شركت‌های توليدی و موسسات مالی بزرگ آلمانی اغلب دارای روابط تجاری گسترده با امريكا هستند....



كنسرن دایملر مناسبات معاملاتی خود با ایران را قطع كرد.

به نوشته «ملت ما»، دیتر تسچه، رئیس دایملر، پنجشنبه گذشته در اشتوتگارت این خبر را اعلام كرد و گفت: «گرچه تاكنون مناسبات معاملاتی این شركت با ایران در چارچوب‌های قانونی بوده است، اما با توجه به تحولات اخیر و بررسی‌های لازم، دایملر به این نتیجه رسیده است كه معاملات خود با ایران را بطور كلی متوقف سازد».

كنسرن دایملر در برگیرنده شركت‌های متعددی از جمله شركت خودروسازی مرسدس بنز است. از آن میان می‌توان به قطع روابط مالی «كومرتس بانك»، «دویچه بانك» و شركت بیمه «آلیانتس» با ایران اشاره كرد.

شركت‌های تولیدی و موسسات مالی بزرگ آلمانی اغلب دارای روابط تجاری گسترده با امریكا هستند.

این اقدام دایملر در حالی صورت می‌گیرد كه در ماه‌های گذشته نیز برخی شركت‌ها و موسسات مالی آلمان بتدریج معاملات خود با ایران را محدود یا بطور كلی متوقف كردند. در ماه سپتامبر شركت تیسن كروپ، یكی از مهمترین تولیدكنندگان فولاد جهان نیز مناسبات تجاری خود با ایران را به حالت تعطیل درآورد.

تصمیم اخیر دایملر بدین معناست كه این كنسرن آلمانی از ۳۰ درصد مشاركت خود در تولید موتورهای دیزلی در ایران صرف نظر خواهد كرد. برخی از تحلیل‌ها عنوان می‌كنند كه خبر خروج بنز (دایملر) از كشور بزرگترین شوك در بازار خودروهای تجاری در چند سال گذشته است؛ چرا كه از زمان تردد كامیون‌های بنز در كشور بیش از نیم قرن می‌گذرد و خروج این شركت می‌تواند بازار خودروهای تجاری را با مشكلات بسیاری مواجه كند.

بیم آن می‌رود كه شركت‌های اروپایی دیگر نیز از كنسرن دایملر آلمان پیروی كنند و با خروج اروپاییان از ایران، زمینه فعالیت شركت‌های چینی در بازار داخلی فراهم ‌شود.

به گفته برخی مسئولان دولتی، محصولات چینی تاكنون نتوانسته‌‌اند انتظارات مصرف‌كنندگان ایرانی را برآورده كنند.

مصطفی ممقانی، مدیر فروش شركت «رنوتراكس»، تایید كرد كه شركت بنز از یك سال پیش روابط تجاری خود با این شركت را محدود كرده بود. كارشناسان داخلی بر این باورند كه خروج دایملر از ایران انگیزه‌ای سیاسی داشته و این امر سرانجام به خروج دیگر شركت‌های غربی از ایران منجر خواهد شد. اغلب كارشناسان اقتصادی ادامه این روند را به معنای افزایش قیمت خودروهای خارجی در ایران ارزیابی می‌كنند.