مشخصه بارز تكنولوژي هاي جديد، كوتاه بودن عمر آنهاست، به بياني ديگر تكنولوژيهاي جديد با همان سرعتي كه به وجود مي آيند با همان سرعت هم از رده خارج مي شوند و هر روز تكنولوژي جديدتري جايگزين تكنولوژي قبلي مي شود.
پيشرفت روزافزون IT در صنعت كشور و ضرورت استفاده از آن، ما را بر آن مي دارد كه علوم و فنون كامپيوتري لازم براي كار خود را فراگيريم.
اين مسئله براي كارمندان اداري بسياري جدي است. چنانچه كارمندي كار با كامپيوتر را نداند به طور حتم با مشكلات جدي مواجه مي شود و مدير مربوطه را وادار مي كند تا در مورد كارمندي كه آشنا با كامپيوتر و سيستم هاي مكانيزه نيست تصميم جدي بگيرد.
از ابتداي دهه70 استفاده از كامپيوتر و سيستم هاي كامپيوتري در تمامي شركتهاي صنعتي و غيرصنعتي داخلي گسترش يافت. در حال حاضر كمتر شركتي را پيدا خواهيم كرد كه تمامي يا برخي از كارهاي اداري خود را به صورت مكانيزه انجام ندهد.
ديگر هيچ شركتي فعاليت هايي مانند پرداخت حقوق و دستمزد، انجام امور پرسنلي و امور مالي، حسابداري، انبارداري و غيره را به صورت سنتي و دستي انجام نمي دهد و براي انجام آنها از نرم افزارهاي موجود در بازار و در مواردي خاص از نرم افزارهاي اختصاصي استفاده مي كنند.
با اين اوصاف اگر بخواهيم در بازار فعلي بكار خود ادامه دهيم و پاسخگو باشيم چاره اي نداريم جز آنكه با علوم مختلف كامپيوتري آشنا شويم.
قرن بيست و يكم را قرن اطلاعات نام گذاري كرده اند. مقدار اطلاعاتي كه در قرن بيستم توليد شد، بيشتر از كل اطلاعاتي است كه در قرون گذشته جمع آوري شده بود و اين آغازي است براي قرن21 كه نمي توان به راحتي حدس زد تا پايان اين قرن چه ميزان اطلاعات توليد خواهد شد.

كارمند الكترونيك كيست؟
كارمند الكترونيك كسي است كه با علوم و فنون كامپيوتر آشنايي دارد و با توجه به ابزاري كه در اختيار دارد مي بايست براي انجام كارهاي واگذار شده از سيستم هاي مكانيزه استفاده كند.

كارمند الكترونيك چه بايد بداند؟
كارمند الكترونيك با توجه به مسئوليت خود مي بايست ميزان دانش IT خود را افزايش دهد، در غير اين صورت آن شغل به او سپرده نخواهد شد. براي مثال يك منشي مي بايست با نرم افزارهاي تايپ مانند Word آشنا باشد. او بايد كار با نرم افزار Excel و Power Point را بداند و در مرحله پيشرفته
مي بايست با نرم افزارهاي گرافيكي مانند Photoshop آشنا باشد. به طور كلي هر كارمند اداري مي بايست در زمينه IT دانش لازم در ICDL را داشته باشد.



يك كارمند براي آموزش اوليه در زمينه IT مي بايست به زبان انگليسي اشراف داشته باشد، در غير اين صورت در آموزش IT با مشكلات بسيار جدي و عدم موفقيت كامل روبرو خواهد بود.
پيشرفت IT در شركت نفت پارس طي5 سال گذشته به سرعت رو به افزايش بوده است. براي مثال در سال1378 تعداد كساني كه در شركت نفت پارس با كامپيوتر كار
مي كردند بالغ بر50 نفر بود در حالي كه در حال حاضر اين تعداد به بيش از200 نفر رسيده است.
به نظر مي رسد در3 سال آينده چنانچه اشخاصي از نظر شغلي نتوانند از كامپيوتر استفاده كنند ديگر قادر به هماهنگي خود با ساير بخش ها نخواهند بود.



پيشرفت روز افزون علم IT به گونه اي بوده است كه آموزش و استفاده از آن را بسيار سهل تر از10 سال گذشته كرده است. با آمدن برنامه هايي به صورت Visual آموزش و فراگيري بسيار راحتر از يادگيري با استفاده از برنامه هاي قديمي تحت DOS شده است. همچنين وجود كتاب ها و CD هاي آموزشي، فراگيري علم IT را در هر مكان ميسر مي سازد.
فراگيري علم IT محدوديتي ندارد و با توجه به سرعت پيشرفت علم در اين زمينه شخص ياد گيرنده مي بايست به طور دايم در حال آموزش و فراگيري باشد. سرعت پيشرفت علم IT به گونه اي است كه هر6 ماه يكبار اطلاعات آن تغيير مي كند به همين دليل كاربران و كارشناساني كه با
برنامه هاي حرفه اي كار مي كنند چاره اي جز به روز رساندن دايمي اطلاعات خود ندارند.
از سويي ديگر سرعت نفوذ IT بين كاركنان صنعتي و كساني كه در واحدهاي توليدي مشغول به كار هستند نيز در حال گسترش است. مسلم است افرادي كه به كار اپراتوري دستگاه مشغولند و يا با خطوط توليد سروكار دارند نيز با پيوستن حلقه اطلاعات IT شركت، در زمره افرادي قرار گرفته اند كه مي بايست با نرم افزار مربوط به شغل خود‌ آشنا باشند.
همچنين با توجه به گسترش زيرساخت سخت افزاري و نرم افزاري صنعت IT كشور در زمينه هاي مختلف همانند بانكداري، شهرداري، مراجعه به ادارات مختلف، حتي به عنوان يك شهروند نيز مي بايست به علم IT آشنا باشيم و به ناچار بايد به يك شهروند الكترونيك تبديل شويم. با آشنايي شهروندان به علوم IT ديگر لازم نيست براي هر كاري از منزل يا محل كار خود خارج شويم و اين امر مي تواند سبب كاهش هزينه هاي مختلف زندگي و كاهش ترافيك و صف هاي طويل شود.