارد، درست ریشه یابی نشده و اغلب مسئولین تنها به دنبال مُسکنی برای تسکین درد آن می باشند و به اصطلاح از منشاء و علل درد غافل گشته اند.
قطعاً برای حل این معضل ، در ابتدای امر بایستی علل و عوامل اشاعه این نوع پوشش و حساسیت زدایی از مساله حجاب تبیین گردد ؛ تا پس از حذف کارشناسانه عوامل موثر و مبلغ، راه های برون رفت از این معضل اجتماعی اجراء گردد. متاسفانه چنین رویکردی در دستور کار مسئولین ذیربط قرار نگرفته است و همین امر موجب گشته هر فعالیتی در این راستا – اعم از گشت ارشاد و… – جامعه را با نوعی تناقض مواجه سازد.
رسانه از متهمین ردیف اول بی حجابی
رسانه های جمعی [ چون رادیو ،تلویزیون ، مطبوعات ، سینما ، تئاترو امثال آن] را می توان به عنوان اشاعه دهندگان فرهنگ هر ملتی معرفی نمود. در واقع نقش رسانه های جمعی به دلیل فرا گیر بودن بسیار حائز اهمیت است .در دسترس تر بودن هر یک از مصادیق رسانه اهمیت آن را در ترویج باید ها و نبایدهای هر نظامی دو چندان می کند. برای مثال : تلویزیون به دلیل کثرت مخاطبش نسبت به تئاتر ، نقش کلیدی تری- در اشاعه ی فرهنگها – عهده دار است .
امروزه عمده ترین نقش وسایل ارتباط جمعی ، همین مساله فرهنگ سازی ایست . این مساله می تواند برگ برنده ای باشد در دستان دولتمردان هر جامعه ای برای اعمال سیاستهای فرهنگی و اجتماعی آن ، که متاسفانه در کشور ما نه تنها رسانه در غالب موارد ، برگ برنده ای در اشاعه ی فرهنگِ جامعه (اسلام) قلمداد نمی شود؛ بلکه تیشه ای شده است بر ریشه باید ها.
با کمی تامل به خوبی در می یابیم ، رابطه نوع پوشش در سینما و جامعه رابطه ای مستقیم است:
سینما و تلویزیون یکی به لحاظ کثرت مخاطب و دیگر به لحاظ درگیر نمودن حواس بیشتر [سمعی و بصری،] نسبت به سایر رسانه ها اثر گذار تر است..
رسانه در هر جامعه ای (خواه و ناخواه ) تریبون دولت است، محتوای آن نیز- چه درست و چه نادرست- بیانگر تفکر هر دولتی است.
برای نمونه : وقتی از شبکه رسمی یک دولت تبلیغ شیطان پرستی در سطح گسترده صورت پذیرد؛ ما آن دولت را محکوم به تفکر شیطان پرستی می کنیم و اگر مسئولین مربوطه بر علیه شیطان پرستی اقدام نمایند و عمل آنان را محکوم کنند ، این رویکرد آنان را غیر معقول و مضحک می دانیم .
نقش رسانه با این مثال بسیار واضح بیان شد و دانستیم : رسانه نه تنها کارش فرهنگ سازیست، بلکه از لحاظ سیاسی نقش حائز اهمیتی دارد؛ زیرا آینه ی تمام نمای نظام است و هر تصویر ی که از خود نمایش دهد به نظام بر می گردد.
بدلیل نقش حساسِ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی این حوزه ، رسانه دیگر عضوی جدا و مستقل محسوب نمی شود ، بلکه باید از تمامی جهات با تفکر نظام همگام باشد .
همگام نبودن رسانه هایی چون سیما و سینما با رویکرد نظام، عامل اصلی معضل بد حجابی در جامعه می باشد.
همانگونه که بیان شد، رسانه چون حنجره تفکر نظام است ، اگر در آن خلاف شرعی صورت گیرد ، سبب می شود مخاطب، این امر را سخن نظام تلقی کرده و مجوز انجام آن را توسط رسانه دریافت نماید و درست هم همین است. دیگر نمی توان او را متهم کرد به انجام عملی که رسانه به عنوان مهر تائید نظام در درجه اول خود عامل بدان بوده است.
حال بر می گردیم به ریشه بد حجابی و چرا مسبب آن را رسانه ای چون سیما و سینما می دانیم :
با مرور آثار سینمایی و مقایسه آن با یکدیگر و تمرکز بر نوع پوشش در می یابیم اکثر پوشش هایی که در بین جوانان به عرف تبدیل شده است ، در ابتدای امر در آثار سینمایی توسط بازیگران به نمایش در آمده ا ند.
بسیار شنیده ایم که افراد می گویند: اگر این فیلم ایراد داشت جمهوری اسلامی آن را پخش نمی کرد. این یعنی، مخاطب عام این رسانه بر نقش تلویزیون واقف است ، اما خود رسانه در غفلت به سر می برد.
اگر سری به آثار سینمایی و تلویزیونی بزنیم و فیلم ها و جشن هایی که بازیگران در آن حضور دارند را با وضعیت امروز قیاس کنیم، در می یابیم پوشش یک سال قبلِ آنها در انواع فیلم ها ، تازه امروزه روانه بازارها می شود .این مساله روشن است؛ نهادینه شدن این پوشش نیاز به بازه ی زمانی یک ساله دارد تا آثار سینمایی به لطف شبکه هایی چون آی فیلم و بقالی ها به خانه ها ورود کرده و مجوز این نوع پوشش ها را به مخاطبان خود دهند.
جشن های آنچنانی دنیای تصویر [به اسم حافظ] و…. ، برج میلاد یا همان سالن مد بازیگران- به لطف سی دی ها و سوپر مارکت ها- به افراد از همه جا بی خبر این جشن ها می رسد تا از دیدن بازیگران با پوشش های آنچنانی غافل نمانده و سرشان کلاه نرود.
به راستی سیما و سینما عملکر دولت در مبارزه با بی حجابی را به نوعی طنز بدل نموده است.
تلویزیونی که به بهانه جذابیت برنامه ها، اجازه هر نوع اظهار نظری را می دهد تا بازیگری در برنامه ای از پیش تولید[ که امکان حذف و اصلاح دارد] ؛ نحوه ی آشنایی با همسرش را اینگونه بیان دارد : دوست دخترم بوده؛دیگر با چه رویی جوانان را از روابط نا مشروع نهی می کند!