سال 1991 ميلادي، شركت Sun Microsystems پروژه اي تحت عنوان Green را آغاز نمود. هدف اصلي اين پروژه ايجاد ابزار نرم افزاري جهت كنترل دستگاه هايي مانند set-top Box (وسيله اي جهت دسترسي به اينترنت)، PDA’s (Personal DataAssistant) و ... بود.
اين ابزار نرم افزاري كه در واقع همان زبان جاوا بود، در ابتدا با نام Oak (بلوط) نام گذاري شد. علت اين نام گذاري وجود درختان بلوط در محوطه اطراف ساختمان محل كار اعضاي تيم Green بود. تعداد اعضاي تيم در آن زمان 16 نفر بود كه شاخص ترين آنهاJamesGosling , Bil Joy, Patrick Naughton بودند.
Green Team. From left to right they are: Al Frazier, Joe Palrang,
Mike Sheridan, Ed Frank, Don Jackson, Faye Baxter, Patrick Naughton,
Chris Warth, James Gosling, Bob Weisblatt, David Lavallee, and Jon Payne.
Missing in action: Cindy Long, Chuck Clanton, Sheueling Chang, and Craig Forrest
پس از تكميل پروژه، مشكل بزرگي بر سر راه اعضاي تيم قرار گرفت. اين مشكل آن بود كه گروه فوق با وجود ايجاد يك تكنولوژي جديد قادر به همسو كردن بازار با اهداف خود نبودند و در نتيجه فروش محصولشان با موفقيت همراه نبود. در اين زمان (حدود 1993) شركت Sun حدود 70 كارمند داشت. اين مشكل سبب شد تا اعضاي تيم و بخصوص James Gosling به فكر فرو روند كه محصولي با ويژگي هاي Oak به چه كاري خواهد آمد؟
James Gosling
از ويژگي هاي Oak مي توان به موارد زير اشاره نمود:
run media content on internet (a network with different divices)
…
پس از مدتي تحقيق و بررسي، اعضاي گروه فهميدند كه با ورود به عرصه اينترنت و به كارگيري تكنولوژي ابداعي خود، به موفقيت خواهند رسيد. زيرا اينترنت در آن زمان به تازگي جايگاه ويژه خود را در بين كاربران عمومي باز كرده بود و روز به روز استفاده از آن عمومي تر مي شد. (از تولد اينترنت تا آن زمان حدود 20 سال مي گذشت.)
Gosling در اين زمينه مي گويد:
"همهي چيزي كه ما بدنبال آن بوديم، ايجاد امكاني جهت توزيع و اجراي برنامه ها تحت اينترنت بود."
اينترنت شبكه اي از كامپيوتر هاي مختلف از لحاظ سخت افزار و سيستم عامل مي باشد.
سرانجام شركت Sun در سال 1994 يك مرورگر اينترنتي با نام HotJava كه توانايي اجراي appleهاي جاوا را داشت، بوجود آورد. (appletها، برنامه هايي هستند كه توسط مرورگر اينترنت قابل اجرا مي باشند)
نكته قابل توجه ديگر آن است كه Oak حدودا در همين زمان به Java تغيير نام داد. انتخاب اين نام نيز از بين يك سري كلمات منتخب و بصورت تصادفي صورت پذيرفت.
حركت ديگري كه Gosling و گروهش جهت توسعه محصول خود انجام دادند آن بود كه كد جاوا را بصورت رايگان در اينترنت قرار دادند. اين امر بخاطر رسيدن به دو هدف زير صورت پذيرفت:
انتشار سريع جاوا
بررسي كد فوق توسط كارشناسان سرتاسر دنيا و رفع معايب موجود در آن.
سپس در سال 1995 اولين نسخه از زبان برنامه سازي جاوا (Java 1.0) در اختيار برنامه نويسان قرار گرفت. جاوا از لحاظ syntax شبيه زبانهاي قدرتمند C وC++ مي باشد. اين زبان تمامي ويژگي هاي شيءگرايي C++ را نيز در خود مورد استفاده قرار داده است. اين نكته نيز خود يكي از دلايل محبوبيت و پيشرفت سريعتر جاوا محسوب مي شود.
زيرا زبانهاي C و C++ جزء محبوب ترين و قوي ترين زبانهاي موجود محسوب مي شوند و برنامه نويسان زيادي با اين دو زبان چه در گذشته و چه امروزه آشنا مي باشند. از اين رو Gosling و گروهش براي يادگيري راحتتر و در نتيجه ترويج زبان خود در بين برنامه نويسان و همچنين قدرتمند نمودن محصول خود از ويژگي هاي مفيد اين دو زبان استفاده نمود.
علاوه بر دو زبان فوق، جاوا از خصوصيات زبان هاي ديگري مانند Smalltalk نيز استفاده نموده است.
با ورود نسخه اول زبان برنامه سازي جاوا و سپس نسخه هاي ديگ آن در سالهاي بعد، اين ابزار به سمت فعاليت هايي مانند موارد زير سوق پيدا نمود:
Small platform such as cell phones, PDA,Smart Cards
…
شعار Goslingپس از ارائه اولين نسخه جاوا اين بود كه :
“Write Once, Run Anywhere”
اين شعار بيان كننده اين مفهوم است كه اگر برنامه مورد نظر خود را با زبان جاوا پياده سازي نماييد (در هر محيطي كه خواستيد مانند ويندوز، لينوكس و ...) مي توانيد آنرا بدون تغيير، در ساير محيط ها اجرا كنيد.
پنج هدف اصلي در زمان پياده سازي جاو در نظر گرفته شده است:
از متدولوژي شيءگرايي در اين زبان بطور كامل استفاده شود.
قابليت اجراي برنامه هاي يكسان در سيستم عامل هاي مختلف
پشتيباني از ويژگي هاي شبكه هاي كامپيوتري
اجراي راه دور برنامه ها بصورت كاملا امن
كاربرد راحت و ساده زبان به كمك انتخاب اجزاء مفيد ساير زبانهاي شيءگرا و استفاده از آن در جاوا (الگوبرداري)
اكنون با دانستن اهداف اصلي جاوا و تاريخچه آن، ممكن است سئوالي در ذهن خوانند اين مقاله بوجود آيد كه چرا لوگوي مربوط به زبان برنامه سازي جاوا عكس يك فنجان قهوه است؟
جواب اين سئوال بسيار ساده مي باشد. علت انتخاب اين لوگو آن است كه گروه Gosling و خود او به قهوه بسيار علاقه مند مي باشند. به همين خاطر لوگوي محصول خود را يك فنجان قهوه در نظر گرفته اند.