ماشين هاي كم مصرف و پر بازده
در كشورهاي توسعه يافته گروه هايي موجود بودند كه نقش محركي در ارتقاي صنعت درمحيطهاي استحفاضي دولتي و غير دولتي را داشتند و با آغاز هزاره ي سوم ناگهان ديد اين گروهك ها به سمت هدف بسيار مشكلي نشانه رفت. اين هدف چيزي نبود جز ساخت اتومبيلي با بازده بسيار بالا كه با اعمال سوخت بسيار كم كار بسيار زيادي را انجام ميداد.
در جوامع امروزي ما خودروهاي سنگين كه هنوز با سوختهاي فسيلي از قبيل نفت گاز كار ميكنند نقش موثري در تخريب محيط زيستي را دارند كه ما براي ادامه ي حيات خود به آن نيازمنديم.
افزايش دماي هوا و خشكساليها در مناطق مختلف حتي اگر امروزه قابل ناديده گرفتن باشند در همين چند سال آينده آثار مخرب خود را بر روي محيط زيست براي ما به ارمغان خواهند آورد.
از آغاز ساخت ماشين به وضوح ميتوان گسترش كارخانجات مختلف را مشاهده كرد و سهولت در حمل و نقل و تامين مواد مورد نياز كارخانجات كه خود آنها نيز اكثرا براي تامين انرژي خود نيازمند همين سوختهاي فسيلي هستند ما را به سوي دنيايي پيش ميبرند كه معلوم نيست چه آينده اي را براي ما رقم خواهد زد.
با وجود اينكه قيمت مواد نفتي از جمله نفت گاز نسبت به سال 1990 افزايش چشم گيري داشته است اما هنوز هم از يك بطري آب آشاميدني ارزانتر است.
ديكوتومي بين چيزي كه ما به آن اعتقاد داريم و كاري كه انجام ميدهم به وضوح در اتومبيل سازي امروز قابل مشاهده است.
وقتي كه علت را از آمريكايي ها سوال ميكني ميگويند : آنها ماشيني را ترجيح ميدهند كه با سوخت در نظر گرفته شده بازده بالايي را داشته باشد و كمتر به خاطر سرو كار داشتن با مواد مغناطيسي منجر به خاموشي شود .اما وقتي كه به آنها مواردي را براي انتخاب بدهي هرگز به عقب بر نميگردند و به عنوان مثال يك هوندا سيويك را انتخاب نميكنند و يك فورد اكسپديشن يا يك چريسلر 300 را ترجيح ميدهند.
با توجه به اينكه ذخيره ي نفت جهان به شدت رو به كاهش است لذا لازم است كه در مورد سرعت مصرف و اهميت طريقه ي مصرف آن بحث جدي انجام پذيرد و اگر خروج بيش از حد گازهاي گلخانه اي شرايط جوي رابه صورت مخربي تغيير دهد ديگر تصوراتي را كه اميد ميرفت به واقعيت نپيوندند ناچار اتفاق مي افتد.
يكي از راهكارهايي كه در آمريكا مورد استفاده قرار گرفته است وضع قوانين كيفري و جزائي براي كارخانجات اتومبيل سازيست كه به موجب اين قوانين كارخانجات ميبايست ميزان مصرف سوخت ماشينهاي خود را بيشتر از يك مقدار مجاز قرار ندهند و اگر ميزان مصرف سوخت اتومبيل ساخته شده توسط اين كارخانه بيشتر از حد مجاز تعيين شده توسط وزارت محيط زيستو وزارت نفت باشد توليد آن اتومبيل از طرف دولت قطع و كارخانه به پرداخت غرامت به دولت مجازات ميگردد . اين قانون در آمريكا نه تنها باعث ضرر و زيان كارخانجات اتومبيل سازي نشده است بلكه موجب ساخت مدلهاي مختلف با كيفيتهاي بالا و مصرف پايين شده است و اين عمل هم موجب فروش بي سابقه اين كارخانجات شده است و هم اقتصاد آمريكا را تحت تاثير خود قرار داده و در قسمت صادرات خودرو پيشرفت چشمگيري داشته است.
از طرف ديگر اگر اتومبيل سازان بتوانند راهكارهايي در طراحي هاي خود از قبيل راحتي ، زيبايي، سبكي آلياژهاي به كار رفته ، ايمني بالا، جذابيت ، امكانات و كاهش مصرف سوخت در حالي كه هر ليتر بنزين قيمتي بالغ بر 1200 تومان هزينه در بر دارد تا حدي كه بتوان يك مسير 60 يا 100 مايلي را فقط با يك باك سوخت پيمود آن موقع است كه فكر ها به سمت آن خودرو متمركز ميشود و ميتواند مصرف كننده هاي بسياري را به خود اختصاص دهد.
تعداد بسيار كمي از مردم دنيا هستند كه گاز را در مصارف حمل و نقل و كاري خود مصرف ميكنند. درست است كه استفاده از گاز تئوري جالبي براي جايگزيني به جاي گازوئيل و بنزين است اما گاز هم طولي نخواهد كشيد كه به فراموشي سپرده خواهد شد و از طرفي مخازن گاز در نقاط محدودي از جهان قرار دارند و انتقال آن به نقاط ديگر هزينه هاي زيادي را شامل ميشود.
گروه صنعتي كه در ابتدا از آن سخن به ميان آمد امروزه طرح هايي را با عناوين اتومبيل هاي پر بازده مورد بررسي قرار داده اند. اگر چه اكنون نميتوان به وعده هاي اين گروه اطمينان كرد و از فروش اتومبيلهايي كه با سوخت فسيلي كار ميكنند جلوگيري كرد ولي ميتوان اميد داشت كه به گفته ي مهندسان اين گروه تا قبل از پايان سال 2009 ماشين هاي پربازده در قالب اتومبيلهاي حمل و نقل عمومي در اختيار مردم قرار خواهد گرفت .
براي به وقوع پيوستن اين كار گروه مذكور تحت ابتكار جالبي با پيشنهاد 10 ميليون دلار به ماشين سازي كه بتواند در مسابقات ماشين سواري ساحلي اتومبيلي را طراحي كند كه كه با مصرف حد اكثر يك گالن با سرعت بالا مسافت 100 مايلي را طي كند سعي در ساخت اتومبيلي دارد كه تا جايگزيني سوخت جديد به جاي سوخت فسيلي حتي المقدور در مصرف سوخت صرفه جويي چشمگيري كند.
با شروع اين موضوع مهندسان طراح كارخانجات در وضعيت جديدي قرار گرفتند و با حمايت چشمگير كارخانجات اتومبيل سازي به طراحي ماشين هاي هرچه كم مصرفتر مشغول شدند.
پس از اين موضوع خود كارخانجات نيز با پيشنهاد جايزه هاي كلان و استخدام مهندسان طراحي كه در طرح كاهش مصرف به آنها كمك هاي چشمگيري ميكردند در اين رقابت تكنولوژي كم مصرف سهيم شدند
در قسمت بعدي به بررسي اتومبيلهايي خوهيم پرداخت كه طي اين رقابت هاي تنگاتنگ كارخانجات ساخته شدند و از جمله ي اين اتومبيلها ميتوان به اتومبيل هوشمندي اشاره كرد كه بدون نياز به راننده و توسط شركت تويوتا براي مسابقات رالي كويري طراحي شد...