-
نحوه تنظیم و ارائه طرح کسب و کار
مسائلی وجود دارد که در بهتر شدن برنامه کسب و کارشما اثر گذارند و بهتر است در نوشتن طرحتان به آنها توجه کنید.
- جلد و شیرازهبندی طرح تجاری باید مناسب باشد. به یاد داشته باشید که برداشت اولیه افراد از شما از طریق طرح تجاری ایجاد میشود. جلسه گزارش باید شامل موضوعاتی از قبیل؛ نام قانونی کسب و کار، نشان یا علامت شرکت، نشانی، شماره تلفن، دورنگار، نشانی پست الکترونیک، سایر راههای تماس در صورت موجود بودن، ذکر ضرورت و محرمانه بودن طرح.
- طرح باید عاری از هر گونه اشتباه تایپی و دستور زبانی باشد. نوع قلم به کار رفته باید ساده و خوانا باشد.
- در ابتدای طرح، فهرست بیاورید تا افراد بتوانند هر بخش دلخواه را به سرعت پیدا کرده و بررسی نمایند.
- گزارش را بر روی کاغذ با کیفیت خوب و به صورت یک رو تحریر نمایید.
- حاشیههای مناسبی را انتخاب کنید. این موضوع برای آنکه خواننده بتواند سؤالات یا پیشنهاداتی را بنویسد مفید میباشد.
- اگر کسب و کار مورد نظر شما عبارات ویژه و یا عباراتی که از حرف اول واژههای یک گروه کلمات مانند (گروه آموزشی جو کار) گاج ساخته میشود، بهتر است از این عبارات کمتر استفاده کنید و یا سعی کنید آن را بیشتر توضیح دهید.
- صفحات را شمارهگذاری کنید و آن را به فهرست مندرجات تطبیق دهید.
- طرح را کوتاه و فشرده تهیه نمایید و از ارائه اطّلاعات غیر مرتبط و فرعی اجتناب کنید. جزئیات لازم را میتوانید در صورت ضرورت به صورت ضمائم ارائه نمایید.
- نمونههای آگهیها، موضوعات مربوط به بازاریابی و سایر اطّلاعات و منابع و مآخذ اطّلاعات که به ارائه بهتر مطالب کمک میکنند را میتوانید در ضمائم ارائه کنید.
- گزارش را به صورتی صحافی کنید که هنگام باز کردن، صفحات به راحتی و به صورت صاف و هموار در مقابل یکدیگر قرار گیرند.
- در هزینه صحافی گزارش زیادهروی نکنید. گزارشی که به جلد آن توجه زیادی شود ولی از محتوای لازم برخوردار نباشد بیشتر شک و تردید خواننده را بر میانگیزد.
- همیشه واقعیتها را ذکر کنید و از دروغ به پرهیزید.
هنگام ارائه طرح به نکات زیر نیز توجه کنید:
- با حرارت و احساس، طرح خود را به مخاطب ارائه دهید ولی در بروز احساسات زیادهروی نکنید.
- مخاطبان طرح خود را بشناسید و مطابق با خواسته آنها ارائه کنید.
- نخست سرفصل مطالب عمده را عنوان کنید و جزئیات را برای بعد بگذارید.
- ارائه شما باید ساده و قابل فهم باشد. روی دو تا سه موضوع اصلی تمرکز کنید و از ذکر جزئیات فنی به پرهیزید.
- از وسایل شنیداری و دیداری بهره بگیرید.
- ارایه را با ذکر مجدد نقاط قوت پایان دهید.
- خود را برای پاسخگویی به پرسشهای احتمالی سرمایهگذاران آماده کنید.
- به طور دقیق و روشن معامله پیشنهادی را مشخص کنید.
- سفارشهای نقدی را قبل از ارائه طرح انجام دهید، حتی اگر ارائه طرحتان به تعویق افتد.
- از جملات مبهم، سر بسته و مسائل واهی دوری کنید.
- مشکلات و مسائل بالقوه کار را آشکار و درباره آنها بحث کنید.
-
قالب و ساختار طرح کسب و کار
یک طرح کسب و کار خوب باید مانند یک داستان، گویا و واضح باشد و باید اهداف کسب و کار را به صورت موجز و کامل بیان کرده و راه رسیدن به آنها را نیز مشخص نماید. بهگونهای که سرمایهگذاران (دستاندرکاران کسب و کار) دقیقاً مفهوم را متوجه شده و خودشان نیز راغب به خواندن و درک دیگر بخشها گردند. طرح کسب و کار شما باید مانند یک داستان خوب، جذاب بوده و به آسانی باور و تعهدتان را نسبت به ایجاد یک سازمان موفق انتقال دهد. همچنین برنامهی شما باید شامل اطلاعات کافی، منطقی و خیلی دقیق و ریز شده ولی از پرگویی و توضیح اضافه مبرا باشد.
بسیار مهم است که اطلاعات مطرح شده واقعی بوده و از بزرگنمایی و خلاف واقعگویی پرهیز گردد، به خصوص هنگامی که به دنبال یک سرمایهگذار هستید. البته کمگویی نیز میتواند موجب صدماتی گردد. لذا طرح کسب و کار باید کامل و مانع باشد.
در طرح کسب و کار، سرفصلهای متعددی مورد بحث و بررسی قرار میگیرد تا توانمندی کارآفرین، بازار محصول (یا خدمت)، نحوه تولید و میزان سودآوری و موارد مشابه را بررسی نماید؛ اما الگو و فرمت ثابت و مشخصی برای طرح کسب و کار وجود ندارد. محتویات یک طرح کسب و کار به نوع مخاطبان و اهداف تهیه آن بستگی دارد.
-
اجزای طرح تجاری
. صفحهی جلد و فهرست
۲. خلاصهی اجرایی
۳. توصیف کسب و کار
- تحلیل صنعت
- نوع ساختار
- ویژگیهای خاص محصول یا خدمت
- نقاط ضعف و قوت کسب و کار
- چگونگی بازگشت سرمایه
۴. بخش بازاریابی
- توصیف بازار کلی
- توصیف بازار هدف
- تحلیل رقبا
- استراتژیهای بازاریابی
- استراتژی قیمتگذاری
- استراتژی مکانیابی (تثبیت موقعیت)
- استراتژی توزیع
- استراتژی تبلیغات
۵. بخش تولید
- فرآیندهای تولید
- منابع مورد نیاز
- اطمینان از کیفیت
- کاهش ریسک تولید
۶. بخش مالی
- اسناد مالی
- صورتحساب سود و زیان
- صورتحساب جریان نقدینگی
- ترازنامه
- نقطهی سر به سر
- منابع مالی
- استراتژی مالی
۷. بخش مدیریت و سازماندهی
- تیم مدیریتی
- نوع قانونی مالکیت
- استراتژی نیروی انسانی
۸. بخش تحلیل ریسک
- شناسایی مشکلات بالقوه
- راه های مقابله با این خطرها
- برنامه ی اقتضایی
۹. بخش زمانبندی طرح
- زمانبندی و اهداف
- نقاط پایانی مشخص
- رابطه ی فعالیت ها
۱۰. ضمیمه
-
اجزای استاندارد یک طرح کسب و کار
یک طرح کسب و کار استاندارد دارای ۱۱ بخش اصلی میباشد. هر بخش آن نمایندهی جنبهای از سازمان میباشد و در کنار هم چهارچوب و نمای کلی سازمان شما را نمایش میدهد. با این حال شما میتوانید بسته به نوع فعالیتتان به بخش یا بخشهایی بیشتر بپردازید. معمولا یک طرح کسب و کار با خلاصهای از طرح اصلی شروع میشود که به طور موجز و سریع اطلاعات کلیدی برنامه تجاری را بیان میکند. دیگر بخشها شامل جزئیات بازار، محصول، تیم مدیریت، استراتژیهای سازمان، برنامهی اجرایی و دادههای مالی میباشند.
نکتهی مهمی که باید همواره در نوشتن طرح کسب و کار مد نظر باشد این است که در عمل برای افراد مختلف باید طرح کسب و کارهای مختلف نوشته شود زیرا هر مخاطبی به یک سری اطلاعات عمومی در مورد طرح و بالتبع مجموعهای از اطلاعات تخصصی نیاز دارد که باید به سئوالات تخصصی وی پاسخ دهد و مطالب دیگر کمتر مفید میباشند. همچنین از آنجا که کلیهی جنبههای اطلاعات در دسترس عموم قرار ندارد، ضریب امنیت حفظ طرح نیز بالا میرود. برای مثال یک طرح کسب و کار که برای اخذ تسهیلات به بانک ارائه میشود باید کاملا با طرح کسب و کار ارائه شده به شرکای علمی متفاوت باشد. همچنین برای جذب مشتری نیز میتوان یک معرفی کلی از سازمان و محصول را در قالب یک طرح کسب و کار بسیار سادهسازی شده به مشتری ارائه نمود که در اینجا لزوم متفاوت بودن طرحهای تجاری به وضوح نمایان است.
۱- خلاصهی مدیریتی
۲- تشریح شرکت
۳- خدمات و محصول
۴- تحلیل بازار و فرصت
۵- راهبرد و اجرا
۶- تحلیل رقابت
۷- تیم مدیریتی
۸- الزامات و نیازهای تأمین بودجه
۹- بررسیهای مالی طرح
۱۰- پیوستها
۱۱- جداول و نمودارها
معمولاً چکیده و خلاصهی مدیریتی در ابتدای طرح و پیوستها در انتهای طرح کسب و کار آورده میشوند، ولی ترتیب دیگر بخشها ثابت نبوده و میتواند بسته به نوع پروژه تغییر نماید. مهم آن است که جنبههای مختلف بررسی شده و سازمان به طور روان و منطقی توضیح داده شود.
برای روشن تر شدن بیشتر موضوع، به بررسی تک تک اجزا می پردازیم:
-
1- خلاصهی مدیریتیخلاصه شامل حدود یک تا دو صفحه از اطلاعات برجسته طرح میباشد. این خلاصه بسیار مهم است زیرا سرمایهگذاران بالقوه در ابتدا آن را خوانده و باید جذب آن شوند تا ادامه طرح را نیز بخوانند. تاثیر نهایی طرح کسب و کار شما از همین بخش کوچک سرچشمه میگیرد. این بخش بسیار پراهمیت است و باید کاملا گویای طرح کلی شما باشد.
توصیه: سعی کنید این بخش را در آخر و پس از تکمیل سایر بخشها بنویسید چر اکه هم به تمام جنبهها اشراف دارید و هم تمام اطلاعات کلیدی را در خلال نوشتن دیگر بخشها یافتهاید.
-
۲- تعریف سازمان
در این بخش باید سازمان موجود خود را معرفی نمایید و تاریخچه و چگونگی حضورش را بیان نمایید. همچنین افراد کلیدی که در تولید فرصت و سرمایههای هوشمند سازمان شرکت دارند و نقش آنها در پیشبرد اهداف شرکت نیز در این بخش باید معرفی شوند. همچنین نوع شرکت ثبت شده و ساختار سازمانی و سرمایهگذاران اصلی شرکت معرفی میشوند. البته اگر در ابتدای راه هستید و هنوز شرکتی را ایجاد ننمودهاید در این بخش باید اطلاعاتی را ارائه دهید که مستقل از شرکتِ ثبتی محسوب شده ولی از ملزومات آن هستند مانند سرمایههای هوشمند و نوع شرکتی که مایل هستید را ثبت نمایید (مسئولیت محدود، سهامی خاص، سهامی عام و ... ) و اطلاعات در رابطه با آن.
توصیه: این بخش فرصت خوبی است تا با ارائه پیشینهای کامل از خود و سازمانتان، تأثیر مثبتی بر فضای فکری سرمایهگذاران بالقوه طرح بگذارید. البته بحث صداقت را فراموش نکنید.
-
۳- محصول یا خدمت
حال زمان آن فرا رسیده که محصول یا خدمتی را که میخواهید ارائه دهید، توضیح دهید. اینجاست که باید نشان دهید که محصول شما منحصر به فرد بوده و میتواند در جذب مشتری به موفقیت برسد.
ابتدا مشخص نمایید که چه چیزی میخواهید ارائه دهید، محصول، خدمت یا فرآیند.
دوم، آن را معرفی کنید.
سوم، دلایل اهمیت، منحصر به فرد بودن و مزیت استفاده از آن را بیان کنید و بگویید که چرا با سایر محصولات احتمالاً مشابه متمایز است و نحوهی کار آن را با کمک ابزار مختلف (جدول و نقشه و ... ) نشان دهید.
در این بخش با توجه به فرد یا سازمانی که طرح کسب و کار را خطاب به وی مینگارید، میتوانید وارد جزئیات فنی شوید به صورتی که هم بحث امنیت در نظر گرفته شود و هم از حوصلهی خواننده خارج نشود. برای مثال ممکن است سرمایهگذار نه تنها به ریز جزئیات فنی نیاز نداشته باشد، بلکه حتی شاید از موضوع دانش تخصصی شما نیز بیاطلاع باشد که این امر خوانندهی طرح کسب و کار را خسته مینماید.
توصیه: با توجه به رعایت اختصاصی بودن طرح کسب و کار برای فرد یا سازمان مورد نظر، در بعضی موارد که نیاز به اطلاعات فنی جزئیتری میباشد، میتوان آنها را به صورت پیوست به طرح اضافه نمود.
-
۴- تحلیل بازار و فرصتها
در این بخش، تحلیلهای اقتصادی از نظر تعداد و نوع مشتریان بالقوه، انجام میگیرد. در این بخش میتوان از شرکتهایی که در زمینه تحقیقات بازار فعالیت میکنند، یاری جست. البته بسته به نوع طرح، خود شما نیز میتوانید این کار را انجام دهید و با جمعآوری دادهها و بررسیهای آماری و تحلیل روندها به اطلاعات مفیدی دست یابید.
در ابتدا شما باید مشتری خود را بشناسید و برای خرید محصول از جانب وی، دلایل موجهی را ارایه نمایید. در ادامه، بازار هدف خود را شناسایی کنید. سپس تحلیلهای بازار هدف را به صورت جزئیتر و ریز شده بررسی نمایید و گروههای مختلف مشتریان را (در بازار هدف) شناسایی و تمایزات بین خرید هر گروه را مشخص کنید و دریابید که برای هر گروه از مشتریان شما چه چیزی دارای اهمیت بیشتر است مثلا: قیمت، خدمات، کیفیت یا امکانات اضافه.
در نهایت باید سهم بازاری را که میخواهید پوشش دهید بدست آورید.
-
۵- راهبرد و اجرا
در این بخش به بررسی این موضوع میپردازیم که چگونه محصول را وارد بازار نمایید و چگونه تمام قابلیتهایی را که در بخش قبل به دست آوردید، به مشتری و بازار نمایش دهیم.
شما باید یک برنامهی دقیق برای ورود به بازار ارائه نمایید. در این برنامه باید مشخص شود که به چه میزان زمان، نیروی انسانی و هزینه نیاز میباشد. در مرحلهی بعدی، با استفاده از تکنیکهای کنترل پروژه، برای کارهای مختلف سررسیدهای زمانی دقیق تعریف نموده و اطمینان حاصل نمایید در هر زمان، دریافت درصد پیشرفت پروژه ممکن میباشد.
همچنین برای بقا در بازار باید سیاستها و راهبردهای فروش و بازاریابی در این بخش مشخص شوند و نحوهی عمل این سیاستها و راهبردها بر روی هر بخش بازار بحث و بررسی گردد. همچنین نوع تیم بازاریابی برای هر بخش بازار و پشتیبانیها و آموزشهایی که باید به آنها داده شود باید لحاظ گردد. در ادامه، میزان فروش و تخمینهای اولیه در مراحل آغازین و در ادامه کار، باید گنجانده شود.
در نهایت باید کلیهی تهدیدها و مشکلات بالقوه را تا حد امکان برآورد نمایید. به یاد داشته باشید که واقعیات را منعکس نمایید زیرا که سرمایهگذاران میدانند که هیچ کسب و کاری کامل و بینقص نمیباشد و در جریان مذاکره، این تهدیدها را با شما مطرح میکنند. پس سعی کنید تا جایی که میتوانید در طرح خود به این مسایل پاسخ دهید. از این موضوع نیز نگران نباشید که با درج تمام این مشکلات، سرمایهگذاران و حامیانتان را از دست بدهید، زیرا با درج تمام این مسایل، به آنها نشان میدهید که توانستهاید بیشتر مشکلات احتمالی را پیشبینی کرده و تا حد امکان برای آنها راهحل بیابید و در برنامهی خود آنها را منظور نمایید؛ که این موضوع باعث افزایش حس اعتماد آنها شده و در مجموع پروژه را واقعبینانهتر جلوه میدهد.
توصیه: در انجام پیشبینیها و بررسیها، خصوصاً در این بخش سعی کنید که از افراد خبره استفاده نمایید زیرا که هزینههای اضافهای که در این بخش متحمل میشوید میتواند به مراتب کمتر از هزینههایی باشد که در صورت اجرای کسب و کار با مشکلات متعدد، با آنها روبرو خواهید شد. پس صرف زمان و هزینهی بیشتر در این مراحل در مجموع به ضرر شما نخواهد بود.
-
۶- تحلیل رقابت
شاید سختترین بخش یک طرح کسب و کار، ارزیابی صادقانهی رقبا باشد. در این بخش باید رقبای خود را معرفی کرده و بگویید که چرا آنها میتوانند به عنوان تهدیدی برای شما محسوب شوند. همچنین نقاط ضعف و قوت آنها و راههای فایق آمدن بر آنها و یا احیاناً دلایل ناتوانی رقابت با آنها (در زمینههای خاص) نیز باید ارایه شوند.
در اینجا از شما انتظار میرود که بتوانید بر همهی رقبا پیروز شوید، همانگونه که در واقعیت نیز رقبا در کنار هم به فعالیت میپردازند و همواره تهدید رقبا وجود دارد.
توصیه: تحلیل رقبا را به آخر نیاندازید زیرا نتایج آن میتواند در طراحی محصول و تعیین بخشهای بازار شما مؤثر باشد. سعی کنید با استفاده از وبسایتهای آنها و فهرست مشخصات، محصولاتشان را تا حد امکان جمعآوری کنید. در نظر داشته باشید که همراه با رشد سازمان شما، رقبای شما نیز پیشرفت میکنند و شما باید همواره برای مقابله با آنها برنامه و راهبرد داشته باشید. البته به یاد داشته باشید که شما هیچگاه نمیتوانید همه چیز را راجع به رقبایتان بدانید.
برچسب برای این موضوع
مجوز های ارسال و ویرایش
- شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
- شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
- شما strong>نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
- شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
-
قوانین انجمن