یكی از ابزار و سازو كار اصلی امروزه برای هر تجارت از بنگاه تجاری كوچك گرفته تا یك شركت عظیم ،نیاز به این مهم ، كه همان اینتر نت است به كمال دریافت می شود.وهر مدیر و بخش مدیریت و سرپرستی لازم است اسنفاده صحیح ار این ابزار پرتوان را به خوبی فراگیرد.
در این مقاله ما قصد داریم از ابزارهایی كه مارا در این راه كمك خواهند كرد را، برایتان متذكر شویم.درمیان رسانه های مختلف و مجاری ارتباطی، اینترنت كانالی است كه با جمع كردن عناصر رسانه ای می توان از آن به عنوان كانال ارتباطی شخصی و كانال ارتباطی غیرشخصی استفاده كرد. از آنجا كه قالب ارتباطی آن چندجانبه است و غنای اطلاعاتی آن بالاست، بنابراین، می تواند وسیله مناسبی برای استفاده در برنامه های ترغیبی و ترفیعی باشد.
این بررسی، بدون بحث پیرامون قوتها و ضعفهای اینترنت و با گذار از كنار موضوع تجارت الكترونیك، تنها به معرفی روشها و ابزارهای برخط (ONLINE) تبلیغات و ترفیعات می پردازد. این روشها می تواند درجهت فروش كالا در فضای الكترونیك و یا در امر بالا بردن ترافیك مراجعان یك سایت كه خود در راستای ارائه كالا یا خدمتی خاص است، به كار برده شود.
● روشهای تبلیغات در اینترنت
▪ E. Bay:
به عنوان یک روش عالی و مناسب، زمانی، بهتر جواب می دهد که برای فروش یک کالایی که جدید و دارای تکنولوژی نوین است به کار رود یا ، برای شرکتهای کوچک تجاری که هنوز وارد صحنه بزرگ رقابت نشده اند و مقدمات رشد و پیشرفت خودشان را فراهم می کنند.
البته که این روش به عنوان یک روش سود مند برای شرکتهای بزرگ نیز می باشد .
مزیت E. Bay در این است که، شما نیاز ندارید که برای خود یک سایت مخصوص طراحی کنید.
و یک هزینه ایجاد سایت بپردازید و با استفاده از این روش شما می توانید تجارت کوچک و نوپای خود را توسعه داده و در آخر یک E. Bayموفق نیز شوید .
- موتورهای جستجو و دفاتر راهنمای اینترنتی:
(Motor Searchs) موتورهای جستجو، ابزاری هستند برای هدایت مراجعان به آنچه می خواهند. احراز رتبه بالاتر در لیست حاصل از جستجوهای موتورهای اینترنتی، یكی از روشهای افزایش تعداد مراجعان به سایت در اینترنت است.مثل:Google
- تبلیغ با استفاده از كادرهای تبلیغی و پنجره ها:
وقتی به سایت های پربیننده رجوع می كنید، كادرهای تبلیغی (BANNER) فراوانی را مشاهده می كنید كه با روشهای جذاب، بیننده سایت را وادار به تایید علامت ماوس روی آنها می كنند. با تایید هر نقطه ازاین كادرها، آدرس اینترنتی متصل به آنها نیز فعال و بر روی مانیتور ظاهر می شود. وظیفه كادرهای تبلیغی دعوت مردم به دیدن سایت هاست. بقیه كار به اهداف، طراحی ومحتویات سایت هدف بستگی دارد. كادر تبلیغی گران ترین روش تبلیغی در اینترنت است و درعین حال میتواند از موثرترین روشها نیز باشد. (زرگر)
ابزار دیگر تبلیغی، پنجره ها (INTERSTITIAL) هستند، همان پنجره هایی كه همراه صفحه باز می شوند (PETER EVERY). این پنجرهها مكانیسم عملی مثل كادرهای تبلیغی را دارند. البته باید گفت به دلیل اینكه مخاطبان از خاصیت تبلیغاتی این ابزار آگاهی دارند در بسیاری از موارد از آنها فرار می كنند.
▪ FORUM :
محیطی است كه موضوعهای موردعلاقه، توسط كاربران تعیین و درباره آنها نظرات خود را به صورت متن می نویسند. دیگر اعضا كه در مواقع بعدی وارد می شوند، نظرات ثبت شده دیگران را در ارتباط با موضوعها می خوانند و در صورت لزوم پاسخ یا اظهارنظر خود را نیز وارد می كنند. سایت هایی كه این امكان را ارائه می دهند، از متقاضیان عضویت، مشخصات و نشانی پست الكترونیك را دریافت می كنند. صاحب سایت در مواقع بعدی از این آدرس ها برای ارسال پیامهای ویژه استفاده می كند. (زرگر)
▪ NEWS GROUP:
گروههای خبری شكل دیگری از همایش یا گردهمایی است كه به وسیله اینترنت به اجرا درمی آید. ولی این گروهها به كسانی كه درمورد موضوعهای خاص در شبكه پیامهای بازرگانی می دهند وكسانی كه آنها را می خوانند محدود می شود (كاتلر). در اینترنت هزاران گروه خبری وجود دارند كه حاوی طیف گسترده ای از موضوعها هستندو امكان انتخاب ومشترك شدن با هركدام از آنها در اینترنت و تنها ازطریق پست الكترونیك وجود دارد و با اشتراك در یك گروه خبری، نامه های ارسالی همه اعضا در صندوق پست الكترونیك شما رویت خواهدشد. در صورت تمایل به جواب یا اظهارنظر، پاسخ شما برای همه مشتركان موجود در آن گروه ارسال می شوند. بازار هدف، شما را از طریق یك گروه خبری وابسته به شما بهتر می شناسند. (زرگر)
▪ EMAIL:
یك شركت می تواند مصرف كنندگان و مشتریان بالقوه را تشویق كند كه ازطریق پست الكترونیك پرسشهایی را مطرح كنند، پیشنهادهایی بدهند و حتی شكایاتی را برای شركت بفرستند. هم چنین امكان دارد شركت با مراجعه به آدرس پست الكترونیك افراد در اینترنت فهرستی از مشتریان بالقوه تهیه كند. چنین فهرستی می تواند فرصتی طلایی برای شركت به وجود آورد كه محصولات خود را به مشتریان جدید معرفی كند. (كاتلر) برای این منظور می توان از دو روش استفاده كرد: یكی ارسال مستقیم نامه های فروش به مشتریان و دیگری استفاده از یك فرایند دو مرحله ای كه مرحله اول، پست كردن یك نامه به مشتری همراه با اطلاعات موردعلاقه آنها و مرحله دوم، هدایت آنها به وسیله برقراری یك ارتباط بین آنها و سیستم فروش است. (زرگر)
▪ USENET GROUP:
جاسوسی رقبا و جمع آوری اطلاعات درباره فعالیتهای آنان، روشی است كه می تواند شما را یك گام جلوتر از رقبایتان قرار دهد. باید بدانید كه آنها درحال انجام چه كاری هستند. بنابراین، می توانید بیاموزید كه چگونه كالاها و طرحهای بازاریابی رقبا را بدون آنكه آنها متوجه شوند یا شما به دام بیفتید كنترل كنید.
برای شروع چنین كاری و آشنایی با رقبا از یك طرف و مطلع شدن از نظرات مردم درباره یك فعالیت یا كالای خاص، می توان از آرشیو مكاتبات USENET در اینترنت استفاده كرد. این نوع جستجو باید مرتب و همیشه انجام شود. از دیگر كاربردهای USENET امكان درج آگهی در آن است. (زرگر)
▪ EZINE:
مجلات الكترونیك در حوزه تجاری را EZINE می گویند. چنانچه بتوانند بیننده های سایت خود را تشویق به عضویت در یك مجله تخصصی الكترونیك كنید و براساس توان خود و زمان بندی مرتب و توسط پست الكترونیك یك شماره از آن را برای آنها ارسال كنید، ابزار خوبی برای ادامه ارتباط با بیننده ها و تبدیل تدریجی آنها به مشتری پیدا می شود. مطالب و موضوعهای این مجلات بایستی در راستای خدمات وفعالیتهای سایت باشد. به همین دلیل یكی از مشكلات این مجلات جمع آوری و ارائه مطالب و ارسال منظم آنها به اعضاست. (زرگر)
- برنامه های واسطه تبلیغاتی:
یك وب سایت (ناشر) است كه محصولات موردنظر وب سایت دیگر (تبلیغ شونده) را در تبادلی به منظور كسب حق كمیسیون براساس هدایت به آن وب سایت یا فروش كالایی تبلیغ می كند. ناشر، كادرهای تبلیغی، آگهی ها، پیوندهای متنی یا محصولات را روی وب سایتش نمایش می دهد و كمیسیونی از تبلیغ شونده وقتی كه یك بیننده عمل خاصی را انجام می دهد (مثل كلیك كردن روی یك كادر تبلیغی، پركردن یك فرم یا انجام یك خرید) دریافت می كند.(PETER EVERY)
بسیاری از برنامه های واسطه ای، خودكار هستند. ناشر، سایت را بازدید می كند، یك فرم برخط را كامل و بعد به سایت هدف متصل می كند. تبلیغ كننده ها می توانند تعداد زیادی سایت برای پیشبرد كسب وكارشان داشته باشند، بدون اینكه نیازی به مذاكره منفرد با هر ناشر داشته باشند. هرچه ارتباط شما با سایت های دیگر بیشتر باشد، شما نیز می توانید از امكان متقابل در سایر سایت ها هم استفاده و بیننده های آنها را به سمت خود جذب كنید. (زرگر)
- بازاریابی ویروسی:
شركتهایی ازجمله YAHOO,HOTMAIL,AOL از این روش استفاده می كنند. این شركتها ازطریق پیامهایی در برنامههای پست الكترونیك، برای خود تبلیغ می كنند. براساس این روش، هر نامه كه توسط خدمات پست الكترونیك این شركتها صادر می شود، حاوی پیام تبلیغاتی مختصر و مفیدی است. یعنی به تعداد نامه هایی كه مردم با استفاده از خدمات این شركتها بین هم مبادله می كنند، این پیامها هم توزیع می گردند. از آنجا كه این پیامها بدون فعالیت یا دخالت بیشتر این شركتها توزیع می گردد ودرتمام مكاتبات بین مردم كه نشانی الكترونیك خود را از این شركتها اخذ كرده اند، منتشر می گردد، به این شیوه بازاریابی ویروسی می گویند. (زرگر) به عبارت دیگر، بازاریابی ویروسی هر استراتژی است كه افراد را به انتقال پیام بازاریابی به دیگران تشویق می كند و ایجادكننده امكان رشد ترویجی (PROMOTIONAL) درنمایش و نفوذ پیام است.(PETER EVERY)
بازاریابی ویروسی با تبدیل شبكه اینترنتی مشتریان و مشتركان خبرنامه ها، به ماشین عظیمی كه خبرها را دهان به دهان پخش می كند، شركت را در معرض دید همه قرار می دهد. پیام تبلیغی یك شركت نیز با استفاده از ترغیب مشتریان به معرفی آن شركت به دوستان و آشنایان می توانند به طرزچشمگیری افزایش یابد.
از آنجا كه ایجاد اعتماد مردم بیشترین اثر را در رونق تجارت دارد، بازاریابی ویروسی به دلیل نقش شخص ثالث اعتماد بیشتری نسبت به صاحب تبلیغات، بین مردم خواهدداشت. اطلاعاتی كه ازطریق دهان به دهان و از جانب دوستان و خویشاوندان به مردم می رسد، نسبت به اطلاعات خود شركتها از اهمیت بیشتری برخوردار است و اعتبار بیشتری دارد. این اعتماد سریع تر و بیشتر موجب خرید و رونق كار صاحب پیام می شود. رمز این روش قراردادن منفعت برای مردم در پخش یا دریافت پیام موردنظر شماست. (زرگر – ۱۳۸۲)۰
● انقلاب اینترنت: The Internet Revolution
ـ کسب وکار الکترونیکی E-Business ( استفاده از اینترنت جهت ساده سازی ابعاد گوناگون اجرای یک شغل )
ـ تجارت الکترونیکی E-Commerce ( خریدو فروش کالا و ارائه خدمات از طریق اینترنت ) .
● کاربردهای کسب و کار الکترونیکی وارتباط آن با رفتار سازمانی
۱) مدیریت الکترونیکی ( E-Management ) .
۲) ارتباط الکترونیکی ( E-Communication ) : پست الکترونیکی و پست صوتی
۳) تعیین هدف و ارائه بازخور : مدیران می توانند با توجه به بسته های نرم افزاری مبتنی بر وب ، به طور موثر به ایجاد ، تنظیم و پیگیری اهداف کارکنان خود بپردازند .
۴) ساختار سازمانی : تکنولوژی نوین ارتباط از راه دور و اینترنت ، منجر به افزایش « گروههای مجازی » ـ Virtual Teams ـ و سازمانهای مجازی شده است .
۵) طراحی شغل .
۶) تصمیم گیری : لازمه سرعت در کارها تصمیم گیری سریع و به موقع است .
۷) مدیریت دانش ( Knowledge management ) : از جمله مواردی که برای سازمانهای امروزی دارای اهمیت بسیار زیادی است ، موضوع آموزش الکترونیکی ، یادگیری الکترونیکی و یادگیری از راه دور می باشد .
۸) سرعت ، تعرض و استرس
۹) تغییر و مقاومت در برابر تغییر
۱۰) اصول اخلاقی