مباحث اين مقاله در ويندوز هاي XP و Home Edition مورد استفاده قرار مي گيرد.

ممكن است در هنگام برقراري ارتباط با اينترنت با پيغامي مبني بر "No Dial Tone" مواجه شده باشيد . شكل كلي اين پيغام بصورت زير مي باشد :

Error 680: There is no dial tone

در اين مطلب سعي مي كنيم تا شيوه رفع اين مشكل را بررسي كنيم .

الف ) اطمينان از امكان برقراري ارتباط از طريق خطوط تلفن

در ابتدا بهتر است از وجود ارتباط در شبكه ارتباطي تلفن منزل يا محل كارتان اطمينان حاصل كنيد. براي اين كار مي توانيد به جاي محل اتصال سيم خط تلفن به كامپيوتر يك تلفن قرار دهيد و سپس مطمئن شويد كه خط شما امكان برقراري ارتباط را به شما مي دهد .


ب) بررسي وضعيت سيم تلفن

1- براي اطمينان از عملكرد صحيح كابل برقرار كننده ارتباط بهتر است در ابتدا دو طرف آن را بررسي كرده و از اتصال صحيح سوكت هاي آن اطمينان حاصل كنيد .

2- دقت كنيد كه آيا كابلي كه از خط تلفن شما خارج شده است ، به قسمت Line مودم سيستم تان متصل شده است يا خير؟

3- از يك كابل ديگر براي برقراري ارتباط مودم با خط تلفن استفاده كنيد. اگر مشكل شما رفع شد مطمئناً در كابل و سيم ارتباطي تان مشكلي وجود دارد .

4- در صورتي كه كابل جايگزيني جهت استفاده نداريد از كابل مودم جهت اتصال يك تلفن با خط تلفن منزل تان استفاده كنيد . اگر صدايي از گوشي تلفن خارج نشود بايد ايرادي در سيم ارتباطي وجود داشته باشد .


ج) بررسي وضعيت مودم
يك تلفن را به قسمت Phone مودم متصل كنيد و سپس گوشي را برداريد تا مطمئن شويد مودم تان امكان برقراري ارتباط را دارد و به درستي كار مي كند. در صورتي كه صدايي نمي شنويد بايد مشكلي در مودم شما وجود داشته باشد .


د) بررسي نسخه درايور و نرم افزار مرتبط با مودم

براي ارتباط صحيح مودم با ديگر سخت افزار هاي موجود در سيستم شما بايد از برنامه راه انداز و درايور مربوط به آن مودم استفاده كنيد :

1- در منوي Start و در گزينه Control Panel كليك كنيد. سپس گزينه Printers and Other Hardware را انتخاب كنيد.

2- گزينه Phone and Modem Options را كليك كنيد و سپس در زبانه و برچسب Modems كليك كنيد.

3- در ليست مودم هاي نصب شده ، به دنبال نام مودم خود بگرديد و آن را كليك كنيد. سپس گزينه Properties را كليك كنيد.

4- در كادر Modem Properties زبانه يا برچسب Driver را كليك كنيد و سپس اطلاعات مربوط به درايور را مشاهده كنيد.

5- با شركت و كارخانه سازنده مودم تان از طريق اينترنت و در سيستم ديگري ارتباط برقرار كرده و در سايت اينترنتي آن شركت به دنبال نسخه هاي جديد و بروز رساني شده مرتبط با نوع و مدل مودم خود بگرديد.

6- البته مي توانيد با شركت سازنده و از طريق ايميل ارتباط برقرار كرده و با اعلام نوع و مدل مودم تان از سازگاري آن با ويندوز XP اطمينان بدست آوريد.

7- در صورت وجود نسخه جديد درايور آن را از طريق سايت كارخانه مربوطه دريافت كرده و در سيستم تان نصب كنيد.


ه ) بررسي وضعيت ساختار بندي مودم در Device Manager

براي اطمينان از وضعيت صحيح ساختاربندي مودم مي توانيد از مراحل زير پيروي كنيد:

1- آيكون مربوط به My Computer را راست كليك كرده و سپس گزينه Manage را در آن انتخاب كنيد.

2- در پنجره Computer Management گزينه Device Manager را انتخاب كنيد.

3- در صورتي كه مودم شما در ليست به همراه يك علامت ديده مي شود :

· يك علامت تعجب مشكي رنگ در يك كادر زرد رنگ به معني آن است كه قطعه در وضعيت داراي مشكلي قرار دارد . البته توجه داشته باشيد كه يك قطعه در چنين وضعيتي ممكن است با سيستم عامل ارتباط برقرار كرده و كار كند.

· يك علامت ضربدر قرمزرنگ نشان مي دهد كه قطعه در وضعيت غير فعال قرار دارد . البته اين علامت بدان معني است كه قطعه بطور فيزيكي در سيستم متصل است ولي امكان دسترسي منابع سيستم بصورت نرم افزاري به آن وجود ندارد . در چنين وضعيتي با راست كليك كردن بر روي نام قطعه و انتخاب گزينه Enable مي توانيد از آن استفاده كنيد.

· يك علامت تعجب آبي رنگ در يك محيط سفيد رنگ ويژگي "Use automatic settings" براي قطعه انتخاب نشده و آن منابع بصورت دستي بايد براي قطعه تعريف شوند.

4- اگر چندين درايور يكسان و هم نام مربوط به مودم در ليست نشان داده مي شود بهتر است موارد اضافي را حذف كرده و تنها يكي از آنها را نگه داريد .


و) بررسي امكان اختلال با يك كارت شبكه

اگر شما در سيستم تان كارت شبكه اي نداريد مي توانيد از اين قسمت صرفنظر كرده و به قسمت بعدي برويد .

1- آيكون My Computer را راست كليك كرده و سپس گزينه Manage را انتخاب كنيد.

2- در پنجره ComputerManagement گزينه Device Manger را انتخاب كنيد.

3- گزينه Network Adapters را توسعه داده و سپس بر روي نام درايور كارت شبكه تان راست كليك كنيد و آن را غير فعال كنيد ( گزينه Disable را انتخاب كنيد) .

در صورتي كه پس از انجام اين كار مشكل تان رفع شد يك اختلال در استفاده همزمان مودم و كارت شبكه سيستم تان وجود دارد .


ز) بررسي وضعيت Regional Settings در مشخصات مودم
اگر كشور مربوط با نوع مودم شما اشتباه تعيين شده باشد ، ممكن است در هنگام برقراري ارتباط و گوش دادن به صداي مودم با صداهاي اشتباهي مواجه شويد . براي بررسي اين وضعيت :

1- گزينه Start را انتخاب كرده و سپس گزينه Control Panel را انتخاب كنيد.

2- گزينه Printers and Other Hardware را انتخاب كنيد. سپس گزينه Phone and Modem Options را در پنجره نمايان شده انتخاب كنيد.

3- زبانه يا برچسب Dialing Rules را كليك كنيد. موقعيت خود را انتخاب كرده و سپس گزينه Edit را انتخاب كنيد.

4- زبانه General را انتخاب كرده و سپس مطمئن شويد كه نام كشور تان را به درستي از ليست Country يا region انتخاب كرده ايد


ح) غير فعال كردن تست Dial Tone سيستم

اگر نتوانستيد ايراد مربوط به پيغام "No Dial Tone" را رفع كنيد ممكن است با غير فعال كردن تست بررسي وضعيت Dial Tone در سيستم به اينترنت متصل شويد . براي غير فعال كردن اين وضعيت :

1- گزينه Start و سپس Control Panel را انتخاب كنيد.

2- گزينه Printers and Other Hardware را انتخاب كرده و سپس Phone and Modem Options را انتخاب كنيد .

3- زبانه Modem را انتخاب كرده و سپس مودم تان را از ليست مودم هاي نصب شده انتخاب كنيد .

4- زبانه Modem را كليك كنيد. در كادر مقابله اي Wait for dial tone before dialing كليك كنيد تا اين كادر غير فعال شود . سپس گزينه OK را انتخاب كنيد.