-
معرفي كامل و جامع رشته ي کاردانی هواپیما - گروه رياضي-فني کاربردي (کارداني)
هدف
هواپيماهاي پيشرفته کنوني از فناوري هاي جديد بهره مي گيرند و دستگاههاي ناوبري که در کابين روبه روي خلبان قرار دارد ، موقعيت باند فرودگاه را نشان مي دهد و مي گويد که آيا هواپيما در راستاي باند است يا به چپ و راست منحرف شده است .
به همين دليل ، امروزه يک خلبان ماهر فردي است که بيشترين آگاهي و مهارت را در استفاده ازآلات دقيق الکترونيکي و کامپيوتري موجود در کابين دارد . وسايلي که ايمني يک پرواز در گرو سلامتي و دقت عمل آنها است و باز به همين دليل در سازمان هواپيمايي هر کشوري نصب ، راه اندازي ، نگهداري و تعمير سيستم هاي الکترونيکي و کمک ناوبري و مخابراتي موجود در هواپيما از اهميت فوق العاده اي برخوردار است .
-
توانايي هاي مورد نياز
در صنعت هواپيمايي توانمندي در دروس رياضي و فيزيک بسيار مهم است . همچنين دانشجويان بايد با علاقه و پشتکار بسيار در اين صنعت فعاليت کنند ؛ يعني نبايد واحدهاي آزمايشگاهي و کلاس هاي درس را باري به هر جهت پشت سر بگذارند و هدفشان گرفتن مدرک کارداني يا کارشناسي باشد . بلکه لازم است با انگيزه و هدف ، سر کلاس درس حضور داشته باشند تا بتوانند در آينده از تحصيل خود ياري بگيرند.
-
گرايش هاي مقطع کارداني
اين رشته در 4 گرايش : کارداني الکترونيک هواپيما ، کارداني تعمير و نگهداري هواپيما ، کارداني اويونيک هواپيما و کارداني مخابرات هواپيمايي ارائه
مي گردد .
اويونيک هواپيما :
اويونيک ، الکترونيک هواپيمايي به معناي تخصصي آن است . يعني متخصص اين رشته اطلاعات لازم را در زمينه دوره هاي ils ، vor ، dme و دوره هاي تخصصي ديگر به دست مي آورد . براي مثال تعمير و نگهداري سيستم ils که کمک مي کند تا هواپيما ، مسير باند را تشخيص داده و برروي آن بنشيند، در رشته تخصصي اويونيک هواپيما آموزش داده مي شود .
گفتني است که دانشجويان اويونيک هواپيما ، پس از فارغ التحصيلي بر اساس مقررات آموزشي دانشکده هواپيمايي کشوري براي شرکت در آزمون و اخذ مدرک بين المللي هواپيما به استاندارد پرواز سازمان هواپيمايي کشوري معرفي مي شوند .
الکترونيک هواپيما : دروس رشته الکترونيک هواپيما بويژه در مقطع کارشناسي شباهت بسياري به دروس رشته مهندسي برق گرايش مخابرات دارد . يعني حدود 90درصد دروس اين دو رشته مشابه مي باشد و 10 يا حداکثر 15درصد از دروس نيز دروس تخصصي الکترونيک هواپيما مثل دوره هاي تخصصي ils ، vor يا دوره هاي مقررات ناوبري است . به همين دليل فارغ التحصيل اين رشته به غير از صنعت هواپيمايي مي تواند در صنعت مخابرات نيز مشغول به فعاليت شود .
به عبارت ديگر بخش عمده اي از سيستم هاي زميني که سلامت و ايمني يک پرواز را تضمين مي کنند ، تجهيزات الکترونيکي هستند. افرادي که با اين تجهيزات کار کرده و آنها را تعمير مي کنند بايد علاوه بر آشنايي با الکترونيک عمومي ، با الکترونيک تخصصي هواپيما نيز آشنا باشند . يعني نياز به تلفيقي از يک دوره الکترونيک عمومي با الکترونيک تخصصي وجود دارد . در ضمن اين دوره آن قدر کوتاه نيست که بتوان به عنوان يک دوره کوتاه مدت به فارغ التحصيلان کارداني يا کارشناسي برق آموزش داد .
-
مخابرات هواپيما :
کارداني مخابرات هواپيما ، بيشتر اپراتوري هواپيما است و فارغ التحصيلان اين رشته ، اطلاعات و توانايي لازم را براي مبادله پيام و اطلاعات هوانوردي ، استفاده از سيستم هاي سوئيچينگ ، مدارهاي راديوتله تاپ ، s.s.b ، ميکروويو و ماهواره بين دو مرکز هواپيمايي يا بين مرکز سوئيچينگ که در تهران است و فرودگاه شهرستان هاي مختلف پيدا مي کنند . تخصصي که در حد کارداني است .
-
تعمير و نگهداري هواپيما
متخصص اين رشته توانايي هاي ذيل را دارا مي باشد :
- داشتن مهارت لازم جهت کار در صنعت هوانوردي و استفاده از تکنيکها و رهنمودهايي که کارشناسان اين رشته ارائه خواهند کرد .
- انجام امور محوله در سطح استانداردهاي بين المللي توصيه شده از طرف ايکائو .
- تشخيص عيوب و تعمير سيستمها ، ساختمان موتور ، آلات دقيق و غيره .
- سرويس و نگهداري سيستمها ، ساختمان ، موتور ، آلات دقيق و غيره .
- بازرسي فني هواپيما بر طبق دستوالعمل صادره از سوي استاندارد پرواز .
- ساخت قطعات ، مونتاژ و آزمايش هواپيما و هليکوپتر.
- شرکت در گروههاي طراحي و ساخت قسمت هايي از صنايع هوايي و هواپيمايي .
- انجام چکهاي برنامه اي هواپيما ( از انواع مختلف a ، b ، c ، d ) و تعميرات و بازرسي فني هواپيماها بر طبق دستورالعمل هاي صادره از کارخانه سازنده هواپيما مورد تائيد هواپيمايي کشوري ( استاندارد پرواز ) .
- تهيه گزارش هاي فني .
-
وضعيت ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر
فارغ التحصيلان اين رشته در مقطع کارشناسي ناپيوسته نيز مي توانند شرکت شرکت نمايند .
-
آينده شغلي و بازار کار
آيا مي دانيد که 68% حوادث هوايي به هنگام بر خاستن و فرود هواپيما رخ مي دهد ؟ و آيا مي دانيد که برخاستن و فرود آمدن ، تنها 6% از عمليات هوايي را تشکيل مي دهد ؟
آمار فوق بيانگر آن است که تخصص هاي اويونيک ، الکترونيک و مخابرات هواپيمايي در سازمان هواپيمايي هر کشوري اهميت فوق العاده اي دارد و جذب نيروي کارآمد و توانمند در زمينه هاي ياد شده يک ضرورت اجتناب نا پذير است . سازمان هواپيمايي کشوري ايران نيز براي تامين نيروي ماهر و توانمند در تخصص هاي مورد نياز ، هر ساله تعدادي دانشجو در رشته هاي تعمير و نگهداري هواپيما ، مراقبت پرواز ، الکترونيک هواپيمايي ، اويونيک هواپيما و مخابرات هواپيمايي جذب مي کند که تعداد قابل توجهي از اين دانشجويان ، بويژه در رشته هاي مراقبت پرواز ، الکترونيک هواپيمايي ، اويونيک هواپيما ، مخابرات هواپيمايي ، در صورت داشتن توانايي و دانش لازم ، جذب سازمان هاپيمايي کشوري مي شوند .
براي مثال ، سازمان هواپيمايي کشوري براي سيستم هاي زميني که در فرودگاهها نصب مي شود يا نقاط کور داخل کشور مثل کوير که هواپيما از آنجا عبور مي کند و بايد بتواند موقعيت خود را در اين مناطق نيز به فرودگاه گزارش کند ، نياز به متخصصان الکترونيک هواپيما دارد . افرادي که تعمير، نگهداري و سرويس سيستمهاي الکترونيکي موجود مي پردازند .
بسياري از داوطلبان آزمون سراسري تصور مي کنند که درصورت پذيرش در دانشکده هواپيمايي کشوري و فعاليت در سازمان هواپيمايي کشوري از درآمد بالايي برخوردار خواهند بود و از امتيازات بسياري مثل دسترسي به بليط رايگان براي استفاده از خطوط هوايي داخل و خارجي کشور بهره مند مي شوند. در حالي که تنها شرکت هاي هواپيمايي امتيازات ياد شده را دارند و سازمان هواپيمايي کشوري ارتباطي با خطوط هوايي ندارد .
در حقيقت موقعيت سازمان هواپيمايي کشوري و شرکت هاي هواپيمايي مثل ارتباط پايانه هاي اتوبوسراني و تعاوني هاي مسافربري است . در پايانه ها ، يک مجموعه از خدمات به اتوبوس ها داده مي شود و قوانيني براي آنها وضع مي گردد اما در نهايت تعاوني هاي مسافربري هستند که کار حمل و نقل مسافران را انجام مي دهند .
فارغ التحصيلان رشته هاي اويونيک ، الکترونيک و مخابرات هواپيمايي نيز نبايد تصور کنند که چون در سازمان هواپيمايي کشوري فعاليت مي کنند ايران اير زير نظر آنهاست و بليط رايگان براي سفر به داخل يا خارج از کشور خواهند داشت يا درآمد بسيار بالايي کسب خواهند کرد . البته بايد گفت که درآمد کارکنان سازمان هواپيمايي کشوري از متوسط جامعه صنعتي ما بالاتر است . اما حقوق بسياري بالايي ندارند.
-
دروس پايه مشترک بين 4 گرايش
رياضي عمومي
رياضي کاربردي
فيزيک 1و2
آزمايشگاه فيزيک 1و2
مخابرات هواپیما
-
مخابرات هواپیما
امروزه صنعت هواپيمايي همانند صنعت خودرو سازي روال عادي خود را طي مي كند و با قدمتي كه پيدا كرده ، هواپيما را به وسيله اي روزمره براي جابجايي مسافر و كالا تبديل نموده است به موازات همين اتفاق تنوع خدمات و بكارگيري افراد در اين صنعت نيز هر روز رو به رشد و توسعه است كه يكي از اين رشته ها كارداني تعمير و نگهداري هواپيما مي باشد .
مجموعه کاردان مخابرات هواپیمایی یکی از مجموعه های آموزش عالی آموزشگاه هواپیمایی کشوری می باشد که هدف آن تربیت افراد کاردان در زمینه شناخت، نحوه عملکرد و نگهداری و کار با مدارات مخابرات هواپیمایی در جهت تامین سلامت پرواز برای سازمان هواپیمایی کشوری و در صورت نیاز برای سایر سازمانها در زمینه مخابرات بین المللی می باشد.
دروس این مجموعه ترکیبی از دروس عمومی، علوم پایه، دروس اصلی و دروس تخصصی مخابرات هواپیمایی است که با توجه به نیازهای مخابرات هواپیمایی در مرکز و فرودگاههای کشور و توصیه های سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (icao) برنامه ریزی شده است.
-
طول دوره و شکل نظام:
طول دوره 2 سال است و برنامه های درسی آن 4 ترم برنامه ریزی می شود طول هر ترم برابر 17 هفته آموزش کامل است مدت هر واحد درس نظری حداقل 17 ساعت و دروس عملی و آزمایشگاهی حداقل 34 ساعت می باشد و دروس کارگاهی 51 ساعت می باشد.
فارغ التحصیلان این دوره دارای مهارتها و آمادگی های زیر می باشند:
- مبادله پیامهای هواپیمایی با استفاده از ماکروویو، ماهواره خطی، سیستم نیمه اتوماتیک (pbtt)، ssb،cw و غیره ... از طریق سرویس ثابت و متحرک هوایی (afs،ams) با رعایت مقررات و دستورالعمل های ایکائو (icao)
- ارتباط با شبکه بین المللی سیتا (sita) و مبادله پیامهای هواپیمایی مربوط به آژانسهای هواپیمایی
- تهیه و توزیع بولتنهای گزارشات جوی پرواز(robex)
- توانایی در نگهداری سیستمهای ارتباطی هواپیمایی در فرودگاههای درجه 3 و 4
برچسب برای این موضوع
مجوز های ارسال و ویرایش
- شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
- شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
- شما strong>نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
- شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
-
قوانین انجمن