" ممیزی نگهداری و تعمیرات ، فعالیتی است با سئوالات زیاد که به مدیریت فنی شرکت این امکان را می دهد تا نگاهی به پشت سر انداخته و ببیند آیا راهی که تا کنون پیموده ، صحیح میباشد؟ ممیزی یک فرایند مقایسه ای است که در آن شرایط فعلی سازمان با شرایط مطلوب مقایسه شده تا نقاطی که از مسیر صحیح و شرایط استاندارد خارج شده اند ، شناسایی و راهکارهایی برای دستیابی به شرایط مطلوب ارائه گردد ."


حال سئوال اینجاست که شرایط مطلوب چیست که بتوانیم جایگاه فعلی خود را نسبت به آن بسنجیم ؟
در پاسخ به این سئوال باید گفت که تا به امروز از سوی انجمن ها ، موسسات و مشاورین بین المللی نگهداری و تعمیرات ، شرایط مطلوبی که منجر به افزایش اثربخشی و تعالی فرایند نگهداری و تعمیرات می گردد بصورت استاندارد یا سند رسمی منتشر شده است .بعنوان مثال انجمن تعالی نت آمریکا ، 300 الزام برای تعالی نت در نظر گرفته و براساس آن هرم تعالی نت را در پنج سطح طرح ریزی کرده است .
نکته مهم در اینجا انتخاب صحیح یکی از استانداردها یا الزامات ارائه شده بوده تا براساس آن ممیزی انجام و نقشه راه بهبود سیستم نت تعیین گردد.
متاسفانه فرایند ممیزی در کشور ما معمولا براساس استاندارد یا الزام خاصی صورت نمی گیرد. اکثر مشاورین نت در کشور ما براساس چک لیستی که توسط خودشان تهیه شده و یا با ترکیب استانداردهای مختلف بدست آمده اقدام به ممیزی و ارائه مشاوره می نمایند . در این میان برخی نیز براساس استاندارد IEC60300 و با ایده برداری از ممیزی EFQM در صنعت (بویژه در حوزه نفت و گاز) فعالیت دارند .
اگرچه فرایند ممیزی از الزامات توسعه و تعالی نت می باشد اما با بررسی شرکتهایی که در ایران تحت ممیزی نت قرار گرفته اند به صراحت می توان گفت که در بیش از 90درصد موارد نتیجه خاصی حاصل نشده و تنها یک سری گزارش و نمودار برای شرکت ممیزی شونده باقی می ماند .