The Impact of Firm Characteristics on Management Accounting Practices: A UK-Based Empirical Analysis
Magdy G. Abdel-Kader
Robert G. Luther
دانلود متن کامل مقاله به زبان انگلیسی
Abstract:
There has been sustained interest in explaining why firms adopt different management accounting practices. This paper applies contingency theory to respond empirically to calls by Gerdin (2005), Tillema (2005) and Chenhall (2007) to increase understanding of factors that explain management accounting sophistication.
We examine the impact of a range of potentially contingent variables on a broad set of management accounting practices in a sample of companies selected from the UK's largest industry sector. The variables relate to external characteristics, organisational characteristics, and manufacturing or processing characteristics. The method differs from prior studies in not testing association between contingency factors and a single, or a limited number of, accounting practice(s) but in looking for relationships with aggregate levels of sophistication based on the emphasis that respondents place on 38 practices and techniques. Furthermore, the 10 contingency factors considered in this study include two constructs (product perishability and customer power) not previously explored.
The results, derived from a large scale questionnaire survey, indicate that differences in management accounting sophistication are significantly explained by environmental uncertainty, customer power, decentralisation, size, AMT, TQM and JIT. The data confirms that customer power should be considered as an added external variable in the contingency theory paradigm. Expectations of relationships between competitive strategy, processing system complexity and product perishability, and management accounting sophistication were not, however, supported by the data.
The improved understanding of the relationships between 10 contingency factors and management accounting techniques employed contributes to the further development of an integrated contingency framework explaining variations in the investment in management accounting.
اثر ويژگي هاي شركت بر روش هاي حسابداري مديريت: تحقيقي تجربي با استفاده از داده هاي شركت هاي بريتانيايي
خلاصه: چرايي به كار گيري روش هاي متفاوت حسابداري مديريت توسط شركت هاي مختلف هميشه مورد توجه بوده است. اين مقاله با استفاده از تئوري اقتضايي (نظريه وابستگي) سعي مي كند تا در جهت فهم بيشتر عواملي كه پيچيدگي هاي حسابداري مديريت را توضيح مي دهند، پاسخي تجربي به مسائل مطرح شده توسط جردين (2005) تيلما (2005) و چنهال (2007) بدهد.
ما اثر يكسري از متغيرهاي احتمالي بالقوه بر مجموعه روش هاي حسابداري مديريت را با استفاده از نمونه اي شامل شركت هاي صنعتي بزرگ بريتانيايي بررسي كرده ايم. اين متغيرها به ويژگي هاي بيروني، ويژگي هاي سازماني و ويژگي هاي توليدي و فرايندي مربوط مي شوند. روش بكار گرفته شده در اين تحقيق با روش هاي بكار گرفته شده در تحقيقات قبلي متفاوت است و در اينجا ما به آزمون ميان متغيرها و يك يا تعداد محدودي از روش هاي حسابداري مديريت نپرداخته ايم بلكه مجموعه كلي از مهارت ها شامل 38 روش و شيوه را در نظر گرفته ايم. علاوه بر اين، 10 عامل احتمالي كه شامل 2 عامل محصولات فاسدشدني و قدرت چانه زني مشتريان مي شود نيز براي اولين بار در اين تحقيق مورد بررسي قرار گرفته اند.
نتايج به دست آمده از روش پرسشنامه اي نشان مي دهد كه عدم اطمينان محيطي، قدرت چانه زني مشتريان، عدم تمركز، اندازه، تكنولوژي توليد پيشرفته، مديريت كيفيت جامع و توليد به هنگام عواملي هستند كه مي توانند تفاوت در شيوه هاي مورد استفاده در حسابداري مديريت را توضيح دهند. داده ها تاييد مي كنند كه قدرت چانه زني مشتريان يكي از عول بيروني است كه بايد در پارادايم تئوري اقتضايي مد نظر قرار گيرد. اما رابطه خاصي ميان شيوه هاي مورد استفاده حسابداري مديريت و استراتژي رقابتي، سيستم پردازش و محصولات فاسدشدني مشاهده نشد.
درک بهتر از روابط بین 10 عامل احتمالي و شيوه های حسابداری مدیریت به توسعه آتي يك چارچوب احتمالي یکپارچه منجر مي شود كه به توضیح سرمایه گذاری در حسابداري مدیریت كمك خواهد كرد.