اقتصاد حمل و نقل
رشته علوم اقتصادي مجموعه دانشهاي مربوط به اقتصاد را مورد بحث وبررسي قرار مي دهد . اين مجموعه که حاصل سلسله اي از انديشه ها و تفکرات است تامحور قرار دادن بررسي منابع کمياب و تلاش براي استفاده بهينه از منابع محدود طبيعيو همچنين نيروي کار انساني در پي آنست تا با چينش دقيق اجزاء و عناصر گوناگوناقتصادي در کنار يکديگر از منابع کمياب ياد شده به گونه اي استفاده نمايد کهبيشترين ميزان ممکن از خواسته هاي انساني تامين گردد . بدين سبب گرايش هاي مختلفيدر رشته علوم اقتصادي به وجود آمده است که يکي از آنها گرايش اقتصاد حمل و نقل ميباشد . هدف از تاسيس چنين گرايشي آشنا نمودن دانشجويان با مفاهيم و ويژگيهاياقتصادي حمل و نقل ، روشهاي حمل و نقل سنتي و مدرن ، انتخاب وسيله ارزيابي خدماتحمل و نقل ، ارزشيابي طرحها و پروژه هاي حمل و نقل و مواردي ديگر از اين نوع وبررسي نظريه هاي گوناگون ارائه شده در زمينه ارتباطي حمل و نقل و توسعه اقتصادي است . در اين گرايش همچنين نکات ويژه اي در خصوص حمل و نقل زميني ، دريايي ، هوايي ،خطوط و لوله هاي نفتي مورد بررسي قرار مي گيرد .


حمل و نقل از دو بخش تشکيل شدهيکي زير ساختارهاي حمل و نقل و ديگري وسايل حمل و نقل . براي استفاده بهينه از اينسيستم حمل و نقل اين رشته در دانشگاه آزاد برگزار مي گردد تا امکان تربيت نيرويانساني ماهر و متخصص مورد نياز کشور در حد کارشناسي فراهم کند . توسعه حمل و نقلهمانطور که همگان اطلاع دارند ، به طور روز افزون از دانش و تکنولوژي بالاييبرخوردار است پس بنابراين در ايران هم ، امروز مي بايستي همراه با اين افزايش دانشو تکنولوژي يعني فنون جديد حمل و نقل نيروهاي ماهر و متخصصي تربيت کنيم تا بتوانيماين سيستم حمل و نقل را چه از نظر زير ساختارهاي حمل و نقل ، چه از نظر وسائط حمل ونقل بصورت بهينه مورد استفاده قرار دهند .


رابطه علم اقتصاد با ساير علوم :
براساس همين ديدگاهها ، علم اقتصاد با ساير علوم و به خصوص علوم پايه هم آميختگيشديدي پيدا کرده ، يکي از بارزترين رشته هايي که اخيرا در اين رشته مورد استفادهقرار مي گيرد رياضيات و آمار است و توصيه مي کنيم دانش جويان دوره دبيرستاني کهداراي زمينه قوي رياضي و آمار نيستند ادامه اين رشته را در دوره کارشناسي و کارشناسي ارشد بايد منتفي کنند و بر عکس دانشجوياني که در دوران دبيرستان از رشته آمارو رياضي قوي تر بر خوردارند مطمئنا مي توانند در دوره هاي بسيار بسيار بالاتري دراين رشته موفق شوند . البته متاسفانه اخيرا در چارچوب آموزش و پرورش دانش آموزانيرا به سمت اين رشته هدايت مي کنند که از رياضيات ضعيف تري بر خوردارند . و به هميندليل دانشجوياني که در دوره دبيرستان از رشته اقتصاد فارغ التحصيل مي شوند در دورهکارشناسي و کارشناسي ارشد دچار مشکلات بسيار شديدي خواهند شد بنابراين ما توصيه ميکنيم که دانشجوياني که مي خواهند ادامه تحصيل دهند به خصوص در رشته اقتصاد بايد ازآمار و رياضي نسبتا قوي تري برخوردار باشند . در مفهوم عاميانه مي گويند اقتصاد علمپول است اما مطمئنا فقط علم پول نيست . و ما بايد امکان استفاده از اطلاعات آماريرا به گونه اي داشته باشيم که بتوانيم مشکلات آينده را هم پيش بيني کنيم.