در فضای داخلی مساجد شهر اردبیل سکوهایی وجود دارد که روی آنها تشتهای بزرگ مسی و برنجی گذاشته میشود. این تشتها که نزد عزاداران حسینی اردبیل از حرمت خاصی برخوردار هستند، در طول سال روی جایگاه ویژه شان میمانند تا سه روز مانده به آغاز ماه محرم در آیینی که خاص عزاداری شهر اردبیل است و به آن "تشت گذاری" گفته میشود، مورد استفاده قرار گیرند.
شهر اردبیل از دوران قدیم تا چندی پیش، صاحب شش محله اصلی بوده که اهالی شهر با تعبیر "محلات ششگانه" از آن یاد میکنند. هر محله اصلی یا بزرگ نیز شامل کوچهها و مساجد کوچکتری بوده که در زبان محلی به آن "خولا" (شاخه) گفته میشود. عزاداری ماه محرم در اردبیل از دیرباز توسط همین محلات ششگانه و شاخههای آنها انجام میگرفته و اکنون نیز به همان ترتیب کهن، توسط محلات ششگانه و محلات تابع آنها سامان مییابد.
مراسم تشت گذاری از روز 27 ذی الحجه تا اول ماه محرم، یعنی در فاصله سه روز، در نزدیک به 200 مسجد اردبیل برگزار میشود. اولین تشت گذاری رسمی شهر روز 27 ذی الحجه، پس از نماز مغرب در مسجد جامع شهر صورت میگیرد و سپس طی روزهای باقی مانده تا آغاز ماه محرم، بقیه محلهها هم اقدام به برگزاری این مراسم میکنند.
تشت گذاری مسجد جامع شهر توسط عزاداران حسینی محله "طوی" (یکی از محلههای ششگانه شهر) مدیریت میشود. چند روز مانده به 27 ذی الحجه تعدادی از زنان محله طوی اقدام به نظافت مسجد جامع و شستشوی تشتها میکنند و سپس تشتها را در گوشه ای از مسجد قرار میدهند. در مسجد جامع اردبیل به نشان شش محله اصلی شهر، شش تشت آب وجود دارد. در روز تشت گذاری مسجد جامع، علاوه بر عزاداران محله طوی و توابع آن، ریش سفیدها یا روسای و هیات امنای پنج محله دیگر نیز حضور مییابند. بعد از عزاداری حسینیان محله طوی و محلههای تابع آن، تشت هر محله توسط نماینده همان محله، با کمک جوانان و در میان غلغله و ازدحام جمعیت به دوش گرفته میشود و روی سکویی که برای تشتها در مسجد ساخته شده قرار میگیرد. بعد از قرار گرفتن آخرین تشت روی سکوی مورد نظر، عزاداران حسینی کوزههای آب را بر دوش میگیرند و میان ازدحام عزاداران، آب آنها را درون تشتها خالی میکنند. عزاداران اردبیلی علاوه بر آنکه برای رفع تشنگی در طول ده روز عزاداری از آب تشتها مینوشند، به شفابخش بودن این آب نیز عقیده دارند و آن را به عنوان تبرک به خانهها میبرند تا بیماران شان هم از آن آب بنوشند. البته با کم شدن آب باز هم آب تازه در تشتها ریخته میشود که دیگر برای ریختن آب تازه شرایط خاصی وجود ندارد. روشن کردن شمع و خواندن دعای "فاتحه" نیز که دعای خاص آیین تشت گذاری است از دیگر برنامههای سنت تشت گذاری اردبیل به حساب میآید.
لازه به ذکر است فقط در تشت گذاری مسجد جامع است که شش تشت به نشان شش محله گذاشته میشود و ریش سفیدان پنج محله اصلی دیگر نیز حضور مییابند. در تشت گذاری مساجد دیگر فقط عزادارن یک محله یا یک مسجد به نشان همدلی حضور مییابند و تعداد تشتها هم ثابت نیست. در هر حال باید گفت باشکوه ترین آیین تشت گذاری متعلق به مسجد جامع شهر است.
بر اساس متن کامل و قدیمی دعای تشت گذاری که به صورت تلفیقی با استفاده از سه زبان فارسی، ترکی و عربی نوشته شده میتوان حدس زد آیین تشت گذاری ریشه در عصر صفویه داشته باشد. اما آنچه مسلم میدانیم این است که در دوره قاجاریه تشت گذاری در مسجد جامع اردبیل برگزار میشده. البته در آن مقطع برای ریختن آب به درون تشتها از مشک استفاده میکردند که اکنون مشکها جای خود را به کوزههای آب داده اند.
در عصر قاجاریه فقط در مسجد جامع اردبیل تشت گذاری برگزار میشد و سپس سایر محلات اصلی شهر نیز نسبت به انجام این مراسم اقدام کردند. چنانکه اکنون در 200 مسجد شهر اردبیل مراسم تشت گذاری برگزار میشود. علاوه بر این در سه دهه اخیر برگزاری مراسم تشت گذاری به سایر شهرهای استان اردبیل و بیشتر شهرهای استانهای آذربایجان شرقی و غربی و چند شهر دیگر نیز تسری یافته. همچنین اردبیلیهای مقیم تهران هم در آستانه آغاز ماه محرم اقدام به برپایی آیین تشت گذاری میکنند. در هر حال تا جایی که میدانیم قدیمیترین آیین تشت گذاری در مسجد جامع اردبیل و روز 27 ذی الحجه انجام شده است.
تشت گذاری نشانه چیست؟
تشت گذاری از یک طرف اهمیت مساله آب را نشان میدهد؛ چراکه آب برای ساکنان منطقه همواره دارای اهمیتی فوق العاده بوده زیرا ایران کشوری نیمه خشک است و عراق و عربستان نیز کشورهایی خشک به حساب میآیند. پس به خودی خود آب برای ساکنان این مناطق مساله مهمیاست. از طرف دیگر آب در حادثه کربلا جایگاه ویژه ای دارد. براساس مدارک تاریخی احتمال میرود حسین بن علی، امام سوم شیعیان در شهریور ماه که به "خرماپزان" معروف است، مکه را به قصد عراق ترک کرده باشد. بر اساس روایتهای تاریخی پیش از رسیدن حسین بن علی و یاران و اهل بیتش به کربلا، "حر" برای بار نخست در منطقه ای به اسم "زباله" راه را بر امام سوم شیعیان بسته و حرکت کاروان وی را متوقف میسازد. حسین بن علی همانجا، علی رغم کمبود آب، دستور میدهد تشتهایی که همراه کاروان بوده را زمین بگذارند و آب مشکها را درون تشتها خالی کنند تا هم یاران خودش و هم سربازان حر از آن آب بنوشند و هر دو طرف، چارپایان شان را نیز سیراب سازند. این اتفاق هم میتواند یکی از دلایل ایجاد مراسم تشت گذاری محسوب شود. علاوه بر این اهمیت آب در روزهای تاسوعا و عاشورا هم بر کسی پوشیده نیست.
علاوه براین نیاز عزاداران حسینی به نوشیدن آب نیز مقوله دیگری است که در بررسی ریشههای تشت گذاری نباید نسبت به آن بی توجه بود؛ چنانچه در قدیم که آب آشامیدنی را از چاههای سنگی مجاور شهر اردبیل کشیده و با گاری به شهر میآوردند، آب موجود در تشتها -- که مدام نیز پر میشد--، میتوانست نیاز عزاداران به آب آشامیدنی را تامین کند.
در نهایت میتوان گفت بزرگداشت آب به یاد حرکت عاشورا یکی از مهم ترین دلایل ایجاد آیین تشت گذاری بوده و تشت گذاری را رسمیترین استقبال اردبیلیها از روزهای عزاداری امام سوم شیعیان میداند.