بمب افکن فوق پيشرفتهء B-2 موسوم به Spirit يا «روح»، جهت پاسخگويي به نياز نيروي هوايي ايالات متحده در نبردهاي قرن آينده، طراحي و ساخته شده است.
B-2 Spirit که به وسيله کمپاني بزرگ «نورثروپ – گرومن» ساخته شد، يک بمب افکن پنهانکار (استيلت) و چندکاره (Multirole) محسوب ميشود که قادر است انواع بمبهاي معمول و اتمي را پرتاب کند. اين بمبافکن، مرحله ي مهمي از برنامه ي توليد بمبافکنهاي پيشرفته در ايالات متحده به حساب ميآيد. B-2، گرانقيمتترين هواپيمايي است که تاکنون در تاريخ جهان ساخته شده است؛ قيمتي که براي هر فروند آن تخمين زده مي شود، رقمي بين 1.157 تا 2.2 ميليارد دلار(!) را بالغ ميشود. اين رقم، با توجه به دوره ي ساخت هواپيما، از زياد به کم تغيير کرده است.
در جريان يک ارزيابي به عمل آمده توسط نيروي هوايي ايالات متحده که نتايج آن نيز منتشر شد، دقت بمباران دو فروند B-2 مسلح شده، برابر 75 فروند هواپيماي معمول از نوع ديگر است!!
خصوصيات:
*مهمترين ويژگي B-2، بينيازي از سوختگيري هوايي بر فراز اقيانوس آرام است.
*قابليت سوختگيري هوايي
*طرح انقلابي ادغام دو خاصيتي «کمتر مشاهده شدن با حفظ بازدهي بالاي آئروديناميک» و «توان بالاي بارگذاري مهمات»
*استفاده از مواد کامپوزيتي (ترکيبي)، پوشش مخصوص روي بدنه و طرح موسوم به «بال پرنده»، مواردي هستند که در افزايش قابليت پنهانکاري اين بمبافکن، تاثيرگذار ميباشند.
بمبافکن B-2 دو خدمه دارد؛ يک نفر خلبان در سمت چپ و فرمانده ماموريت که در سمت راست قرار ميگيرند، اين دو نفر، تواني برابر چهار خدمهء بمبافکن B-1B يا پنج نفر خدمهء B-52 دارند.
اولين هواپيماي B-2 به تاريخ 22 نوامبر 1988 از آشيانهء خود در تاسيسات شمارهء 42 پايگاه هوايي Palmdale در کاليفرنيا (مکاني که در آنجا ساخته شد) بيرون آورده شد و به نمايش عموم درآمد. اولين پرواز B-2 به تاريخ 17 جولاي 1989 انجام پذيرفت.
اولين هواپيماي B-2 که به نام «روح ميسوري» يا Spirit of Missouri نام گذاري شده بود، به تاريخ 17 دسامبر 1993 تحويل نيروي هوايي شد.
مراکز ذيل که همگي در کاليفرنيا واقع هستند، عهدهدار انجام تستهاي پروازي، مهندسي، طراحي و توليد اين هواپيما بودند:
Combined Test Force
Air Force Flight Test Center
Edwards Air Force Base
پايگاههاي B-2:
*جزيرهء ديگوگارسيا يا Diego Garcia متعلق به بريتانيا ميباشد و در اقيانوس هند – حدود 1600 کيلومتري جنوب هندوستان - واقع است. (اين جزيره از جنوبي ترين ساحل ايران، فاصله اي در حدود 3400 کيلومتر دارد)
*جزيرهء گوآم يا Guam، متعلق به ايالات متحدهء آمريکا ميباشد و در غرب اقيانوس آرام قرار دارد.
سقوط يك فروند B2 در اين پايگاه:
*گلوسترشر يا Gloucestershire شهري در جنوب غربي انگلستان است.
کابين:
کابين براي جاي دادن دو خدمه ساخته شده است. در کابين بي-2، از يک نمايشگر رنگي 9 کاناله موسوم به electronic flight instrumentation system يا EFIS استفاده شده است. بر روي اين نمايشگر، اطلاعات پرواز، موتورها، داده هاي کسب شده به وسيلهء حسگرها و وضعيت مهمات هواپيما به نمايش گذاشته مي شود. خلبان به وسيلهء تنها يک کليد سه حالته، مي تواند هواپيما را در حالت برخاستن (Takeoff mode)، حالت جنگي (go-to war mode) و حالت فرود (Landing mode) قرار دهد.
B-2 به عنوان بقاپذيرترين، پايدارترين و پيشرفته ترين هواپيماي تاريخ هوانوردي جهان شناخته مي شود.