-
چگونه مثل استيو جابز فکر کنيم؟
استيو جابز اين روزها کاريزماتيکترين شخصيت دنياي فناوري است. جابز موتور اصلي حرکت اپل است؛ شرکتي با محصولات بسيار جذاب و دوستداشتني و البته ارزشمندترين شرکت فناوري جهان. اهميت جابز تا آن حد بالا رفته که توماس فريدمن ـ ستوننويس معروف روزنامهي نيويورک تايمز و نويسندهي کتاب جهان مسطح است ـ معتقد است آمريکا براي اينکه بتواند به شکل شگفتآورتري از رکود خارج شود، داشتن جابزهاي بيشتر است! چه چيزي جابز را از ديگران متمايز ميکند؟

کارمينه گالو براي فهميدن پاسخ اين سؤال با يک دو جين از کارکنان سابق اپل، تحليلگران و متخصصان مصاحبه کرد. نتيجه؟ استيو جابز هم يک آدم معمولي است؛ فقط بلد است چطور “متفاوت فکر کند!” گالو بهزودي يافتههاياش را در کتابي با عنوان “رازهاي نوآوري استيو جابز” منتشر خواهد کرد. اما او در مطلبي که اخيرا در فوربس چاپ شده، به اين موضوع پرداخته که جابز چطور متفاوت فکر ميکند؟ با هم تکنيکهاي خلاقيت جابز را مرور ميکنيم:
- شايد شنيده باشيد نام شرکت اپل از يک منطقه در نزديکي محل زندگي اسيتو جابز و استيو وزنياک گرفته شده؛ اما آيا ميدانيد که اپل در عين حال يک نماد است؟ اپل نماد يک درخت است؛ به ساختار يک درخت دقت کنيد (مفهوم رياضي درخت را يادتان هست که؟): درخت به سادگي از يک تنه و چند شاخه تشکيل شده؛ يک موجوديت ساده و قابل فهم که ميوهاش دستيافتني است!!! جابز معتقد است يک رايانه (و در حالت کلي يک محصول) بايد اين دو ويژگي را داشته باشد: ساده و قابل فهم و در عين حال قابل دستيابي!
- متفاوت فکر کردن جابز در قرار دادن دايمي خودش در معرض تجربيات مختلف در زندگي بشري نهفته است. جابز تجربيات منحصر به فردي در زندگي داشته: از ياد گرفتن خطاطي در دوران دانشگاه تا تجربهي رياضتکشي عرفان شرقي در هندوستان! و همين دقيقا راز ايدهپردازيهاي فوقالعادهي استيو جابز است. يک مثال بانمکاش اينکه خطاط بودن جابز باعث شد وقتي در 1984 اولين مکينتاش را ارايه کرد، مکينتاش اولين رايانهي شخصي بود که فونتهاي زيبايي داشت. يا وقتي او ميخواست فروشگاههاي اپل را راه بياندازد به جاي اينکه مدير فروشي را از صنعت آيتي انتخاب کند، يکي از مديران سابق خردهفروشي Target را انتخاب کرد! او و آن مدير ـ رون جانسون ـ تصميم گرفتند تا براي بهترين بودن، به الگو گرفتن از شرکتهاي فناوري اکتفا نکنند. براي همين به جاي طرح اين سؤال که: “بهترين مدل خدمات مشتري در صنعت آيتي چيست؟” يک سؤال کليتر مطرح کردند: ”بهترين مدل خدمات مشتري چيست؟” و جوابشان را هم در “هتلهاي چهار فصل” پيدا کردند. براي همين است که شما در فروشگاههاي اپل، به جاي صندوقدار، دربان ميبينيد!
- جابز هميشه يک سنتشکن بوده؛ توضيح بيشتري لازم است؟
- جابز ادراک متفاوتي نسبت به ديگران دارد و همين چيزي است که او را نوآور ميکند نه مقلد. مثلا دو جين آدم ابداع زيراکس را در زمينهي رابط کاربري گرافيکي در سال 1979 ديدند؛ اما تنها جابز بود که به فکر رسيد ميشود اين رابط کاربري را در يک رايانه به کار برد و خوب همين ايده شد، مبناي ساختن سيستم عامل مک براي اولين مکينتاش در سال 1984!
- اما جالبترين اصل فکر کردن استيو جابز: در يکي از بزرگترين تحقيقات انجام شده در زمينهي نوآوري و خلاقيت، محققان هاروارد با بيش از 3000 مدير در طول 6 سال مصاحبه کردند. يافتهي آنها اين بود که اصل شمارهي يک خلاقيت “ارتباط ايجاد کردن” است: توانايي ايجاد ارتباط موفق ميان پرسشها، مسائل و ايدههاي ظاهرا نامرتبط از حوزههاي مختلف. نتيجهي اين تحقيق گستردهي هاروارد چيزي بود که استيو جابز 15 سال به پيش به يک گزارشگر گفته بود: “خلاقيت تنها يعني وصل کردن چيزها به همديگر.”
استيو جابز شدن انگار خيلي هم سخت نيست ها؛ البته به شرط داشتن همت مضاعف!
برچسب برای این موضوع
مجوز های ارسال و ویرایش
- شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
- شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
- شما strong>نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
- شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
-
قوانین انجمن