اینترنت در سال‌های اخیر به جزئی جدا نشدنی از زندگی اغلب ما تبدیل شده است؛ تا جایی که حالا انجام بسیاری از کارهای روزمره بدون اینترنت حتی غیر ممکن شده است. به این ترتیب است که تکنولوژی و راه‌های ارتباطی مدرن هر روز بیشتر گسترش پیدا کرده و عرصه‌ای جدید را در زندگی افراد و البته بخش‌های مختلف صنعتی و تجاری به وجود می‌آورند.

درست به همین دلیل هم موسسات تحقیقاتی متفاوت سعی دارند با به روز کردن و جمع‌آوری آمارها و تحلیل‌های جدید، روند رشد این پدیده قرن را بررسی و دنبال کنند. شرکت بزرگ بین‌المللی مالی Morgan Stanley هم یکی از این شرکت‌ها و موسسات است که با بیش از 600 دفتر نمایندگی در 36 کشور مختلف جهان فعالیت می‌کند و در زمینه‌های مختلف مالی و اقتصادی تحقیقات انجام می‌دهد. این شرکت به تازگی جدیدترین گزارش تحقیقاتی و آماری خودش را درباره اینترنت و روند سریع رشد آن در بخش‌های مختلف منتشر کرده است. این گزارش، اما در حقیقت بیشتر روی تکنولوژی‌های مدرن مانند موبایل، تبلیغات و تجارت آنلاین تمرکز کرده است.

رشد بی‌سابقه اینترنت در موبایل
موبایل‌ها این روزها به محبوب‌ترین ابزار ارتباطی تبدیل شده‌اند تا جایی که کاربران آنها ترجیح می‌دهند اغلب کارهای ارتباطی روزمره خودشان را از طریق این دستگاه انجام بدهند. این در حالی است که با ورود محصولاتی جالب مانند iPhone و iPad به بازار محصولات دیجیتال شخصی، روند دسترسی به اینترنت از طریق این ابزار تا حد قابل توجهی افزایش پیدا کرده است.

آمار منتشر شده توسط شرکت Morgan Stanley در این مورد نشان می‌دهد که تعداد کاربرانی که از طریق iPhone و iPad در 10 ماه ابتدایی عرضه‌شان در سطح جهان به اینترنت دسترسی داشته‌اند به رقمی در حدود 86 میلیون نفر رسیده است. این در حالی است که تعداد دسترسی به اینترنت از طریق کامپیوترهای شخصی در همین زمان برابر 31 میلیون نفر بوده است.

از طرف دیگر، ورود موبایل‌های هوشمند به بازار و رشد استفاده از آنها در سرتاسر کشورهای جهان، دسترسی به اینترنت از طریق موبایل را در میان کاربران افزایش داده است.
این بررسی نشان می‌دهد که در فاصله سال‌های 2005 تا 2008 میزان دسترسی به اینترنت از طریق کامپیوترهای رومیزی و موبایل‌های هوشمند یکسان بوده است، در حالی که با گذشت زمان میزان دسترسی از طریق نوت‌بوک‌ها و موبایل‌های هوشمند تا حد چشمگیری نسبت به کامپیوترهای رومیزی افزایش پیدا کرده است. کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که میزان دسترسی به اینترنت از طریق موبایل‌های هوشمند در سال 2012 با سرعت رشد بالایی از نوت‌بوک‌ها و کامپیوترهای رومیزی فراتر می‌رود.

آمارهای دیگری هم در این مورد وجود دارند که نشان از رشد استفاده از موبایل‌های هوشمند در مقایسه با موبایل‌های معمولی با قابلیت‌های مختلف دارند.


بر اساس این آمار، میزان صادرات جهانی موبایل‌های هوشمند در سال 2009 برابر 51 میلیون دستگاه بوده؛ در حالی که این میزان برای موبایل‌های دیگر 140 میلیون دستگاه بوده است. با این همه، اما پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که حجم صادرات موبایل‌های هوشمند تا یک سال دیگر یعنی در سال 2011 از حجم صادرات موبایل‌های دیگر بالاتر می‌رود تا به این ترتیب در سال آینده میلادی 90 میلیون دستگاه موبایل معمولی و 93 میلیون دستگاه موبایل هوشمند به سرتاسر جهان صادر می‌شود.


این روند در حقیقت نشان می‌دهد که با گذر زمان دستگاه‌های ارتباطی و پردازشی هم تغییر کرده‌اند و به این ترتیب است که حالا کاربران بعد از تجربه کار با کامپیوترهای مین‌فریم به تدریج به استفاده از موبایل‌های هوشمند روی آورده‌اند.


از طرف دیگر تکنولوژی‌های ارتباطی جدید مانند شبکه‌های 3G به عنوان کلید موفقیت برای دسترسی به اینترنت از طریق موبایل عمل می‌کنند؛ تا جایی که طبق این آمار، ضریب نفوذ 3G در جهان در سال 2010 به 21 درصد رسیده است؛ در حالی که پیش بینی می‌شود این رقم در سال 2014 برابر 43 درصد بشود. به این ترتیب است که همراه با رواج استفاده از ابزارهای بی‌سیم زیرساخت‌های ارتباطی هم رشد پیدا کرده‌اند. با این اوصاف، آمار منتشر شده از طرف Morgan Stanley نشان می‌دهند که در سال 2008، 421 میلیون دستگاه GPS با رشد سالانه 57 درصدی در سرتاسر جهان فروخته شده است. در این سال همچنین 319 میلیون چیپ ست wi-fi هم با رشد سالانه 42 درصدی به فروش رسیده است. در همین سال 3/1 میلیارد دستگاه بلوتوث هم با رشد سالانه 45 درصدی در کشورهای مختلف دنیا به فروش رسیده است.


آگهی‌های مجازی در دنیای مدرن
در سال‌های اخیر با رشد استفاده از اینترنت، تبلیغات آنلاین هم در میان افراد و کاربران عادی کاملا پذیرفته شده است؛ تا جایی که حالا بسیاری از صاحبان مشاغل و شرکت‌ها معتقدند این آگهی‌های آنلاین با افزایش نفوذ اینترنت در جوامع مختلف، تاثیرگذاری بیشتری نسبت به تبلیغات دیگر دارند. درست به همین دلیل هم هست که تبلیغات آنلاین حالا دیگر کم کم با تبلیغات تلویزیونی رقابت می‌کنند.


جدیدترین آمار در این زمینه نشان می‌دهد که هزینه صرف شده برای تبلیغات تلویزیونی در دنیا تا پایان سال 2009 در حدود 37 میلیارد دلار بوده؛ در حالی که این رقم برای تبلیغات آنلاین برابر 30 میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند تا سال 2012 هزینه صرف شده برای تبلیغات آنلاین بسیار بیشتر از تبلیغات تلویزیونی بشود. حالا دیگر هر کاربر اینترنت به راحتی با آگهی‌های آنلاین در گوگل، یاهو و حالا در این سال‌ها شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر ارتباط برقرار کرده و به آنها اعتماد می‌کنند.


کشوری مانند ژاپن در این مورد به عنوان یک نمونه از کشورهای توسعه یافته مطرح شده است. در این کشور تا پایان سال 2009 بیش از 11 میلیون دلار برای تبلیغات آنلاین روی گوشی‌های موبایل کاربران هزینه شده است. این در حالی است که این رقم در ژاپن در سال 2005 تنها برابر 4 میلیون دلار بوده است.


از طرف دیگر به همین ترتیب هم تمایل تاجران و سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در فضای مجازی و در واقع تجارت الکترونیک هم افزایش یافته است. رشد درآمد سایت‌های فروش آنلاین مانند Amazon یا TaoBao (یک فروشگاه اینترنتی شناخته شده در چین) می‌تواند گواه خوبی برای این مدعا باشد.
آخرین آمار در این مورد نشان می‌دهد که TaoBao در فصل اول سال 2009 بیش از 190 میلیون کاربر فعال داشته است که درآمد این فروشگاه اینترنتی را به 29 میلیارد دلار در این فصل رسانده‌اند.


تکنولوژی و راه‌های جدید ارتباطی
تکنولوژی در سال‌های اخیر امکانات و ابزارهای مختلفی را برای ما داشته است؛ درست به همین دلیل هم همیشه انتظار یک اتفاق و یک راه جدید را از آن داریم. حالا دیگر ابزارهای ارتباطی همیشه در دستان و همراه ما، ارزان‌تر، سریع‌تر و راحت‌تر برای دسترسی به راه‌های ارتباطی هستند. این ابزارهای ارتباطی کوچک با قابلیت‌های متنوع و عمر باتری که در سال‌های اخیر بیشتر و بیشتر شده‌اند، توانسته‌اند سطح دسترسی هر کدام از ما را به راه‌های ارتباطی جدید و سریع افزایش بدهند.


درست به همین دلایل است که دیگر این روزها زندگی بدون تکنولوژی برای ما سخت است. تکنولوژی در واقع دسترسی به هر چیزی را راحت‌تر و سریع‌تر می‌کند، تا جایی که ابزارهای ارائه شده توسط آن زندگی روزمره انسان‌ها را متحول کرده و حتی روی شرایط اقتصادی و اجتماعی دولت‌ها و کشورهای مختلف هم تاثیر گذاشته است.

در حقیقت شاید به همین دلیل هم هست که در بحران اقتصادی اخیر بسیاری از دولت‌ها و اقتصاددانان به فکر راه‌های مدرن و تکنولوژیک برون رفت از این بحران افتادند و سعی کردند از این طریق شرکت‌ها و صنایع خودشان را از ورشکستگی نجات دهند.


این در حالی است که درست طبق پیش‌بینی‌هایی که انجام شده بود، شرکت‌های فعال در زمینه تکنولوژی خیلی زودتر از صنایع دیگر راه بهبود را در پیش گرفتند و از این رکود اقتصادی نجات پیدا کردند.


آثار حضور تکنولوژی حتی در بلایای طبیعی هم مشهود است؛ تا جایی که در زلزله اخیر هائیتی دسترسی به اینترنت و موبایل توانست جان بسیاری از افراد را نجات دهد تا به این ترتیب بتواند تاثیر راه‌های جدید ارتباطی تکنولوژی در زندگی امروزی را تصدیق کند.