کاربرد فناوری اطلاعات در امور مربوط به تجارت و اقتصاد و فرآیندهای بازرگانی منجر به پیدایش علم جدیدی به نام " تجارت الکترونیک" یا E-COMMERCEشده است که نقش اصلی و بسزایی را در امور اقتصادی جهان بر عهده دارد.
با توجه به پيشرفتهاي فناوري روزمره و شتابان, جوامع به جوامعي مبتني بر دانش و آگاهي تبديل شدهاند. توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات به مؤسسات و سازمانها اين امكان را ميدهد كه فعاليتهاي تجاري و مبادلات خود را با سرعت و انعطافپذيري انجام دهند
.
در قرن بيست و يكم فناوري اطلاعاتي و ارتباطي با سرعت بيشتر پيشرفت و توسعه خواهد كرد. پيشرفتهاي به وجود آمده در فناوري اطلاعات و ارتباطات در اواخر قرن بيستم باعث شكلگيري تجارت الكترونيكي شده است. تجارت الكترونيكي انقلابي عظيم در شيوه تجارت و كسب و كار به وجود آورده است
.
تجارت الكترونيكي و به تعبير وسيعتر كسب و كار الكترونيكي شيوه و نحوه زندگي كردن انسانها را نيز متحول ميسازد. كشورهاي پيشرفته چندين سال است كه تجارت الكترونيكي را آغاز كردهاند و كم كم مسائل و مشكلات آن را تجربه كردهاند بنابراين تا حدودي بسترهاي فناوري, قانوني و سرمايههاي انساني و مادي لازم براي توسعه و گسترش آن را فراهم ساختهاند و در آستانه تحول اساسي و كامل در شيوه كسب و كار و زندگي هستند, كه در آن به ميزان وسيع از فناوري اطلاعات و ارتباطات استفاده خواهد شد
.
علاوه بر كشورهاي پيشرفته, كشورهاي در حال توسعه نيز به منظور ايجاد زيرساختها و بسترهاي لازم براي تجارت الكترونيكي, در حال برنامهريزي و تلاش هستند. در كشور ما هم تلاشهاي پراكندهاي صورت گرفته است, ولي اين تلاشها تاكنون اثربخش نبوده است زيرا از يك طرف از انسجام و يكپارچگي لازم برخوردار نميباشد و از طرف ديگر فاقد سرعت مناسب هستند. رشد سريع فناوري اطلاعات و ارتباطات در دهه پاياني قرن بيستم و شروع قرن بيست و يكم و افقهاي جديدي را بر روي كسب و كار و تجارت باز نمود. اين افقهاي جديد سبب تحول در امر تجارت گرديد و با سرعت و شتاب وصفناپذيري در حال گسترش ميباشد
.
تحولات در زمينه فناوري اطلاعاتي و ارتباطي به حدي زياد و مؤثر بوده كه بعضيها عصر حاضر را عصر اطلاعات و تحولات را به انقلاب اطلاعاتي تعبير مينمايند. انقلاب اطلاعاتي سبب ايجاد شيوههاي نوين و بيسابقه در توليد, پردازش و انتقال اطلاعات ميگردد. شيوههاي جديد به علت اينكه موجب افزايش كارايي, بهرهوري, اثربخشي و بالا بردن سرعت در برقراري ارتباطات, و كاهش هزينهها شده است, از طرف شركتها و سازمانهاي تجاري با استقبال زيادي مواجه گرديده است و در عرصه نوين رقابت, مزيتهاي رقابتي زيادي را براي آنها به همراه خواهد داشت. در سال 1991 اينترنت در سراسر دنيا فقط 3 ميليون كاربر داشت و از طريق اينترنت تجارتي صورت نميگرفت ولي در سال 1999 بالغ بر 150 ميليون نفر به اينترنت دسترسي پيدا كردند و تقريباً آنها خريدهاي خود را به صورت پيوسته از پايگاههاي تجارت الكترونيكي انجام ميدادند با توجه به مزيتهاي زيادي كه تجارت الكترونيكي در بردارد پيشبيني ميگردد در آينده نزديك, با سرعت زيادتري مورد استفاده قرار گيرد و انقلاب ديگري را در عرصه تجارت به وجود آورد. اين انقلاب جديد نحوه خريد و فروش كالا و خدمات توسط مؤسسات تجاري و اشخاص را متحول ميسازد قبل از پرداختن به مقوله تجارت الكترونيكي لازم است تعريف روشني از آن ارائه گردد. هر چند با توجه به عمر كوتاه تجارت الكترونيكي هنوز تعريف دقيق, روشن, جامع و مانع از اين اصطلاح به ارائه نگرديده است, ولي اين بدان معني نيست كه در اين زمينه كاري نشده و يا تعريفي ارائه نشده است. بلكه تعاريف بسيار زيادي ارائه شده است, اما در بين انديشمندان اين رشته اتفاق نظر وجود ندارد. در ادامه به پارهاي از تعاريف اشاره ميشود و سپس يك تعريف جمعبندي شده ارائه و مورد استفاده قرار ميگيرد..تجارت الكترونيكي يعني مبادلة اطلاعات تجاري بدون استفاده از كاغذ است كه در آن نوآوريهايي مانند مبادله الكترونيكي دادهها, پست الكترونيكي, تابلو اعلانات الكترونيكي, انتقال الكترونيكي وجوه و ساير فناوريهاي مبتني بر شبكه به كار برده ميشود. تجارت الكترونيكي نه تنها عملياتي را كه در انجام معاملات به طور دستي و با استفاده از كاغذ صورت ميگيرد به حالت خودكار درميآورد, بلكه سازمانها را ياري ميكند به يك محيط كاملاً الكترونيكي قدم بگذارند و شيوههاي كاري خود را تغيير دهند
."
در تعريف ديگري تجارت الكترونيكي اين گونه تعبير شده است: ”انجام تجارت روي اينترنت, فروش كالاو خدماتي كه به صورت ناپيوسته توزيع ميشود و يا فروش به صورت پيوسته يعني ارائه محصولات مثل كتاب الكترونيكي, نرمافزار كه از طريق نرمافزارهاي كامپيوتري به دست مصرفكننده ميرسد.“ مبادلات ميتواند بين بنگاههاي تجاري, شركتها و مصرفكننده انجام شود. اما اينترنت شامل يك طيف وسيعتر از فعاليتهاي بالقوه تجاري و تبادل اطلاعاتي است. به عنوان نمونه اينترنت به شركتها, اشخاص و دولتها يك زيرساخت الكترونيكي را پيشنهاد ميكند كه قادر است بازارهاي مجازي مزايده براي كالاها و خدمات ايجاد كنند. مثلاً
ebay.com جزو اولين سايتهايي است كه موفق شد چارچوبي ايجاد كند كه در آن مصرفكنندگان بتوانند كالاها و خدمات بسيار متنوعي را با افراد ديگر (C2C) و يا (C2B) داد و ستد كنند.
هدف از بكارگيري تجارت الكترونيكي توسعه روشهاي قديمي تجارت نيست بلكه ارائه روشي جديد در انجام امور بازرگاني محسوب ميشود. با توجه به اين روش جديد بازرگانان قادرند محصولات خود را به شكل تمام وقت و به تمام خريداران در سرتاسر جهان مستقل از مرزهاي جغرافيايي و ملتها عرضه كنند
.
با توجه به نو بودن مفهوم تجارت الكترونيكي هنوز اغلب مردم فكر ميكنند تجارت الكترونيكي معادل خريد و فروش از طريق شبكه اينترنت ميباشد. در صورتي كه اين فقط جزء كوچكي از تجارت الكترونيكي محسوب ميشود. تجارت الكترونيكي امروزه مفهوم بسيار وسيعي دارد كه جنبههاي مختلف تجارت, اقتصاد و بانكداري را دربرميگيرد. تجارت الكترونيكي شامل خردهفروشي, عمدهفروشي كالاهاي قابل لمس (مثل اتومبيل) و كالاهاي غيرقابل لمس (مثل اطلاعات, نرمافزار), ارائه سرويسهاي مختلف به مشتريان نظير مشاورههاي پزشكي, حقوقي, مشاورهاي مديريتي و تخصصي و ديگر موارد تجارت مثل راهاندازي مناقصات و مزايدهها و تبادل كالا با كالا و همچنين شامل هر گونه تراكنش مالي / تجاري بين مؤسسات و افراد مختلف ميگردد
.
كنسرسيوم صنعت كمرس نت از تجارت الكترونيكي تعريف زير را ارائه نموده است
:
"تجارت الكترونيكي“ عبارت است از استفاده از كامپيوترهاي يك يا چند شبكه براي ايجاد انتقال اطلاعات تجاري كه بيشتر با خريد و فروش اطلاعات, كالا و خدمات از طريق اينترنت مرتبط ميباشد. رسالت تجارت الكترونيكي فقط ارتباط نيست بلكه پيريزي و تقويت روابط تجاري است .