در فرهنگ معين جشنواره به معني “جشني عموماً فرهنگي است كه در فاصله زماني معين برگزار ميشود.”
هر جشنواره نيز بر اساس عقل و منطق هدف و فايدهاي در پس خود دارد و در نهايت اين كه برگزاري جشنواره اسباب و آداب خاص خود را ميطلبد.
از سوي ديگر برنده شدن در جشنوارهها و كسب رتبه بايد بر فروش محصول و يا جايگاه برنده جايزه اثرگذار باشد.
در كشور ما هر كاري، اندكي كه بگيرد، به شب نرسيده دهها نفر به فكر كپي كردن آن ميافتند و آنقدر به نام يك طرح موفق شبيهسازي ميكنند كه شورش را در ميآورند.
نمونه آن را در فستفودها به وفور ميتوان يافت.
در مورد جشنوارههاي ICT اما موضوع فقط اين نيست كه كسي از برگزاري فلان جشنواره خوب كاسبي كرد و ما هم يكي مشابهش راه بيندازيم.
در كنار رويكرد اقتصادي مجريان برخي از اين جشنوارهها، شركتهايي نيز هستند كه اگر به دلايلي همچون پرداخت پول كمتر، از كسب جايزه در جشنوارهاي محروم شوند، براي خود جشنواره ديگري راه مياندازند و در آنجا براي خود جشن ميگيرند.
انگيزه برخي از جشنوارههاي ICT تنها كسب سود و كمكردن روي رقبا نيست. شنيده شده حتی برخي از نمايندگيها با حضور در اين جشنوارهها به خريد وجهه براي خود پرداخته و به شكل دلاري مبلغ قابل ملاحظهاي را از شركت مادر خارجی از همه جا بیخبر به جيب ميزنند.
البته برخي از شركتها نيز از طريق جشنوارههاي كاغذي پولشويي ميكنند. به اين صورت كه بابت حق برنده شدن(شما بخوانيد اسپانسري) مبلغي را با مجري جشنواره فلان توافق می کنند، مشروط بر آنكه بخش قابل ملاحظهاي از آن مجدداً به ايشان باز گردانده شود.
برخي از اين جشنوارهها همچون حراجيها مزايده ميگذارند و هر كس پول بيشتري بدهد، جايزه بهتري ميگيرد و جالب آنكه هيچ ابايي هم از بابت طرح عيان پيشنهاد فروش كاغذ رنگي در اين جشنوارهها وجود ندارد.
فرق برخي از اين جشنوارهها فقط در قيمت آن است وگرنه خروجي يكي است.
خلاصه آنكه ماه و ستاره معلمهاي دوران كودكي كه روي دفتر ديكته بچهها ميچسباندند با ارزشتر از جايزه برخي از اين جشنوارههاي حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات است.
قابل توجه خريداران و مصرفكنندگان اين كه برخي از جشنوارهها حتي بدون اطلاع قبلي و در خفا برگزار ميشود! بعدها هم فلان شركت در تبليغات خود جايزهاش را به نمايش ميگذارد و هر كس نداند، فكر ميكند از هفت خوان رستم گذشته و جايزه را گرفته است.
از اين رو به هيچ وجه تعجب نكنيد اگر ديديد يا شنيديد اصلا جشنوارهاي برگزار نشده و فردي با مراجعه به يك چاپخانه صرفا يك لوح براي خودش طراحي كرده و به مبلغ گزافي به خريداران فروخته است.
تعجبي هم ندارد که اگر شخص يا نهادي بخواهد كار سالم و علمي بكند، مورد تمسخر قرار گيرد.
طبق معمول متولي و ناظر بر جشنوارههاي خلق الساعه در اين حوزه روشن نيست و اين موضوع به مرور به وجهه و آبروي كل بازار فناوري اطلاعات و ارتباطات لطمه ميزند.