وقتی همه چیز در اوج شکوه باشدمنبع : دنیای بازی
.
سال گذشته برای طرفداران نقش آفرینی سال خوبی بود چرا که با عرضه ی عناوین موفقی در ژانر RPG توانستند لحظات لذت بخشی را تجربه کنند. از طرفی بتسدا با عرضه ی SKYRIM توانست دنباله ای شایسته برای سری THE ELDER SCROLL عرضه کند .هر چند این بازی مخالفان سرسختی هم داشت اما نمیتوان در بزرگی وموفقیت آن شک کرد.از سوی دیگر هم FROM SOFTWARE با DARK SOULS موفق شد محبوبیت بالایی در میان طرفداران پیدا کند و آمار کنترلر های شکسته و LCD های خورد شده را بالا ببرد!اما شاید عنوانی که بیش از همه توانست رضایت طرفداران نقش آفرینی را جلب کند و افتخاری دیگر را برای این سبک خلق کند عنوان THE WITCHER2:ASSASSINS OF KINGS بود.عنوانی تحسین برانگیز از استودیوی لهستانی CD PROJECT RED که با عرضه ی این بازی بر روی PC توانست محبوب طرفداران شود ونشان دهد که موفقیت آنها در شماره ی اول که در سال ۲۰۰۷ عرضه شد اتفاقی نبوده است.حال پس از کش و قوس های فراوان بالاخره نسخه ی XBOX 360 آن تحت عنوان ENHANCED EDITION عرضه شده است که حاوی اضافات ومحتوای بیشتری میباشد.
.
.
بازی از جایی آغاز میشود که پادشاه فولتست درگیر جنگ سختی شده است وگرالت در این نبرد او را یاری میدهد.هدف پادشاه این است که فرزندان نامشروع خود را از لاوالته پس بگیرد.گرالت به کمک سربازان تامریا با عبور از موانع مختلف و پیکار جانکاه پادشاه را تا داخل قلعه همکاری میکند.در حالی که همه چیز خبر از موفقیت آنها میدهد ناگهان پادشاه توسط شخصی ناشناس مورد حمله قرار گرفته و جلوی چشمان گرالت به قتل می رسد. گرالت با نگاه بر چهره ی وی متوجه میشود که او هم یک ویچر است. در همین حین سربازان تامریا وارد میشوند وگرالت را بالای بدن غرق به خون پادشاه میبینند و به گمان آنکه گرالت این کار را کرده است اورا دستگیر میکنند وی هم بدون هیچگونه واکنشی تسلیم میشود . حال گرالت در زندانهای تاریک ونمور تامریا به بند اسارت کشیده شده است .روچ او را مورد بازجویی قرار داده است واز او میخواهد تمام حوادث را موبه مو توضیح دهد. من خودم به شخصه حقایق را گفته و توانستم که روچ را راضی کنم که مرا آزاد کند تا قاتل پادشاه را بیابم .پس از رهایی از زندان گرالت مصمم است حقایق را آشکار سازد وخود را از اتهام تبرئه کند.
داستان بازی ازکتابهای آندری ساپکوفسکی نویسنده ی خوش قلم ومحبوب لهستانی گرفته شده است .روایت بازی به شکل تحسین برانگیز و زیباست و اتفاقات وحوادثی که در طول بازی رخ میدهد حیرت انگیز وبه یادماندنی میباشد. دیالوگها کاملا حرفه ای و دقیق نوشته شده اند و تاثیر انتخاب هایتان کاملا رضایت بخش هست. کشش داستانی تا پایان بازی ادامه دارد و لحظه ای شما را ناامید نمیکند .گرالت چیز زیادی از گذشته ی خود نمی داند و با پیشروی در داستان کم کم حافظه ی خود را به دست می آورد و گذشته اش برایش روشن تر میشود. یکی از عواملی که به زیباتر شدن داستان کمک شایانی کرده است شخصیتهایی است که در طول بازی با آنها بر خورد میکنید. تمامی آنها باور پذیر هستند و از دیالوگ های هوشمندانه ای بهره میبرند و به خوبی در دل داستان قرار گرفته اند .
.
.
مهمترین بخش یک بازی گیم پلی آن است که بیش از هر عاملی توجه مخاطب را جلب میکند.در این زمینه هم ویچر موفقیت بزرگی کسب کرده است و سربلند بیرون میآید. مبارزات و استفاده از جادوها لذت بخش و چالش برانگیز می باشد.قابلیتهایی که شما میتوانید در آنها پیشرفت کنید و ارتقا یابید به سه بخش تقسیم میشوند. یک بخش مبارزات است که میتوانید با پیشرفت در این شاخه در نبرد با شمشیر نیرومندتر شوید بخش دیگر شاخه ی جادوگری میباشد. برای مثال یکی از جادوها ایجاد گلوله های آتشین هستند که با ارتقای آن میتوان آسیب بیشتری به دشمن وارد کرد. آخرین بخش هم به کیمیا گری اختصاص دارد. در این بخش میتوان با ترکیب مواد گوناگون به معجونهایی دست یافت که کفه ی قدرت را به نفع شما سنگین میکند. البته در حین مبارزات نمیتوانید از معجونها استفده کنید. این کار باید قبل از شروع نبرد انجام بگیرید. برای مبارزه دو نوع شمشیر دارید که یکی از آنها با نام STEEL SWORD برای مبارزه با دشمنان انسانی مناسب است وشمشیر دیگر به نام SILVER SWORD نام دارد که در پیکار با موجودات ماورایی وشیطانی کاربرد دارد. بازی از غولاخرهای چالش برانگیز هم بهره میگیرد که میتواند به متنوع تر شدن روند بازی کمک کند. برای مثال اژدهایی که در اواخر بازی با آن مبارزه میکنید یکی از سختترین و چالش برانگیزترین بخشهای بازی است. حس پیشرفت و قوی تر شدن به خوبی در بازی احساس میشود واین مهمترین ویژگی یک بازی نقش آفرینی است که در این بازی همواره احساس میشود. به غیر فصل افتتاحیه بازی از سه بخش تشکیل شده است که علاوه بر اینکه خط اصلی بازی را در آنها پی میگیرد میتوانید در محیطهای دلربا و زیبا گشت وگذار کنید وماموریتهای فرعی را انجام دهید. مراحل فرعی هم عالی کار شد اند وباعث میشود مدت زمان بیشتری پای بازی بشینید و تجربه ی طولانی تر را داشته باشید. نکته ی مثبت دیگر اینکه سازندگان بهترین استفاده ی ممکن را از کنترلر کنسول برده اند ومبارزات و استفاده از جادوها و کار باکوله پشتی به راحتی انجام میگیرد. ایرادی که به بازی میتوان وارد کرد در زمینه ی هوش مصنوعی است. البته در کل بازی از هوش مصنوعی قوی برخوردار است اما از اشکالاتی رنج میبرد برای نمونه به دزدی واکنشی نشان نمیدهد شما به راحتی میتوانید وارد هر بخش و ساختمانی بشوید و هر چه را که می یابید درو کنید وببرید واشخاص حاضر به هیچ وجه واکنش نشان نمیدهند.یا اینکه بعضی وقتها شخصیت همراه در مسیر یابی دچار مشکل میشود وپس از چندی دور خود گشتن راه را میابد! مشکل اساسی دیگر بازی سیستم ذخیره ی به شدت آزار دهندهی آن است. به همین جهت توصیه میکنم بازی را هر چند وقت یک بار به صورت دستی ذخیره کنید.
نسخه ی PC بازی از لحاظ گرافیکی همه را انگشت به دهان کرد و تجربه ی بصری چشم نواز خلق کرد که هم از لحاظ تکنیکی و هم از لحاظ هنری در بالاترین سطح ممکن قرار داشت. هر چند نسخه ی XBOX عظمت گرافیکی نسخه ی PC را ندارد ولی این به معنای پایین بودن گرافیک نیست. در XBOX هم شاهد گرافیک بالایی هستیم که جزو بهترین گرافیک های این کنسول قرار میگیرد واگر بنای مقایسه با نسخه یPC باشد مابین حالتMEDIUM و HEIGH قرار میگیرد. کیفیت بافتها عالیست و نورپردازی وسایه زنی به خوبی انجام گرفته است .جزئیات در بازی چه در محیطها وچه در کاراکتر ها ولباسهایشان بیداد میکند. به طور کل بازی از لحاظ گرافیکی مشکلی ندارد و توانسته تا جایی که مقدور است از قدرت کنسول مایکروسافت استفاده میکند. تنوع محیطهای بازی هم قابل قبول است ولذت گشت وگذار در محیطهای جنگلی و کوهستانی وغارهای مخوف را فراموش نخواهید کرد.
.
.
موسیقی و صدا گذاری چیزی از گرافیک بازی کم ندارد. ADAM SKORUPA وهمکارانش در زمینه ی موسیقی موفق بوده اند وآهنگهایی ساخته اند که در حد واندازه ی این اثر بوده است. از همان موسیقی منوی بازی شکوه این بخش را میتوان احساس کرد و خود را برای تجربه ی شنیداری خوب آماده ساخت. ولی متاسفانه موسیقی بازی زیر سایه ی گرافیک آن قرار گرفته و کمتر به آن توجه شده است. صداگذاری هم به خوبی انجام گرفته چه صدای شخصیتها وچه صدای محیط ها کم نقص هستند و میتواند رضایت بازیبازها را جلب کند.
نتیجه گیری
واقعا کار سختی است که اثری تولید شود که از هر لحاظ در بالاترین سطح ممکن قرار بگیرد. ولی سازندگان لهستانی این بازی به خوبی از عهده ی این کار برآمده اند. این بازی بدون لحظه ای تردید بهترین عنوان نقش آفرینی است که بر روی کنسول XBOX 360 عرضه شده است. اگر طرفدار این سبک باشید احتمالا تا کنون آن را تجربه کرده اید واگر با این سبک ارتباطی برقرار نمیکنید پیشنهاد بنده ی حقیر این است که تجربه ی آن را از دست ندهید. شاید شما را با این ژانر آشتی دهد.
گرافیک= ۱۰
گیم پلی=۹٫۵
موسیقی=۱۰
داستان=۱۰
ارزش کل=۹٫۸