یک سقف پرصدا برای اپراتورها منبع: سیتنا
با ورود اپراتور دوم تلفن همراه یک مفهوم در دنیای ارتباطات ایران شکل گرفت و آن مفهوم رقابت بود. بار معنایی این عبارت در حوزهICT ایران زمانی رنگ جدی تری به خود می گیرد که اپراتور سوم هم به جمع مخابرات اضافه شود.
در اکثر موارد مفهوم رقابت را معادل "تلاش برای بقا" یا تنازع برای بقا میدانند، چرا که طبعاً خواست هر رقیب بیرون کردن طرف مقابل از صحنه است. اما هر بازی یک قانون مخصوص به خود دارد، رقیب داشتن برای هر سازمان یک نیاز و ضرورت است. رقابت موجب نشاط و پویایی سازمان می شود. طبیعی است که برای بقاء باید تلاش کرد تا در تله رقبا نیفتاد.
البته در دنیای تجاری امروز گاهی رقابت سالم نیز تعریف خود را از دست می دهد. به عنوان مثال دیکشنری yahoo کلمه google را نمی شناسد و دیکشنری microsoft word هر دو کلمه را!
این رقابت بین همراه اول که به لحاظ اولین بودن قدرتمندتر و محبوب تر است و اپراتور دومی که جامعه امروز ایران را بهتر شناخته در طی ماههای اخیر جدی تر شده است. یکی از این موضوع ها، موضوع تعیین سقف برای اپراتور دوم بود. گذاشتن سقف فروش و درخواست رگولاتوری برای جلوگیری از فروش سیمکارت توسط این اپراتور، شروع ماجرا بود. وقتی کرم پور رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در نشست مطبوعاتی خود گفت: طبق قانون، تمامیاپراتورها سقف مشخصی برای جذب مشترک دارند، چون بدون تعیین سقف، امکان کنترل و نظارت بازار وجود ندارد. اپراتور دوم موبایل نیز با توجه به تعداد مشترکان فعال خود، فاصله زیادی تا رسیدن به سقف پروانهاش ندارد.
اما در همان جلسه حسن رضوانی، معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز گفت: در پروانه اپراتور دوم موبایل صراحتا ذکر نشده است که ایرانسل میتواند چه تعداد سیمکارت فعال داشته باشد. به منظور رفع این ابهام، شورای اقتصاد در زمان واگذاری پروانه، موردی را به طرح تجاری افزود که براساس آن ایرانسل میتواند حداکثر 15 میلیون و 800 هزار مشترک داشته باشد.
پس از این جلسه، علیرضا قلمبر دزفولی، مدیرعامل ایرانسل، در پاسخ به اظهارات مسوولان سازمان تنظیم مقررات اعلام کرد که در پروانه واگذار شده از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هیچ سقفی برای تعداد مشترکان این اپراتور وجود ندارد و تصریح کرد که اگر مدیران و مسوولان نسخه دیگری از پروانه ایرانسل را در اختیار دارند که ما از آن بیخبریم از آنها میخواهیم که آن را در اختیار رسانهها قرار دهند. از آن به بعد، ملاک سقف پروانه اپراتورها برای جذب مشترک، سیمکارتهای فعال در شبکه شد.
محمدکرمپور، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در جدیدترین اظهارات خود با بیان اینکه سقف واگذاری و تعداد مشترکان اپراتور مساله پیچیده و خارقالعادهای نیست که رسانهها اینطور به آن دامن میزنند، افزود: در تمام دنیا، رگولاتورها برای نظارت بازار از اهرمهای مختلفی همچون جلسه، بحث و تبادل نظر و حتی اخطار به اپراتورها استفاده میکنند.
وی تصریح کرد: ایرانسل هیچگونه تخلفی در واگذاری سیمکارت مرتکب نشده و اگر قرار باشد سقف مشترکان آن کنترل شود به معنای حفظ رقابتپذیری و اداره کردن بازار خواهد بود.
در همین خصوص، مهندس مطهری رئیس کمیته مخابرات مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار سیتنا با تاکید بر اهمیت اصل رقابت در بین اپراتور ها تصریح کرد: هرچند رقابت در چنین شرایط کار مشکلی است اما سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی باید بتواند فضای رقابتی را برای اپراتور ها ایجاد کند.
وی ادامه داد: زمانی که موضوع هایی همچون تعیین سقف مطرح می شود، در واقع به نوعی موانعی برای رقابت بین اپراتور ها ایجاد می شود.
مطهری معتقد است که باید دست اپراتور ها را برای ارائه سرویس به مشترکان باز گذاشت چرا که این یکی از اصول مشتری مداری است.
در این میان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در اطلاعیه اخیر خود آورده است: اپراتورها در صورتی که تعهداتشان کامل شده بایستی به رگولاتوری درخواست افزایش داده و پس از بررسی و در صورت اخذ موافقت رگولاتوری که بستگی به وضعیت بازار و نظرات کارشناسی و سایر عوامل دخیل دارد، آنگاه نسبت به ادامه فروش سیم کارت اقدام خواهند کرد و اپراتور دوم نیز برای ادامه فروش سیم کارت از این قانون مستثنی نبوده و بایستی مطابق روش فوق الذکر اقدام نماید.
در پایان نیز خاطرنشان ساخته که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تمامی تلاش خود را برای نظارت و تنظیم بازار به کار می بندد.
لذا، اپراتور ایرانسل در صورت درخواست افزایش تعداد مشترکانش میتواند طرح توجیهی خود را به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارائه و نهایتا کمیسیون تنظیم مقررات دراینباره تصمیمگیری کند.