این موضوع که چطور می‌توان فرصت‌های شغلی مرتبط با it را یافت سوالی است که احتمالا در هر جامعه‌ای وجود داشته باشد. با توجه به اینکه آمار و اطلاعات از عوامل با اهمیت در زمینه‌ی it است لازم است آماری در خصوص تعداد کاربران، شرکت‌های فعال، بیکاران، دانش‌آموزان و مدیران این دانش در ایران داشته باشیم . . .
به گزارش خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اشتغال در بخش ict تابعی از متغییرهای تولید ناخالص داخلی، رشد سرمایه‌گذاری، کل رشد اشتغال، ارزش افزوده در رشد تولید ict، ارزش افزوده در رشد سرویس‌های ict، رشد صادرات ict و عقیده‌ی مردم در مورد این دانش ذکر شده کرد.
به عقیده کارشناسان استراتژی افزایش اشتغال در بخش ict بر اساس سرمایه‌گذاری، رشد صادرات، رشد تحقیق و توسعه، فرهنگ سازی، تقویت بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری دراز مدت در این بخش، قبول سفارشات تولید و خدمات از سوی شرکت‌های ایرانی و ترغیب سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در ایران است.
در یک تحلیل درباره وضعیت آموزشی ict در دانشگاه‌های کشور آمده است با توجه به اینکه دانشگاه‌های ایرانی زمینه‌ی آموزش it را به وجود آورده‌اند، اما بیشتر در زمینه‌ی آموزش علوم کامپیوتری فعال هستند، همچنین نسبت افراد ذی‌صلاح به افرادی با دانش بالاتر بیشتر است، برای بهبود وضعیت دانشگاه‌ها باید مشخص شود که برای تربیت افراد به چه تبحر و تخصصی نیاز داریم و بر اساس نیازهای پیش بینی شده، برنامه‌های آموزشی دانشگاه‌ها و غیر دانشگاه‌ها را تنظیم کنند، همچنین می‌توانند از آموزش‌های شایسته‌ای که در کشور دیگر داده می‌شود، استفاده کنند.
بنابراعلام ilo در این پیش بینی به ازای هر شغل جدید در صنعت نرم افزار، ‌75 موقعیت شغلی در بخش ict به وجود می‌آید. در گزارشها آمده است که در اروپا کمیته‌ی پیش‌بینی در زمینه‌ی ict تشکیل شده است که با توجه به متغیرهای تاثیر گذار در اقتصاد و اشتغال در بخش ict، جهان در سال ‌2010 میلادی با دو سناریوی شکوفایی و رکورد اقتصادی مواجه می‌شود.
کشورهای جهان بر اساس پیش‌بینی‌ این کمیته، تا سال ‌2010 میلادی به ‌500 میلیون موقعیت شغل جدید دست می‌یابد و باید دید ایران چه سهمی در این اطلاعات دارد، در هر سال باید چه میزان شغل جدید و در بخش ict چه میزان شغل ایجاد شود.
اطلاعاتی که ما امروز در زمینه‌ی it کسب می‌کنیم، چند ماه دیگر استفاده نمی‌شود و کشور ما با این سطح دانش در مقابل دانشی که با این سرعت در حال حرکت است، چه قدر می‌تواند تلاش کند تا به نیمه‌ی راه آن برسد و باید بدانیم که ایران در بخش it ، نسبت به دنیا، عقب است.
نیازهای سازمان فنی و حرفه‌یی و مشاغل موجود باید از it مشخص‌تر شود چراکه مشاغل گوناگونی که در سازمان فنی و حرفه‌یی کشور تدریس می‌شود به طور یکسان از دانش it بهره برداری نمی‌کنند. مثلا سازمان فنی و حرفه‌یی باید مشاغل مربوط به it را در نگاهی آینده‌گرا تبیین کند تا فرد بتواند همگام با تکنولوژی مربوط به شغلش در جامعه حرکت کند و تطابق داشته باشد.
باید این مساله مشخص شود که سازمان فنی و حرفه‌یی چگونه تغییرات ناشی از it را پوشش می‌دهد و افرادی را که آموزش می‌دهد بتوانند با استفاده از تکنولوژی های نوین، مشغول به کار شوند.
در هر حال بسیاری از مشاغل و وظایف شغلی، تحت تاثیر it تغییر ماهوی داده‌اند و وظایف شغلی به سمت این دانش پیش می‌رود و انتظار می‌رود تمامی نیروها در مشاغل گوناگون itman شوند. تغییرات ناشی از it در وظایف و توانایی مشاغل باید به طور مستقل درک شود و شرایطی را فراهم کرد تا همه‌ی نیروها در مشاغل مختلف، قادر باشند به طور یکسان از it بهره‌برداری کنند. به گفته کارشناسان برای اقتصاد و اشتغال ict در ایران باید مدیران مربوطه با مشارکت یکدیگر، مدلی را ارائه دهند که درک شود و بتوان در این راستا، جهش بلندی کرد.



خبرگزاری دانشجویان ایران -ایسنا