چگونه RCM تغییرات اساسی در نگهداری و تعمیرات بوجود آورد؟

آقای John Moubray نویسنده کتاب RCM2 ، فرایند RCM را این چنین تعریف میکند : " RCM فرایندی است که تعیین میکند چه کارهایی باید انجام شود تا این اطمینان حاصل گردد که یک ماشین وظایف خود را بدرستی انجام خواهد داد. "
نکته کلیدی در RCM رهایی از فلسفه " نگهداری – تجهیز" و درنظر گرفتن رویه " نگهداری – وظیفه" بود. این موضوع به معنی آنست که ماشین توانایی حفظ وظایف کاری خود را تا انتها داشته باشد نه اینکه عمر ماشین حفظ گردد.
علاوه براین ، Nowlan و Heap ثابت نمودند که هدف گذاری نگهداری و تعمیرات برپایه عمر عملیاتی تاثیر ناچیزی بر نسبت خرابیها خواهد داشت. بنابراین ، استفاده از TBM بر روی ماشینی که نشانه های فرسودگی ندارد کاری بیهوده است. این موضوع منجر به تغییر فلسفه از " اگرهم ماشین مشکل ندارد ، اما ما در هرصورت آنرا تعمیر می کنیم" به " اگر ماشین مشکل ندارد ، تعمیری بر روی آن انجام نده"گردید.
Nowlan و Heap همچنین ثابت نمودند که :

  • TBM تنها برای درصد کمی از اجزاء ماشینها مناسب بوده و البته آنهم زمانی باید انجام گیرد که اطلاعات محکمی در زمینه مشخصه های فرسودگی اجزاء در دسترس باشد.
  • CBM انتخاب مقدم در نت میباشد. که به معنی کنترل ، معاینه کردن و اتخاذ فعالیتهای مناسب همچون روغنکاری و نظافت است تا زمانیکه نشانه هایی ردیابی گردد که انجام فعالیتهای اصلاحی را ضروری نماید.
  • RTF برای محلهایی که هیچگونه تاثیری بر ایمنی نداشته و تاثیر اقتصادی ناچیزی دارد قابل استفاده میباشد.
  • در تعدادی زیادی از اجزاء ماشین ، انجام خیلی از فعالیتهای نت خود منجر به بروز خرابی های بعدی در ماشین میگردد.
  • تا جایی که امکان دارد فعالیتهایی که نیاز به بازکردن ماشین ندارد باید جایگزین فعالیتهای نیازمند دمونتاژ گردند. بعبارت دیگر تا زمانیکه شرایط ایجاب نکند هیچ فعالیتی بجز کنترل( CM) و فعالیتهای پایه ای (نظافت – روغنکاری و آچارکشی) انجام نشود.


ادامه دارد ...

RCM : Reliability Centered Maintenance
TBM: Time Based Maintenance
CBM: Condition Based Maintenance
RTF: Run To Failure