با گسترش روز افزون فناوریهای تحت وب طی سالهای اخیر و افزایش رویکرد کاربران به استفاده از شبکههای اجتماعی، آینده بسیار روشنی را میتوان برای این موضوع در نظر گرفت. هنگامی که فیس بوک رکورد شگفتانگیز ۷۵۰ میلیون کاربر خود را اعلام میکند و توییتر تاثیر مستقیمی روی اتفاقات و پوشش همه جانبه زندگی مردم دارد، میتوان نتیجه گرفت که هیچکس دوست ندارد این بازار داغ کاربران را از دست بدهد!مفهوم Social TV یا همان تلویزیونهای اجتماعی چندی بیشتر نیست که در جوامع کاربری مطرح میشود. تا کنون کنفرانسها و برنامههای متعددی در این رابطه توسط گروهها و شرکتها برگزار شده است تا به اهمیت و آینده اینگونه تلویزیونها پرداخته شود.زندگی اجتماعییکی از دلایلی که آینده چنین فناوریای را روشن میکند، اجتماعی شدن زندگی کاربران است. ۱۰ سال پیش را با حالا مقایسه کنید؛ حتی ۵ سال پیش را. میبینید که سرعت رشد شبکههای اجتماعی و ورود همه جانبه آنها در زندگی روزمره مردم، تاثیر بهسزایی را روی بسیاری از رفتارها و تعاملات آنها دارد.پس با توجه به این موارد خیلی ساده میتوان به این نتیجه رسید که زندگی اجتماعی کاربران و گسترش این رویه، مهمترین عامل ایجاد و توسعه تکنولوژیها و ابزارهای مرتبطی نظیر Social TV ها است. سوالی که برای بسیاری از کاربران ایجاد میشود این است که تلویزیونهای اجتماعی دقیقا چه چیزی هستند؟تلویزیون اجتماعیبه طور ساده، تلویزیون اجتماعی اصطلاحی کلی درباره تکنولوژیای است که چه بر پایه مفهوم مشاهده تلویزیون و چه محتوای مرتبط با آن میتواند به پشتیبانی از تعاملات اجتماعی و ارتباطات تحت وب کاربران بپردازد. بهطور مثال سیستم Social TV قادر خواهد بود تا ارتباطات صوتی، متون چت، امتیاز دهی، ویدیو کنفرانسهای تلویزیونی و حضور کلی شما در محیط وب را باهم و در یک چهارچوب ادغام نماید.تلویزیونهای اجتماعی در حال حاضر بخش وسیعی از تحقیقات و توسعه را به خود اختصاص دادهاند تا جایی که اپراتورهای تلویزیونی و تهیه کنندگان به فکر ایجاد سرویسهای جدیدی در این زمینه هستند.پروژههای متعددی در رابطه با Social TV ها وجود دارد که بیشتر آنها (مانند Tunerfish) در حالت آزمایشی قرار دارند. هرچند که در این بین سرویسهایی نظیر LiveHive ایجاد شدهاند تا به ارائه خدمات به شبکههای تلویزیونی و اپراتورها بپردازند.آمار و ارقامدر آمریکا به طور میانگین ۸۶٪ از مردم هنگام تماشای تلویزیون از تلفنهای خود استفاده میکنند. همچنین طی یک نظرسنجی، مشخص شد تعداد ۳۳٪ از کاربران هنگام مشاهده برنامههای تلویزیونی به کار با اپلیکیشنهای موجود در گوشی خود روی میآورند. در واقع بازار رو به رشد تلفنهای هوشمند موجود در جهان بیش از پش در حال ادامهست و این مورد میتوانید کمک زیادی به تولیدکنندگان نماید.تلویزیونهای اجتماعی و مفهوم کلی آن، برای اولین بار در سال ۲۰۰۰ میلادی کار خود را آغاز کردند که با استفاده از کنترل از راه دور دستگاه و یک رابط کاربری توانستند موفقیت معمولی را به دست آورند. آمارها نشان میدهد در حال حاضر بیش از یک چهارم کاربران تلویزیون در آمریکا را افراد ۱۸ تا ۲۴ تشکیل میدهد. افرادی که دقیقا هدف اصلی برنامهها خواهند بود.تلویزیونهای اجتماعی در ایراندر ایران با توجه به شرایط کلی تا کنون کمتر درباره تلویزیونهای اجتماعی صحبت شده است. هرچند که برندهای مختلفی در داخل کشور فعالیت میکنند اما هر کدام از آنها برای آغاز این بازار، باید ابتدا به تفاوتهای آن با سطح معمول جوامع در سایر نفاط دنیا پی ببرند. بررسی بازار کاربران ایران و امکان پیادهسازی و استفاده نسبی از امکانات دستگاهها، شاید اولین قدم برای شناخت مشتریان درباره این موضوع باشد؛ ضمن اینکه اولین بودن در اجرای برنامهها در بسیاری از موارد میتواند باعث تسهیل راه پیش رو شود. شاید بتوان بین برندهای موجود در بازار ایران، امید بیشتری برای سامسونگ جهت شروع این رویه به دلیل فعالیتهای صورت گرفته روی Social Hub در نظر گرفت.نتیجهگیری کلیهرچند به نظر میرسد هنوز راه درازی تا رسیدن به ایدهآلهای مورد اشاره در این زمینه باقی مانده است، اما با توجه به فعالیت مستمری که طی این مدت کوتاه صورت گرفته، میتوان به آینده این فناوری بسیار امیدوار بود. ادغام کردن گوشی، اپلیکیشنها، شبکههای اجتماعی و کانالهای تلویزیونی در یک بستر و استفاده و اطلاعرسانی به دوستان درباره برنامهای که در حال استفاده از آن هستید، قطعا یکی از آرزوهایی است که میتوانید داشته باشید اما آیا با توجه شرایط کاربران ایرانی، آیا میتوان بهخوبی از همه ویژگیهای اینگونه دستگاهها استفاده کرد؟ نظر شما چیست؟