-
پیامدها و مشکلات پیادهسازی erp در سازمانها
● ERP چیست؟
رشد غیرقابل پیشبینی فناوری اطلاعات و ارتباطات در دهههای گذشته كه با تكیه بر توسعه صنایع مختلفی نظیر الكترونیك، كامپیوتر، مخابرات و غیره صورت گرفته، تاثیرات شگرفی برجنبههای مختلف عملكرد سازمانها گذاشته است. همزمان با این تغییرات، محیط فعالیت سازمانهای مختلف، پیچیدهتر شده و نیاز به سیستمهای مختلفی كه بتوانند ارتباط بهتری بین اجزای مختلف سازمانی برقرار كرده و جریان اطلاعات را بین آنها تسهیل كنند، افزایش چشمگیری یافته است. این سیستمها كه درمجموع به سیستمهای سازمانی یا ESا۱ معروف هستند، زمینهای را فراهم آوردهاند كه مدیران بتوانند در تصمیمگیریهای مختلف، از اطلاعات مناسب در هرجا و هر زمان استفاده كنند.
از اوایل دهه ۱۹۹۰، ظهور نرم افزارهایی یكپارچه تحت عنوان ERPا۲ با هدف قرار دادن سازمانهای بزرگ، توسعه بسیاری پیدا كردند. این نرم افزارهای بسیار قدرتمند، پیچیده و گرانقیمت، سیستمهای از پیش طراحی شدهای هستند كه پس از اعمال تغییراتی كه توسط مشاوران پیادهساز و مشاوران تحلیل فرایندهای سازمانی در آنها داده میشود، پیادهسازی و اجرا میشوند. در بسیاری از موارد، سازمانها به دلیل اجبار در تبعیت از منطق حاكم بر این نرمافزارها، مجبور به اصلاح و بازبینی مجدد فرایندهای خود هستند. این نرمافزارها برخلاف نرمافزارهای قدیمی كه در سازمانها و از طریق واحدهای مختلف سازمانی توسعه مییافتند، مجموعهای یكپارچهاند كه دارای ماژولهای مختلف كاری هستند.
امروزه، تامینكنندگان نرمافزارهای ERP، در طراحی نرمافزارهای خود با چالش جدیدی به نام اینترنت مواجه هستند و مجبور به نوعی طراحی خاص از بستههای نرم افزاری خود هستند كه امكان اجرای آنها بر روی شبكه جهانی اینترنت وجود داشته باشد. همین امر موقعیتی را فراهم آورده كه ERP كه هم اكنون به عنوان نرم افزار داخلی در سازمانها شناخته میشود، با سیستمهای دیگری همچون CRMا۳ا- SCMا۴ ارتباطی تنگاتنگ پیدا كرده و به عنوان ستون فقرات تجارت الكترونیكی مطرح شود.
ERP خلاصه شده عبارت Enterprise Resource Planning است كه مهمترین كلمه در آن Enterprise است زیرا این سیستم، فراتر از برنامهریزی عمل كرده و با وجود تمركز بر منابع سازمان، عناصری فراتر از آن را پوشش میدهد. ERP نماینده گونه خاصی از نرمافزارهاست. این گونه نرمافزارها میكوشند تمام بخشها و عملیات درون سازمان را در سیستمی یكپارچه بگنجانند. بخشهای مختلف (مالی، انبار، فروش و...) ممكن است سیستمهای كامپیوتری جداگانه خاص خودشان را داشته باشند، اما ERP همه آنها را در قالب نرم افزاری یكپارچه كه از طرف یك پایگاه داده واحد استفاده میكند، یكجا جمع میكند. به این ترتیب، بخشهای مختلف میتوانند اطلاعات خود را به اشتراك بگذارند و با یكدیگر ارتباط داشته باشند.
● مشكل اصلی
افراد علاقهای به تغییر ندارند، اما ERP از آنها میخواهد كه روش كارشان را عوض كنند. مهمترین دلیل سخت بودن كسب مزایای ERP، همین دلیل است. از آنجا كه ERP نرمافزار نیست بلكه مدلی از كسب و كار۵ است، لذا تغییرات متاثر از آن در روند كار سازمان، اهمیت بسیار بیشتری در مقایسه با نرم افزار ERP دارد. اگر نرمافزاری تهیه و نصب كنید، بدون اینكه تغییری در روند كار افراد سازمان ایجاد كنید، ممكن است هیچ یك از مزایای ERP را بدست نیاورید و حتی برعكس، ممكن است نرم افزار جدید باعث كندتر شدن كارها شود.
● انجام یك پروژه ERP چقدر طول میكشد؟
نصب یك ERP كاری چندان ساده نیست. اگر فروشنده نرمافزار ادعا میكند كه در مدتی كوتاه مثلا سه یا شش ماه سیستم ERP شما را راهاندازی خواهد كرد. نباید گول بخورید. كاری كه در چنین زمان كوتاهی انجام شود، حتما ناقص است. در واقع یا سازمان بسیار كوچك بوده یا پیادهسازی ERP به بخش كوچكی از آن محدود شده و یا سازمان فقط از امكانات مالی ERP استفاده میكند (كه در این صورت، ERP چیزی بیشتر از یك برنامه حسابداری بسیار گران نیست).
برای اینكه ERP درست به كار گرفته شود، حتما باید تغییراتی در وظایف و روند كار كاركنان سازمان ایجاد شود و این كاری بسیار دشوار است. در غیر این صورت، اگر روند كار تغییر نكند، به این معنی است كه روشهای مورد استفاده در سازمان شما، كاملا عالی بودهاند. در این حالت، شما دلیلی برای فكر كردن درباره ERP ندارید. انتقال به سیستم ERP به طور متوسط بین یك تا سه سال طول میكشد، اما مهمترین مسئلهای كه باید مورد توجه قرار بگیرد این است كه چرا به ERP نیاز دارید و چطور از آن برای بهبود كارتان استفاده كرده یا خواهید كرد.
پنج دلیل اصلی برای استفاده از ERP ها وجود دارد:
۱) یكپارچهسازی اطلاعات مالی
۲) یكپارچهسازی اطلاعات سفارش مشتری
۳) استاندارد كردن و سرعتدهی به فرایند تولید
۴) كاهش اسناد كاغذی
۵) استاندارد كردن اطلاعات منابع انسانی
● هزینه های پنهان ERP
اغلب سازمانهایی كه نرمافزارهای ERP را به كار گرفتهاند، معترفند كه در پیادهسازی ERP، هزینههای مهمی نادیده و یا دستكم گرفته شدهاند.
مواردی كه بیشتر باعث كسری بودجه در پروژههای ERP میشوند، عبارتند از:
۱) آموزش
آموزش، مهمترین هزینهای است كه ناچیز انگاشته میشود. هزینه آموزش از آن رو زیاد میشود كه كاركنان مجبورند مجموعه فرایند تازهای را بیاموزند، نه نرمافزاری جدید را. به همین دلیل، موسسات آموزشی بیرون سازمان نمیتوانند كمكی به شما بكنند و باید برای ایجاد یك برنامه آموزشی اختصاصی برای كاركنان خود آماده باشید.
۲) یكپارچهسازی و تست
تست و آزمایش اتصال بین ERP ، ابزار و برنامههای دیگری كه به طور موردی درسازمانهای مختلف وجود دارند، ممكن است یكی دیگر از هزینههای دستكم گرفته شده باشد. این مسئله میتواند از موارد عمده (مثل سیستمهای تجارت الكترونیك و یا زنجیره پشتیبانی) تا موارد جزئی (مانند ابزار خواندن باركد و محاسبه مالیات) را شامل شود. همه این موارد باید با ERP ارتباط برقرار كنند. اگر فروشنده ERP راه حلهایی برای این مشكلات ارائه نكند، ناچار میشوید ملحقاتی برای این موارد ایجاد كنید. تست یكپارچهسازی ERP باید مبتنیبر فرایند۶ باشد لذا كهنهكارها توصیه میكنند به جای ایجاد دادههای تستی و حركت دادن آنها بین اجزای نرمافزار، سفارشی واقعی را روی سیستم آزمایش كنید. البته از نقطه شروع سفارش تا ارسال آن و دریافت رسید و ترجیحا با مشاركت خود كاركنان سازمان و ایفای وظایفشان در مراحل انجام این سفارش.
۳) سفارشی كردن۷
ملحقاتی كه درباره آنها صحبت شد، تنها شروع هزینههای یكپارچه سازیERP هستند. مورد پرهزینهتر (كه در صورت امكان باید از آن اجتناب كرد) سفارشی كردن خود برنامه ERP و سازگار كردن آن با فعالیتهای سازمان است. این اتفاق هنگامی میافتد كه برنامه ERP همه نیازهای كاری شما را برآورده نسازد و تصمیم بگیرید نرم افزار را دستكاری كنید. در این صورت، با آتش، بازی میكنید! زیرا سفارشی كردن ممكن است همه اجزای ERP را متاثر سازد، چون آنها با هم مرتبطند. دراین صورت، ارتقای ERP هم كابوس دیگری خواهد بود، چون باید همه مراحل سفارشیسازی را برای نسخه جدید تكرار كنید. در هر حال، فروشنده نرم افزار به شما كمك نخواهد كرد. شما باید افرادی را برای سفارشیسازی استخدام كنید و همیشه آنها را برای نگهداری سیستم، حفظ كنید.
۴) تبدیل دادهها
انتقال اطلاعاتی نظیر ركوردهای مشتریان و تهیهكنندگان، دادههای طراحی محصول و مانند آنها از سیستم قدیمی به سیستم جدید، كاری هزینهبر است. در بسیاری از سیستمهای قدیمی، اطلاعات بیارزش زیادی جمع شده است كه هنگام انتقال به سیستم جدید، دردسرساز میشوند. حتی دادههای جدید نیز ممكن است برای هماهنگ شدن با تغییر فرایندها در ERP، مشكلاتی داشته باشند.
۵) تحلیل دادهها
در بیشتر اوقات، دادههای ERP برای پردازش و تحلیل شدن باید با دادههای سیستمهای خارجی تركیب شوند. كسانی كه نیازهای تحلیلی زیادی دارند باید هزینه یك انباره دادهای۸ را در بودجه ERP پیشبینی كنند كه این كار، دشواریهای خاص خود را دارد. به روز كردن همه اطلاعات ERP درانباره داده به طور روزانه كار سختی است و ERP ها برای مشخص كردن اینكه چه دادههایی در طول هر روز تغییر كرده كمك چندانی نمیكنند. نتیجه اینكه آدمهای عاقل قبل از تنظیم بودجه همه نیازهای تحلیلیشان را میسنجند.
۶) مشاوره تا بینهایت
در مواقعی كه تحویل سیستم ERP با موفقیت انجام نمیشود، هزینههای مشاوره سر به فلك میگذارند. برای پیشگیری از این مشكل باید در هنگام آموزش كاركنان، اهدافی قابل اندازهگیری، مشخص و به مشاور ابلاغ شود.
۷) جایگزینی نیروها
موفقیت یك پروژه ERP به مقدار زیادی بستگی به نیروهای باتجربه آن دارد. از دست دادن این نیروها میتواند هزینههای جانبی برای پروژه ایجاد كند.۸) تیم پیادهسازی نمیتواند متوقف شود
بسیاری از سازمانها، پیادهسازی یك ERP را با انجام دیگر پروژههای نرم افزاری، مشابه میدانند. آنها انتظار دارند وقتی نرمافزار نصب شد، كار تیم سازنده آن تمام شود، اما این اتفاق درباره ERP نمیافتد. كسانی كه ERP را پیادهسازی كردهاند، برای سازمان بسیار با ارزش خواهند بود، چون آنها به دلیل درگیر بودن با ERP سازمان، بیشتر از خود كاربران، درباره فرایندهای سازمان اطلاعات دارند. سازمانها نمیتوانند تیم پروژه را مرخص كنند، چون پس از ساخت نرمافزار، كارهای زیاد دیگری باقی میماند. فقط نوشتن گزارشها، حدود یك سال طول میكشد. متاسفانه سازمانها، برای آشفتگی پس از ERP برنامهریزی كمتری میكنند و آن را در بودجه خودمنظور نمیكنند.
۹) انتظار برگشت سرمایه۹
یكی از اشتباهات بازمانده از روشهای سنتی مدیریت پروژههای نرم افزاری این است كه سازمان انتظار دارد به محض نصب نرم افزار، از ارزش افزوده ناشی ازآن بهرهمند شود و تیم نرمافزار هم منتظر یك دوره استراحت و شاید هم تشویق است. البته هیچكدام از این انتظارات در ERP برآورده نمیشوند. در ERP، اغلب سیستمها تا زمانی كه مدتی كار نكنند و اثر خود را بر فرایند تجاری سیستم نگذارند، ارزش خود را نشان نمیدهند و تیم نرمافزار هم تا وقتی كه تلاشهایش به نتیجه نرسد، پاداشی نمیگیرد.
۱۰) دوره افسردگی پس از ERP
اغلب اوقات، ERPها پس از نصب باعث بروز اختلالاتی در سازمان میشوند. نتایج یك بررسی نشان میدهد كه یك چهارم از سازمانهایی كه از ERP استفاده كردهاند، تصدیق میكنند كه پس از شروع به كار ERP دچار كاهش كارایی شدهاند. درصد حقیقی، مسلما بیش از اینهاست. دلیل اصلی كاهش كارایی این است كه همه كارها به شكلی متفاوت با قبل، انجام میشوند و وقتی افراد نمیتوانند كارهایشان را با روشهای متداول انجام دهند و هنوز هم بر روش جدید تسلط ندارند، كار سازمان مختل میشود.
● چرا اغلب پروژههای ERP شكست می خورند؟
مقاومت درونی سازمان در برابر تغییر، یكی از دلایل متداول شكست این پروژههاست. از آنجا كه ERP، روند كار افراد را در تمام سازمان دگرگون میكند، اگر كاركنان در هریك از بخشها با این امر موافق نباشند كه روشهای جدید بهتر از روشهای قبلی هستند، یا در برابر استفاده از نرمافزار مقاومت میكنند و یا از بخش IT میخواهند كه نرمافزار را به گونهای تغییر دهد كه با روش كار كنونیشان منطبق شود. این جایی است كه پروژه ERP به زمین میخورد.
اینجاست كه جنگ بر سر چگونگی كار نرم افزار در میگیرد. بخشIT بودجه بیشتری مصرف میكند تا خواستههای افراد صاحبنفوذ سازمان را تامین كند. این سفارشیسازی، نرمافزار را ناپایدار۱۰ و نگهداری۱۱ آن را سختتر میكند. ریشه اغلب شكستهای ERP كه گاه و بیگاه شنیده میشود، در تغییراتی است كه سازمان،
در هسته اصلی ERP ایجاد كرده تا آن را منطبق بر روشهای كاری خود كند. ازسوی دیگر، چون ERP بیشتر فعالیتهای سازمان را پوشش میدهد، خرابی در نرمافزار میتواند كار كل سازمان را مختل كند. در بحث سفارشیسازی، بخش IT میتواند در بیشتر موارد اشكالات را برطرف كند. كمتر سازمان بزرگی میتواند از سفارشیسازی اجتناب كند.
● روشهای اجرای پروژه ERP
سه روش متداول برای نصب یكERP وجود دارد:
۱) روش انفجار بزرگ:
این روش، بلند پروازانهترین و سختترین راه ایجاد یك ERP است. دراین روش سازمان، یكباره تمامی سیستمهای قدیمی خود را كنار میگذارد و سیستم ERP واحد را در سراسر سازمان راهاندازی میكند. هرچند روزگاری این روش بر ایجاد ERP ها حكمفرما بود، اما امروزه كمتر ازآن استفاده میشود. از آنجا كه سیستم جدید هیچ مدافعی ندارد، واداشتن همگان به پذیرش سیستم جدید به طور ناگهان و همزمان، كاری بزرگ و نشدنی است. زیرا هیچكس در سازمان تجربه كار با ERP را ندارد، بنابراین، هیچكس اطمینان ندارد كه سیستم جدید، كارش را درست انجام میدهد یا خیر؟
۲) روش انتخابی:
این روش به شركتهای بزرگ توصیه میكند كه بسیاری از فرایندها را بین بخشهای مختلف به اشتراك نگذارند بلكه در هر بخش نسخه مجزایی از ERP نصب شود و تنها از طریق برخی فرایندهای خاص (مانند نگهداری اطلاعات مالی) در همه سازمان مشترك باشند. این متداولترین راه است. در این حالت، هر بخش از سازمان نسخه خاص خود را در اختیار دارد كه سیستمی جدا با پایگاه دادهای جداست. این سیستمها یا از طریق به اشتراك گذاشتن اطلاعات لازم برای بدست آوردن تصویری كلی از كار همه واحدهای سازمان (مثلا سود واحدهای مختلف) به هم مربوط میشوند و یا از طریق فرایندهای یكسان در همه بخشها (مثلا مدیریت منابع انسانی). در این روش، ابتدا یكی از بخشها كه صبر و حوصله بیشتری دارد و در صورت پیش آمدن اشكال به كار سازمان ضربه نمیزند، برای راه اندازی سیستم آزمایشی انتخاب میشود و پس از رفع نقایص ERP در این بخش، كار در بخشهای دیگر آغاز میشود.
۳) روش فروكوفتن:
در این روش، ERP فرایند طراحی را دیكته میكند و تمركز تنها بر تعداد كمی از فرایندهای كلیدی (مانند آنهایی كه در مدل مالی سیستم هستند) سازمان معطوف میشود. این روش، بیشتر برای موسساتی كوچك مناسب است كه میخواهند با ایجاد ERP رشد كنند. دراین روش، هدف راهاندازی سریع ERP و جدا شدن از روشهای پیچیده مهندسی مجدد، با استفاده از فرایندهای از پیش آماده شده۱۵ ERP است. سازمانهایی كه ERP را با این روش به خدمت گرفتهاند، نمیتوانند ادعا كنند كه برگشت سود زیادی از سیستم جدید بردهاند. اغلب آنها از این سیستم به عنوان زیربنایی برای كوششهای بعدی استفاده میكنند. چنین سیستمی فقط كمی از سیستمهای قدیمی بهتر است، زیرا كاركنان را وادار به تغییر هیچ یك از عادات قدیمیشان نمیكند.
● چگونگی سازگاری ERP با تجارت الكترونیك
همگان برای مقابله با حمله تجارت الكترونیك، آماده نیستند. برنامههای ERP پیچیدهاند و برای استفاده عمومی ساخته نشدهاند. آنها فرض میكنند كسانی كه سفارشها را پیگیری میكنند، فقط كاركنان سازمان شما هستند كه برای استفاده از این سیستم آموزش دیدهاند، اما اكنون مشتریان و كارپردازان شما هم خواستار دسترسی به همان اطلاعات از طریق وب سایت شما هستند (چیزهایی مثل وضعیت سفارش، فاكتور و....) این یعنی، بخشIT باید دو كانال جدید برای دسترسی به ERP ایجاد كند: Business-to-business و business-to-Consumer. فروشندگان سنتی ERP، مشغول تلاشی سخت برای ایجاد این قابلیتها در محصولات خود هستند.
یكی از مهمترین مشكلات یكپارچه سازی ERP و تجارت الكترونیكی این است كه اینترنت هیچوقت نمیایستد. برنامههایERPها، بزرگ و پیچیدهاند و به نگهداری احتیاج دارند. وصل كردن مستقیم وب سایت به ERP، راه خوبی نیست زیرا باعث میشود در مواقعی كه ERP برای نگهداری و تعمیرات غیرفعال است، وب سایت هم كارنكند. اغلب كهنهكاران تجارت الكترونیك ارتباط بین ERP و تجارت الكترونیك را به گونهای میسازند كه قابل انعطاف باشد و در مواقعی كه ERP برای تعمیرات و نگهداری غیرفعال است، برنامه تجارت الكترونیك به كارخود ادامه دهد.
برای حل مشكلات این ارتباط، نرمافزارهای میانافزار۱۶ با عنوان۱۷EAIها ایجاد شدهاند. این ابزار نقش مترجم را ایفا میكنند، یعنی اطلاعات را ازERP میگیرند و آن را به فرمتی تبدیل میكنند كه نرمافزار تجارت الكترونیك بتواند از آن استفاده كند.
نویسنده : هاشم بخشی پانوشتها: ۱. Enterprise Systems ۲. Enterprise Resource Planning ۳. Customer Relationship Management ۴ .Supply Chain Management ۵ .Business ۶ .Process Oriented ۷ .Customization ۸ .Data Warehouse ۹ .ROI ۱۰ .Unstable ۱۱ .Maintenance ۱۲ .The Big Bang ۱۳ .Franchising Strategy ۱۴ .Slam Dunk ۱۵ .Canned ۱۶ .Middleware ۱۷ .Enterprise Application Integration منابع: ۱. C.koch,"the ABCs of ERP" ,۲۰۰۲ ۲. SAP - ERP Software | Enterprise Resource Planning (ERP) System from SAP.
برچسب برای این موضوع
مجوز های ارسال و ویرایش
- شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
- شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
- شما strong>نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
- شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
-
قوانین انجمن