مشخصات برنامه،صفحه اصلی،آوردن تصاوير و عکس،طراحی دکمه،تست صفحات،تعيين موسيقی برای هر صفحه،ساخت صفحه جديدوتنظيم فرمان ها:
مشخصات برنامه
حالا می خواهيم برنامه ای را طراحی کنيم که شامل قسمتهای زير باشد:
۱ـ آلبوم عکس ۲ـ آلبوم فيلم ۳ـ آلبوم صدا ۴ـ سرگرمی ۵ ـ دست نوشته
همانطور که قبلا گفته شد اول می بایست مشخصات کلی صفحه را تعيين کنيم دقت کنيد که همه ی ۵ مورد بالا هر کدام در يک صفحه جديد طراحی شده و ممکن است که خود شامل صفحات متعددی باشند که به وسيله آيکون ها و يا دکمه هايی به صفحه ی شروع و يا صفحات ديگر متصل شوند.
آيکون
Settings را کليک کرده و سپس در پنجره ی Project Settings مشخصات زير را وارد کنيد:
۱ـ از قسمت Quick Preset اندازه استاندارد ۶۰۰ در ۸۰۰ را انتخاب نماييد.
۲ـ يک اسم برای برنامه انتخاب کرده و در بخش Window Tittle بنويسيد.
۳ـ گزينه Standard Window را فعال کنيد.
۴ـ گزينه Full Screen Background را فعال کرده و برای زمينه رنگ سياه را انتخاب کنید.
صفحه اصلي
در طراحی برنامه های مولتی مديا ممکن است نمای اصلی برنامه ثابت باشد به اين معنی که هنگام کار با اين برنامه ها فقط چند آيکون تصوير و تغيير می کنند ولی تصوير يا رنگ زمينه ی برنامه ثابت می ماند برای سهولت در طراحی اين گونه برنامه ها و برای جلوگيری از تکرار مي توانيد از دو گزينه Master Page و Master Top Layer بهره ببريد پس تمامی مواردی که در همه ی صفحات ثابت است در اين دو صفحه طراحی کنيد برای دسترسی به دو گزينه فوق منوی Page را انتخاب و سپس در نوار باز شده روی گزينه های مذکور کليک کنيد در اينجا به دليل اين که ما مي خواهيم برنامه ای متنوع با تعداد زيادی تصاوير زمينه داشته باشيم از اين دو گزينه رد مي شويم.
آوردن تصاوير و عکس
به احتمال زياد در طراحی به تصاوير و عکس های مختلفی نياز پيدا می کنيد برای آوردن عکس اول به منوی
Object رفته و در بخش Create گزينه Bitmap را انتخاب کنيد و يا آيکون يک کاکتوس درصحرا را در بخش Tools بزنيد. دراين حالت مکان نما به صورت دو خط عمود بر هم نمايش داده مي شود. اگر بر روی صفحه کليک کنيد پنجره ی Load Image باز شده و می توانيد از اين طريق عکس مورد نظرتان را بياوريد در صورتی که تصوير آمده بزرگتر و يا کوچکتر از صفحه باشد ابتدا يک بار روی کليک کنيد و يکی از گوشه ها را توسط ماوس گرفته و به سمت داخل يا بيرون بکشيد تا اندازه عکس تنظيم شود.
طراحی دکمه
مرحله ی بعدی طراحی دکمه هايی است که می توان به وسيله ی آنها بين صفحات جا به جا شد با هر کليک بر روی اين دکمه ها می توان به بخش جديد مربوط به آن دکمه دسترسی پيدا کرد برای اين کار می توانيد دو مدل دکمه يکی نوشتاری و ديگری تصويری طراحی کنيد که نحوه ي ساخت هر دو مدل به شرح زير آمده است:
۱ـ دکمه نوشتاری
به اين صورت است که موضوع دکمه با نوشته بر روی آن مشخص مي شود.
برای طراحی اين دکمه دو روش وجود دارد:
۱ـ ابتدا به منوی Object رفته و در بخش Create گزينه Text را انتخاب کنيد و بعد توسط ماوس روی صفحه کليک کنيد عبارت Double-Click Here را می بينيد روی آن دوبار کليک کنيد به جای فوق کلمه دلخواه مثلا آلبوم عکس را وارد کنيد.
۲ـ روش دوم اين که آيکون Text Button ( که شکل يک دکمه است وروی آن ab نوشته شده است) را در بخش Tools استفاده کنيد در صورت انتخاب این گزینه و کلیک بر روی صفحه دکمه استاندارد ویندوز درست می شود که کلمه Button در آن نوشته شده است دو بار کلیک کنید پنجره ی Text Button باز می شود
در پنجره ی Text Button بخش های زیر دیده می شود:
Lable:نام دکمه مورد نظر است که در بخش Object (سمت راست صفحه) دیده می شود.
Text:عبارتی که روی دکمه دیده می شود یعنی با تایپ هر کلمه ای مثلا آلبوم عکس این کلمه جایگزین عبارت Button بر روی دکمه می شود.
Fill:از این طریق می توان رنگ دکمه را تغییر داد.
Text Color:برای تغییر رنگ نوشته بر روی دکمه استفاده می شود.
Cursor :اگر دقت کرده باشید در برنامه های مختلف هنگامی که ماوس را روی آیکونی می برید مکان نما به شکلهای مختلف مثل:دست،ساعت شنی و......... تبدیل می شود برای تعیین این اشکال از بخش Cursor استفاده می شود.
Actions:از این قسمت برای تعیین دستورات و نحوه ی عملکرد دکمه هنگامی که بر روی آن کلیک می شود استفاده می گردد.
۲ـ دکمه تصویری
همانطور که از نامش پیداست در این نوع دکمه ها به جای نوشته از یک تصویر خاص که مربوط به آن بخش است استفاده می شود.
روش کار به این صورت است که گزینه Bitmap Button را از بخش Create در منوی Object انتخاب کنید سپس روی صفحه کلیک نمایید پنجره ی BitmapButton باز می شود تصویر مورد نظر را توسط دکمه Load در قسمت Image بیاورید تصویر دیگری را در قسمت High Light Image انتخاب کنید این تصویر هنگامی دیده می شود که مکان نما روی دکمه قرار بگیرد همچنین اگر در قسمت Click Image تصویر جدیدی انتخاب کنید هنگام کلیک بر روی دکمه این تصویر نمایش داده می شود برای این که بهتر متوجه این موضوع شوید سه تصویر مختلف را در این سه قسمت انتخاب کرده و در قسمت Preview عملکرد دکمه را امتحان کنید.
تست صفحات
حال برای اینکه از نتیجه کارتان اطلاع پیدا کنید کلید F5 را فشار دهید. اگر روی دکمه ها در برنامه خودتان کلیک کنیدکار خاصی انجام نمی دهد چون هنوز از بخش Actions استفاده نکرده اید برای بازگشت به برنامه از دکمه Exit استفاده کنید.
تعیین موسیقی برای هر صفحه
اکثر برنامه های مولتی مدیا هنگام اجرا با پخش موسیقی همراه می شوند شما می توانید برای هر صفحه یک موسیقی خاص تعیین کنید بدین معنی که هنگام اجرای برنامه وقتی از صفحه ای به صفحه دیگر می روید برنامه شروع به پخش یک آهنگ خاص می کند برای انجام چنین عملی روی آیکون Page Properties که شکل یک ورقه و یک چرخ دنده است که در بخش Page Tools و یا گزینه Properties در منوی Page کلیک کنید در بخش Background Music یک موسیقی را انتخاب کنید بعد از این هنگام اجرای برنامه هرگاه وارد این صفحه شوید این موسیقی پخش می شود.
ادامه دارد...