آقای Mark Latino در بخشی از مقاله ای که در دسامبر سال 1999 منتشر نمود عنوان داشته :
" در سالهای نه چندان دور ، بسیاری از مهندسین نت در انتخاب یکی از روشهای RCM یا RCFA با مشکل مواجه گردیده و عنوان میداشتند که این دو روش عملا یک وظیفه را انجام داده و عملکرد مشابه ای دارند 0 آنچه مسلم است دو روش مذکور مشابه نبوده و اگر باهم ترکیب شوند باعث افزایش میزان بهره وری میگردند..... "
***
راستی در ایران ما این دو روش چقدر شناخته شده میباشد ، آیا شرکتی را سراغ دارید که بصورت حرفه ای از روشهای فوق الذکر استفاده نماید ویا اینکه این مباحث فعلا در مقالات ارائه شده در مجلات و کنفرانسها رونق دارد 0
در زمانیکه بسیاری از کشورها بصورت مکانیزه از RCM و RCFA استفاده مینمایند صنایع ما در اجرای مباحث اولیه نت نیز با اما و اگر های فراوانی روبرو میباشند 0 بگذریم .....
در این مجال با این دو روش و تفاوتهای آنها اندکی آشنا میشویم :

  1. RCM علم انتخاب فعالیت نت مناسب براساس قابلیت اطمینان مورد انتظار از سیستم بوده اما RCFA علم تحلیل خرابی اجزاء ماشین و تعیین راهکار مناسب جهت ریشه کن نمودن علت اصلی بروز خرابیها میباشد 0
  2. ورودی هر دو روش فوق الذکر ، اطلاعات خرابی ماشینها و سوابق تعمیراتی آنها میباشد 0
  3. RCM در شروع به منابع ، زمان و انرژی زیادی نیاز داشته اما اساس RCFA بر رسیدن به راه حل ریشه ای مشکل در کوتاهترین زمان ممکن بنا نهاده شده است 0 (در RCM نیاز است که مقدار زیادی داده برای قطعات هر مجموعه مورد آنالیز قرار گرفته وآنچه مسلم است این کار به صدها نفرساعت کار نیاز دارد 0)
  4. فرایند RCM موفق باعث ایجاد یک برنامه نگهداری و تعمیرات ناب گردیده که شامل BM ، PM، PdM (تکنیکهای کنترل وضعیت غیر مخرب ) ، کنترل موجودی و افزایش میزان دقت در برنامه ریزی و زمانبندی کارها میباشد 0 اما RCFA اصولا راه حل رفع یک مشکل را نشان میدهد 0
  5. برخی از شرکتها به استفاده از RCM مبادرت ورزیده اما به دلیل عدم دستیابی به نتایج مثبت از ادامه کار منصرف گردیده اند 0

دلایل اصلی عدم موفقیت شرکتها در اجرای RCM عبارتنداز :

  • استفاده از افراد ناکارآمد و ناکافی
  • بالا بودن دقت مورد نیاز در کار
  • فشار مدیریت برای نشان دادن بازگشت سرمایه گذاری انجام شده

***
هرماشین دارای خرابیهایست که بصورت تکراری رخ میدهد 0 تکرار این خرابیها بعد از مدتی این تلقین را ایجاد نموده که خرابیهای مذکور قسمتی از کار بوده و بودجه ای نیز برای این قبیل خرابیها در نظر گرفته که جزو هزینه انجام تولید محاسبه میگردد 0
RCFA اندسته از مشکلاتی را که RCM در آنها متوقف گردیده و بیشتر جنبه مزمن و پنهان دارند حل می نماید 0 آنچه در اینجا حائز اهمیت است حل ریشه ای مشکل و عدم تکرار آن خواهد بود 0 حذف سریع خرابیهای مزمن سودی را تدارک می بیند که با آن میتوان RCM را تکمیل نمود و اجازه داد آنالیز RCM به کار خود ادامه دهد 0
ترکیب RCM و RCFA مزایای بسیاری خواهد داشت 0 حتی زمانی که فرایند RCM تکمیل میگردد بازهم برخی از ریشه های خرابی مشخص نمی گردد 0 با استفاده از RCFA ریشه خرابی شناسایی گردید ه و با رفع آن برنامه نت با اطمینان کامل در جهت دستیابی به اهداف مورد نظر اجرا خواهد شد 0

RCM = Reliability Centered Maintenance
RCFA = Root Cause Failure Analysis