زنان و IT
اگرچه در زمینه فناوری اطلاعات و کامپیوتر نیز فرصت کافی برای رشد و تعالی به زنان داده نشده، امروزه دیده می‌شود که این قشر از افراد نیز توانسته‌اند حضور خود را در این عرصه تثبیت کنند. برای آنکه حق این زنان در توسعه و پیشرفت علم و فناوری از بین نرود، مجلس سنای آمریکا قانونی را به تصویب رسانده که طی آن تمامی مراکز تحقیقاتی آمریکا در زمینه فناوری اطلاعات موظفند از این افراد در برنامه‌های خود استفاده کنند. این امر موجب شده تا در طول یک دهه گذشته بسیاری از جوایز بهترین دستاوردهای فناوری به زنان اختصاص یابد و به این وسیله حضوری پررنگ‌تر از آن‌ها در فناوری اطلاعات احساس شود. این‌طور که نتایج تحقیقات پیشین نشان داده، در سال 1999 تنها 4/14 درصد کارمندانی که در زمینه فناوری اطلاعات کار می‌کردند زن بوده‌اند که این رقم برای سال‌های 1991 تا 1996 فقط دو درصد گزارش شده است. آنچه که هم‌اکنون از مراکز رسمی و دولتی آمریکا به‌گوش می‌رسد نشان می‌دهد که در حال حاضر 17 درصد کل فعالان فناوری اطلاعات و ارتباطات این کشور را زنان تشکیل داده‌اند. اگرچه نقش زنان در این حوزه طی سال‌های اخیر به میزان زیادی افزایش یافته، میزان حضور این افراد همچنان به سطح دانش آن‌ها از کامپیوتر و علوم مرتبط بستگی داشته است.
محققان در بررسی‌های جدید خود دریافته‌اند که بیشتر دختران تمایل چندانی برای حضور در رشته‌های مرتبط به فناوری اطلاعات و کامپیوتر ندارند که البته این وضعیت بیشتر در بین دختران دوره متوسطه دیده می‌شود. کشف راه‌های جدید برای افزایش تمایل دختران به فناوری اطلاعات و بالا بردن میزان دانش آن‌ها در این زمینه نکته مهمی است که همه مسؤولان باید به آن توجه کنند.
بر اساس آمارهای موجود، در حالی که بین سال‌های 95-1994 تنها 42 درصد از محصلان دختر دوره متوسطه تمایل داشته‌اند در دوره‌های آموزشی فناوری شرکت کنند، این رقم برای سال‌های 97-1996 به 3/42 درصد رسیده است. با توجه به اینکه برای شرکت در کلاس‌های کامپیوتر نیز آمارهای مشابهی منتشر شده، کارشناسان دریافته‌اند که تمایل مردان به این قبیل مباحث بیشتر است.
بررسی‌های جدیدی که توسط موسسه تحقیقاتی British Columbia انجام شده، نشان می‌دهد که ارقام و آمارهای یاده شده پس از پایان دهه 1990 تغییرات فراوانی کرده است. با وجود اینکه گفته شده بود دختران تمایل چندانی به شرکت در کلاس‌های آموزشی فناوری ندارند، این روزها دیده می‌شود که در برخی مواقع حضور این افراد از مردان هم پررنگ‌تر است.
باید توجه داشت که عامل اصلی در بروز تفاوت‌های مشهود بین زنان و مردان در میزان علاقه‌مندی آن‌ها به کامپیوتر، مربوط به نرم‌افزارها و به‌خصوص بازی‌های کامپیوتری می‌شود. اگر کمی دقیق‌تر بازی‌های کامپیوتری را از زمان ظهورشان تا امروز بررسی کنیم، درخواهیم یافت که شخصیت‌های زن در بازی‌های کامپیوتری معمولا ضعیف‌تر بوده‌ است، این امر موجب شده تا به مرور زمان این قشر از افراد در انجام بازی‌های کامپیوتری ضعیف‌تر باشند. همچنین گفته می‌شود که نرم‌افزارهای آموزشی نیز بیشتر با هدف جلب رضایت مردان ساخته شده‌اند. یک بررسی نشان می‌دهد که شکل ظاهری نرم‌افزارهای آموزشی و مباحث مطرح شده در آن بیشتر با ساختار روحی مردان هماهنگ است.
محققان دریافته‌اند،‌ در حال حاضر بیشتر کاربران خانگی را مردان تشکیل می‌دهند و در مقابل، پسرها معمولا بیشتر از دخترها از کامپیوتر و برنامه‌های آن استفاده می‌کنند. در مدرسه نیز، درس‌های مربوط به فناوری و کامپیوتر بیشتر توسط مردان تدریس می‌شود. مطالعه‌ای که ظرف دو سال در 13 کلاس از مدارس دوره متوسطه آمریکا انجام شده نشان می‌دهد که بیشتر کلاس‌های کامپیوتری آن‌ها توسط مردان تدریس شده است. در دانشگاه‌ها فقط 4/16 درصد از کلاس‌های مربوط به فناوری توسط زنان تدریس می‌شده است.