آمار متناقض از گرايش به گروه‌هاي ضاله


جوان - رئيس پليس امنيت اخلاقي ناجا در آخرين اظهارنظر رسمي خود گفت كه «هيچ باند سازمان‌يافته شيطان‌پرستي در كشور وجود ندارد.»

مهدي خاكي‌فيروز: رئيس پليس امنيت اخلاقي ناجا در آخرين اظهارنظر رسمي خود گفت كه «هيچ باند سازمان‌يافته شيطان‌پرستي در كشور وجود ندارد.» نكته جالب توجه در سخنان وي آن است كه اظهار داشته «تاكنون نيز باند سازمان‌يافته شيطان‌پرستي در كشور وجود نداشته است.»

سردار روزبهاني در حالي اين اظهارات را بر زبان مي‌راند كه چندي پيش در ارائه آمار جرايم سازمان يافته شش ماهه نخست امسال از افزايش 20 درصدي شيطاني‌پرستي در كشور خبر داده بود. افزايشي كه به گفته وي محصول فعاليت صدها فرقه شيطان‌پرستي در ايران است.

او گفته بود: احساس خطر جدي در رابطه با شيطان‌پرستي وجود دارد و به كارهاي مطالعاتي براي شناسايي هدف اين گروه‌ها نياز است. هم‌اكنون شاهد رواج دو نوع شيطان‌پرستي جديد و قديم در كشور هستيم.

سخنان متعارض رئيس پليس امنيت اخلاقي ناجا در حالي بيان مي‌شود كه اغلب فرقه‌هاي شيطان‌پرستي مبتني بر فعاليت سازمان‌يافته و جمعي هستند و كمتر گروه شيطان‌پرست بر فعاليت‌ها و رفتارهاي فردي استوار است.

سردار روزبهاني در سخنان هفته گذشته خود گفت: فقط 10 درصد از افرادي كه از نمادهاي شيطان‌پرستي استفاده مي‌كنند، آگاهي از اقدام خود دارند و اين افراد، معمولاً افرادي هستند كه مدتي در خارج از كشور زندگي كرده و با گروه‌هاي شيطان‌پرستي برخورد كرده‌اند. 90 درصد افرادي كه به خريد، فروش يا استفاده از نمادهاي شيطان‌پرستي اقدام مي‌كنند به صورت ناآگاهانه از اين نمادها استفاده مي‌كنند و به همين دليل، پليس به آنها فقط تذكر مي‌دهد.

هر چند همان‌طور كه اين مقام ناجا بيان كرده اغلب افرادي كه از نمادهاي شيطان‌پرستي استفاده مي‌كنند آگاهي اندكي از ماهيت كار خود دارند ولي اين ناآگاهي بين مسئولان انتظامي و قضايي مرتبط با شيطان‌پرستي نيز كمابيش به چشم مي‌آيد. سردار روزبهاني با بياني محافظه‌كارانه به اين وضعيت اذعان كرد. او گفت: مأموراني كه مسئوليت عملياتي براي مقابله با شيطان‌پرستي دارند، به اندازه‌اي كه بايد، نسبت به علايم شيطان‌پرستي آگاهي دارند. هر چند آموزش‌هاي مربوط به اين موضوع كافي نيست اما استمرار آموزش‌ جزو برنامه‌هاي آموزشي است.


حاشيه امن براي شيطان‌پرستان غرب كشور



نحوه اطلاع‌رساني در مورد گروه‌هاي شيطان‌پرست و برخوردهاي انتظامي با آن نشان مي‌دهد كه گروه‌هاي سنتي شيطان‌پرست كمتر مورد مواخذه پليس قرار مي‌گيرند. اين گروه‌ها كه رئيس پليس امنيت اخلاقي از آن به عنوان شيطان‌پرستي نوع قديم ياد مي‌كند در طول قرن‌هايي كه از فعاليت آنها مي‌گذرد از توانايي بالايي در مخفي‌كاري مذهبي برخودار شده‌اند، شايد به همين دليل است كه در سايت خبري پليس حتي يك خبر نيز در مورد دستگيري اعضاي گروه‌هاي شيطان‌پرستي مانند يزيديه و ملك‌طاووس و ساير فرقه‌هاي شيطان‌پرستي قديمي فعال در غرب كشور به چشم نمي‌خورد.

اين در حالي است كه هر چند ماه يك بار اعضاي يك پارتي بزرگ به نام گروه شيطان‌پرست دستگير مي‌شوند كه در برخي موارد، نشانه چنداني از شيطان‌پرست بودن آنها ارائه نمي‌شود.

پارتي‌هايي همچون موسيقي رپ و متال، اكس و پايكوبي دختران و پسران با گردهمايي‌ شيطان‌پرستان تفاوت فاحشي دارد. گفتني است تشخيص تفاوت‌هايي كه ميان اين نوع پارتي‌ها وجود دارد نياز به تخصص چنداني ندارد.


70 فرقه شيطان‌پرستي فعال در ايران


هر چند رئيس پليس امنيت اخلاقي فعاليت فرقه‌هاي سازمان‌يافته در كشور را تكذيب مي‌كند ولي بسياري از كارشناسان غيردولتي چنين نظري ندارند. حجت‌الاسلام محمدرضا ضميري رئيس مركز مطالعات ديني جوانان با بيان وجود بيش از 70 فرقه شيطان‌پرستي در كشور، آن را تهديدي جدي براي جوانان مي‌داند و معتقد است: متأسفانه فرقه‌هاي نوپديد مانند مكزيكي، ساي‌بابا و سوتي در كشور رواج يافته است. اين فرقه‌ها پس از فاصل گرفتن جوانان از روحانيت تقويت شده و تهديدي جدي براي هويت نسل جوان كشور هستند. او مي‌افزايد: در اين فرقه‌ها هيچ عاملي به نام دين و روحانيت وجود ندارد و افرادي به عنوان راهنماي ديني فعاليت نمي‌كنند. همين مسئله، جوانان را به سمت انحراف‌هاي اخلاقي و ديني سوق مي‌دهد.

سردار روز‌بهاني كه اين روز‌ها منكر فعاليت هرگونه گروه شيطان‌پرستي در ايران است، پيش از اين تعداد گروه‌هاي شيطان‌پرست را صد‌ها گروه دانسته بود. او در گفت‌وگو با برنا مدعي شده بود: تاكنون چند صد گروه شيطان‌پرستي در سطح كشور فعال بوده‌اند كه پليس در صورت شناسايي، با اين گروه‌ها برخورد كرده است. آگاه‌سازي جوانان و خانواده‌ها در خصوص گروه‌ها و فرقه‌هاي منحرف، وظيفه بنيادين نهاد‌هاي فرهنگي است.


شيطان‌پرستان خشن و شيطان‌پرستان آرام



برخي از فرقه‌هاي مهم شيطان‌پرستي در جهان، از جنبش‌هاي ضد‌كليسا در كشور‌هايي همچون ايتاليا، نروژ و انگلستان ريشه گرفته است. خشونت كليساي قرون وسطي باعث شد تا جنبش‌هاي ضد آن نيز از خشونت مشابهي برخوردار باشند. نمونه اين خشونت‌طلبي را مي‌توان در شيطان‌پرستان وايكينگ در نروژ مشاهده كرد. تبر، كه از آن براي قتل كشيش‌ها استفاده مي‌شد، همچنان يكي از نماد‌هاي اصلي اين فرقه است. هنوز هم در برخي محافل اين گروه، انسان‌هايي را براي قرباني كردن انتخاب مي‌كنند و خون آنها را براي نوشيدن به ظرف‌هاي مخصوص مي‌ريزند. البته برخورد‌هاي شديد قضايي و پليسي، اين پديده را به شدت مهار كرده‌ است و به ندرت رخ مي‌دهد.

گروه‌هاي شيطان‌پرستي همجنس‌گرا نيز در كشور‌هاي مختلف جهان فعالند. البته در ميان فرقه‌هاي شيطان‌پرستي، رقص مردان آرايش كرده، پديده‌اي رايج‌تر از همجنس‌گرايي است.

هرچند خشونت و سكس در بسياري از گروه‌هاي شيطاني‌پرستي اروپايي به چشم مي‌خورند ولي فرقه‌هاي ايراني، وضعيت متعادل‌تري دارند. رقص‌ها و اوراد عجيب، لباس‌ها و نشانه‌هاي خاص و مواد مخدر و توهم‌زاه، مهم‌ترين پديده‌هاي غير قانوني است كه در بين گروه‌هاي شيطان‌پرستي جديد ايران به چشم مي‌آيند. بسياري از افراد براي سرگرمي يا كنجكاوي در محفل‌هاي شيطان‌پرستي حضور مي‌يابند و حضور آنها،‌ جنبه اعتقادي ندارد. هرچند ممكن است در درازمدت به ويژه از طريق ارتباط با محفل‌هاي بين‌المللي شيطان‌پرستي، گرايش عميق‌تري بيابند. در چنين شرايطي، پاك كردن صورت مسئله از سوي رئيس‌پليس امنيت اخلاقي، كمكي به ارتقاي فرهنگ عمومي نمي‌كند.