هزينه هاي نت درسال 1979 در كشور آمريكا بيش از 200 بيليون دلار برآورد شد كه حدود يك سوم آن هزينه هاي غيرضروري بوده است. ازسال 1979 مقدار اين هزينه ها هرسال بين 10 الي 50درصد افزايش داشته و در سال 2005 به بيش از يك تريليون دلار رسيده است.
علل اين اتلاف چيست و چگونه ميتوانند كنترل شوند؟ بانگاه به برخي از آمارها ميتوان به پاسخ اين سئوال پي برد:


  1. ساعت كار مفيد تعميركاران :

متوسط درصد ساعت كار مفيد تعميركاران ، كمتر از 50% ( 4ساعت از 8ساعت ) بوده و در برخي از شركتها نيز به 25% ( 2ساعت از 8ساعت) ميرسد. بررسي ها نشان داده كه اين افراد ازمسئوليتهاي خودشانه خالي نميكنند بلكه منابع لازم براي انجام وظايف اختصاص داده شده به آنها ، توسط مديريت فراهم نشده است.


  1. برنامه ريزي شغلي :

تنهاحدود يك سوم از كل سازمانهاي نت داراي يك برنامه ريز شغلي براي زمانبندي و نظارتبر فعاليتهاي نت مي باشند.اين درحاليستكه به اعتقاد بسياري از متخصصان ،استفاده بهتر از برنامه ريزان يكي ازبزرگترين نواحي بالقوه براي صرفه جويي درهزينه هاي نت است.


  1. سيستم دستوركار :

اكثر سازمانهاي نت ازسيستم كار خود ناراضي بوده وياداراي سيستم دستور كار نمي باشند. 10درصد از شركتهاي داراي سيستم دستور كار ، برآوردهاي خود از مواد و نيروي كار ثبت شده در دستور كار را با نتايج واقعي آنهامقايسه مينمايند. مديريت موفق نت نيازمند كنترل عملكرد است.


  1. آناليز خرابي :

10درصد از كل شركتها در هنگام ازكارافتادگي تجهيزات هرگونهآناليز خرابي را انجام ميدهند. شركتهاي ديگر فقط قطعات را تعويض مي نمايند.


  1. اضافه كاري :

اضافه كاري بطور متوسط حدود 1/14درصد از زمان كل فعاليتهاي سازمانهاي نت را تشكيل ميدهد.اين رقم حدود سه برابر مقداري است كه بايد باشد. سطوح بالاتر اضافهكاري نشاندهنده وضعيت انفعالي است.


  1. نت پيشگرانه :

نت پيشگيرانه تنها در 22% از شركتها بصورت موفقيت آميز اجرا شده است. بسياري از سازمانها معتقدند كه نت پيشگيرانه فعاليتي بيش از روغنكاري نيست !! تقريبا در سه چهارم از كل سازمانها عدم هماهنگي بين واحد توليد و نت وجود دارد.


  1. هزينه اقلام مصرفي در نت :

هزينه اقلام مصرفي نت بين 40الي 60درصد از بودجه نت رابه خود اختصاص ميدهد.


  1. موجودي :

بسیاری از سازمانها سعی میکنند که مشکلات مربوط به اقلام مصرفی نت را با ذخیره بیش از حد آنها جبران نمایند. اما این اقدام نیز خود باعث ایجاد مشکلاتی میشود زیرا هزینه های حمل و نقل موجودیها بیش از 30درصد قیمت اقلام در هر سال است. نکته دیگر اینکه در حدود نیمی از کل سازمانها، واحد نت تنها مسئول موجودیهای خود میباشد. در بقیه سازمانها یک بخش دیگر بهو داحد نت اطلاع میدهد که چه موادی را به چه تعدادی انبار و به چه تعدادی ارسال نماید.


  1. هزينه هاي نت :

در بسیاری از سازمانها ، هزینه نت بصورت مجموع هزینه نیروی انسانی نت و اقلام مصرفی محاسبه شده و از هزینه تولیدات از دست رفته صرف نظر میشود. با در نظر گرفتن این عامل ، مقدار هزینه نت 2 الی 5 برابر هزینه فعلی محاسبه شده خواهد بود.



منبع : كتاب الگوبرداري از بهترين تجربيات در مديريت نگهداري و تعميرات
تاليف : تري واير من
ترجمه : دكتر عليرضامعيني – گلبابك راوشي- فاطمه زينالي