منحني عرضه ي انحصار گر :
انچه كه منحني عرضه نشان مي دهد اين است كه در مقابل هر سطح از قيمت يك مقدار از توليد وجود دارد كه سود را حداكثر مي كند.
همانطور كه در بازار رقابت كامل بحث شد شا هد ان بوديم كه MC منجني عرضه ي بنگاه اقتصادي مي باشد .. اين بدان معني بود كه در مقابل هر سطح از قيمت ان مقداري از توليد كه سود خود را به حداكثر مي رساند از تقاطع خط قيمت و هزينه ي نهايي به وجود مي امد. در واقع MC عبارت بود از مكان هندسي نقاطي كه نشان مي داد در مقابل هر سطح از قيمت .......
براي يك بنگاه انحصاري ممكن است براي هر سطح از توليد بيش از يك قيمت وجود داشته باشد .
براي روشن شدن مطلب به نمودار زير دقت كنيد :
همانگونه كه مشا هده مي شود اگر منحني تقاضا از D به D1 تغيير كند براي بنگاه انحصاري يك مقدار Q را داريم و به ازاي اين توليد دو قيمت P وp1 را داريم و با رسم منحني هاي تقاضاي انتقالي ديگر باز هم مي توان بيش از دو قيمت براي اين توليد در نظر گرفت.
چنانچه اين بنگاه را رقابت كامل در نظر بگيريم با انتقال منحني تقاضا به D1 چون سود حداكثر از برابري MR =P=MC=AR به دست مي ايد پس براي هر توليد يك قيمت داريم و با انتقال تقاضا قيمت جديد با توليد جديد داريم و نقاط توليد و قيمت در تناظر يك به يك هم قرار دارند.
وليكن در بازار انحصاري نقاط قيمت و مقدار بنگاه در نقطه ي تعادل وي روي منحني تقاضا با شيب منفي قرار مي گيرد و از تابع هزينه ي نهايي وي جدا مي شوند .و منحني تقاضا تنها يك نقطه ي تقاطع با با منحني MC دارد كه انحصار گر در ان عمل نمي كند .پس زماني كه رابطه ي قيمت با MC و عرضه قطع شود منحني عرضه موضو عيت خود را از دست مي دهد و در يك جمله :
انحصار گر منحني عرضه ندارد