-
وضعیت پروژه های نرم ا�?زاری در ایران
در �?رآیند ساخت سیستمهای اطلاعاتی مبتنی بر کامپیوتر (CBSD: Computer Based Information System) سه �?رآیند اصلی نقش دارد: 1- �?رآیند توسعه : شامل تمامی مراحل تجزیه و تحلیل، طراحی، پیاده سازی و تست سیستم و .... 2- �?رآیند مدیریت : مدیریت پروژه نرم ا�?زاری شامل همه اعمال تعری�? ابزارها و تشکیل گروه کاری، زمانبندی و تخمین هزینه و .... 3- �?رآیند پشتیبانی : شامل �?عالیت های مرتبط با پشتیبانی و نگهداشت نرم ا�?زار هر سه این �?رآیند ها بایستی به دقت انجام شوند تا در نهایت یک پروژه نرم ا�?زاری به نتیجه دلخواه خود برسد. اما متاس�?انه در بازار نرم ا�?زاری ایران اغلب شرکت های تولید کننده نرم ا�?زار این مسائل را نادیده می گیرند و معمولا این �?رآیند ها به خوبی پیموده نمی شود. با این وجود با توسعه متدولوژی های تجزیه و تحلیل سیستم ها و بالا ر�?تن سطح آگاهی مشتریان و بالطبع آن سطح توقعشان از یک نرم ا�?زار ، گروه های تولید ناچار شده اند که �?عالیت تجزیه و تحلیل سیستم ها را جزء مراحل ساخت سیستم خود در نظر بگیرند و زمان و هزینه آن از یک طر�? و خروجی آن از طر�? دیگر را جزء اجزای پروژه خود در نظر بگیرند.بگذریم از اینکه معمولا خروجی �?ازهای تحلیل و طراحی مورد است�?اده در پیاده سازی قرار نمی گیرد! و معمولا �?از پیاده سازی همزمان با �?از تجزیه و تحلیل شروع می شود تا در زمانبندی سرعت ببخشند و گزارش های تحلیل و طراحی معمولا صر�?ا برای خالی نبودن عریضه و بستن دهان کار�?رما تولید می شود. اما در �?رآیند های دیگر همچنان ضع�? به چشم می خورد. اکثر مدیران پروژه نرم ا�?زاری در ایران، برنامه نویسان قدیمی تر و یا قوی تر گروه می باشند. در حالیکه �?رآیند مدیریت دانش و توانایی خاص خود را می خواهد و بسیار مت�?اوت از برنامه سازی و یا حتی تجزیه و تحلیل سیستم هاست. هر چند یک مدیر پروژه باید در در جه اول برنامه نویس خوب و تحلیل گر خوبی باشد اما لزوما یک برنامه نویس خوب یک مدیر پروژه خوب نیست.به عنوان مثال مدیریت نیروی کارشناسی بحثی است که بسیار مشکل است و نیاز به تجربه و شناخت کا�?ی از اخلاق و روحیات بدنه کارشناسی تولید کننده سیستم می باشد و یا از طر�? دیگر بحث زمانبندی و تخمین های سیستم و یا مدیریت ریسک نیاز به دانش کا�?ی از مسائل مرتبط دارد. �?رآیند پشتیبانی که وضعیت بسیار بدتری نسبت به �?رآیند های مرتبط با ساخت دارد. جو بی اعتمادی که در بین صنایع و شرکتها و سازمانهای ایرانی نسبت به تولید کنندگان نرم ا�?زاری داخلی وجود دارد ناشی از همین ضع�? است.برای نمونه چند ماه پیش در یک شرکت خصوصی متوسط (و نه بزرگ) جلسه داشتیم. این شرکت از بهترین (یا به عبارت بهتر معتبر ترین و یا باز هم دقیق تر �?قط معرو�?ترین!) شرکتهای تولید کننده سیستمهای جامع مالی ایران نرم ا�?زار خریداری کرده بودند. ضع�? در پشتیبانی از نرم ا�?زارهای خریداری شده به حدی خریدار را دچار مشکل کرده بود که راه را در خرید نرم ا�?زار از خارج از ایران و شرکتهای خارجی دنبال کرده بودند و با یک شرکت هندی در این زمینه قرارداد امضا کرده بودند! این که مشاهده می شود با وجودیکه در ایران اینهمه توانایی �?نی نرم ا�?زاری وجود دارد و اکثر شرکتهای نرم ا�?زاری با مشکل پیدا کردن مشتری خوب مواجه هستند و در همینه حال خریداران با وجود گرانتر بودن قیمت از خارج نرم ا�?زار تهیه می کنند واقعا تاس�? برانگیز است. اما مقصر اصلی این مشکل خود شرکتهای نرم ا�?زاری هستند چون �?رآیند پشتیانی نرم ا�?زار های خود را به خوبی انجام نمی دهند. در این باره باز خواهم نوشت. همین!
Y@SiN
فعلا امضا نداريم.باشگاه داريم
برچسب برای این موضوع
مجوز های ارسال و ویرایش
- شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
- شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
- شما strong>نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
- شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
-
قوانین انجمن