برخورد مستقيم با يک بناي تاريخي در شهر شيراز و يا يکي ديگر از شهرهاي معرفي شده در ليست پروژه ها و آشنايي با فضاهاي معماري آن و در نهايت تجربه و لمس اين گونه فضاها از اهداف اين درس ميباشد. موضوع کار، تمرين در جهت برداشت کامل و ارايهي کليهي جزييات يک بناي پيچيده ميباشد.
خواستههاي پروژه درس برداشت از بناهای تاریخی------------------------------مطالعات تاريخي و فرهنگيالف- تاريخچهي بناب- نحوهي شکل گيري بناج- منشاء و سير تحولد- تاريخ ساخت، سازندگان و مالکيت فعلي بناه- محيط و ابنيهي پيرامونو- رويدادهاي ويژه در رابطه با بنا و شکلگيري آنز- موقعيت بنا در نقشههاي قديمي و فعلي شيراز (استفاده از عکس هوايي و...)------------------------------بررسيهاي معماريالف- برداشت پلان، نما، مقاطع، پرسپکتيو و...ب- تيپبندي فضاهاي مختلف ساختمانج- بررسي اندازهها و تناسباتد- نحوهي ارتباطات در فضاهاه- بررسي عملکرد بنا در دورههاي مختلفو- فضاهاي تغيير يافتهز- تعريف و شناسايي عناصر پلانح- تيپبندي درها و پنجرهها------------------------------نماالف- ارتفاعات داخليب- ديد پنجرهها به داخل و خارجج- نظم در نما، تقارن و ريتم،....د- تشخيص محروهاي نما و رابطهي آنها با همه- تناسبات نماو- عناصر مشخص در نماز- جنسيت مصالح نماح- ارايهي برداشت شخصي------------------------------تزييناتالف- داخلي:شومينه، سقف، تاقچه و ستون، درها و پنجرهها، رنگ، نورگيرها، عناصر خاص بناب- خارجي:ازارهها،ستونها، سرستونها و پايه ستونها، طره، نرده، مشبکها، سردر، در و پنجرهها، کاشيکاري، آجرکاري، گچکاري، ...------------------------------سازهالف- مصالح و خصوصاً ملاتها در پي و جدارههاب- نحوهي چيدن مصالحج- ايستايي ساختماند- پوششهاه- سازهي پلهها------------------------------محوطه سازيالف- موقعيت بنا در سايتب- راههاي ورود به بناج- ديد از درون ساختماند- ديد از سطح زمينه- محور بنديهاو- درختکاري و فضاي سبزز- منبع و سيرکولاسيون آب در بناح- شيوهي آبياريط- معبر مجاوري- عملکرد محوطه از قديم تاکنون------------------------------جزييات خاصالف- نحوهي سرمايش و گرمايش در يناب- بادگيرج- سرداب و زير زميند- مسايل تاسيساتي------------------------------مراعات نظمشامل کرکسيون و هماهنگي با استاد مربوطه در حداقل 8 جلسه کرکسيون در طول ترم با فواصل مناسب،حضور در کلاسها و سمينارهاي مربوطه،در صورت عدم مراعات اين نکات، به صلاحديد استاد مربوطه نمرات مربوط به موارد فوق لحاظ نميگردد.------------------------------معرفي کتاب(جهت اطلاعات بيشتر و براي امتحان پايان ترم)1. ”دوازده درس مرمت“نوشته: مهندس محب علي- دكتر مراديوزارت مسكن و شهرسازيچاپ انتشارات علمي و فرهنگي2. ”مطالعه و شناخت بناها و محوطههاي تاريخي“نوشته سعيد فلاحفرچاپ انتشارات آزادهتلفن انتشارات:66414374664157533. ”نقش عجب“پديدآور مركز اسناد ميراث فرهنگي- انتشارات سازمان ميراث فرهنگي كل كشور(جهت نحوهي ارايهي نقشهها)4. Architectural Compositionby Rob Krier , Pub: Rizzoli, Newyork(جهت آشنايي با نحوهي ارايهي دتايلهاي معماري)








پاسخ با نقل قول

ولی با شجاعت این سختیها رو تحمل کردیم حالا دلمون میخواد یه ارائه درست درمون داشته باشیم 
