نکته‌ی قابل توجهی که روابط عمومی‌ به عنوان مشاوران برنامه‌ریزی بر اساس نیاز سازمان و مخاطب می‌تواند ایفاکننده‌ی نقش اساسی باشد، توجه به عوامل مؤثر در نوآوری و شناخت و بسترسازی برای فراهم شدن آن در سازمان است.
عوامل مؤثر در نوآوری و شناخت عبارتند از: به‌کارگیری و جذب نیرو‌های خلاق و نوآور در سازمان، تأمین امکانات مناسب تحقیقاتی و مالی برای فعالیت‌های نوآورانه، آزادی عمل کافی در انجام فعالیت‌ها و تلاش‌های خلاق و استفاده از نتایج به دست آمده از فعالیت‌های خلاق و دادن پاداش مناسب به افراد خلاق.
روابط عمومی ‌باید نسبت به شناخت افرادی که دارای فصاحت در بیان مفاهیم، توانایی تولید سریع ایده‌های فراوان، توانایی شاخص شدن در میان دیگران و کمی‌ متفاوت با دیگران، علاقه‌مند به مواجهه با مسائل و مشکلات، دارای پشتکار در تعقیب مشکلات تا هرجا که پیش روند، دارای قدرت تأمل در تصمیم‌گیری و عدم اظهارنظر سریع و مشتاق به صرف زمان در تحلیل و کشف اطلاعات، هستند، همت گمارد، چراکه موارد مذکور از جمله مهمترین ویژگی‌های افراد خلاق و نوآور است که می‌تواند سازمان را به سمت خلاقیت و نوآوری در ارائه‌ی خدمات مطلوب‌تر به مخاطبان هدایت کند.