بالا
 تعرفه تبلیغات




 دانلود نمونه سوالات نیمسال دوم 93-94 پیام نور

 دانلود نمونه سوالات آزمونهای مختلف فراگیر پیام نور

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 5 از مجموع 5

موضوع: Lms چيست؟

  1. #1
    TAHA آواتار ها
    • 9,180
    مدير بازنشسته

    عنوان کاربری
    مدير بازنشسته
    تاریخ عضویت
    Mar 2009
    محل تحصیل
    PNU-CLUB
    شغل , تخصص
    PNU-CLUB
    رشته تحصیلی
    PNU-CLUB
    راه های ارتباطی

    Icon30 Lms چيست؟

    LMSمخفف کلمات Learning Management System به معنای (سیستم مدیریت فراگیری) می باشد.
    LMS در واقع نوعی نرم افزار مدیریت محتوای سایت است. ممکن است با نرم افزار های مدیریت محتوائی مثل Php nuke و Movable typeآشنا باشید.
    ما برای اینکه راحت تر بتوانیم محتویات سایتمان را مدیریت کنیم و آنرا به روز رسانی کنیم، از اینگونه نرم افزارها کمک می گیریم. این نرم افزارهای مدیریت محتوا به طور کلی،CMS (Content Management System ) نامیده می شوند.
    LMS ها نیز گونه ای از این نرم افزارها هستند. با این تفاوت که CMS کاربرد عام دارد و LMS کاربرد خاص.

  2. #2
    TAHA آواتار ها
    • 9,180
    مدير بازنشسته

    عنوان کاربری
    مدير بازنشسته
    تاریخ عضویت
    Mar 2009
    محل تحصیل
    PNU-CLUB
    شغل , تخصص
    PNU-CLUB
    رشته تحصیلی
    PNU-CLUB
    راه های ارتباطی

    پیش فرض

    بطور خاص سيستمهاي مديريت يادگيري به مجموعه اي از فرايند ها منتهي ميشود که مديران آموزشي را قادر مي‌سازد واحد هاي آموزشي مجازي متناسب با نيازهاي خود را طراحي و اجرا نمايند.

    LMS ها عملا ابزاري هستند که فرايند E-learning را تسهيل مينمايد. امروزه استاندارد هاي فراواني براي يکسان سازي و هماهنگي ميان همه انواع LMS بوجود آمده که براي نمونه استاندارد scorm براي يکسان سازي محتواي LMSدر همه سيستمها است.(شامل يک بسته به همراه يک xml و ساير محتوا ها بصورت دسته بندي شده)
    در مورد استانداردها بايد بطور مفصل سخن به ميان آورد.

    براي شروع برخي ويژگي هاي مشترک را مطرح ميکنم:

    مديريت کاربران، نقشها، دوره هاي آموزش، و انواع گزارش ها *
    * تقويم آموزشي
    * سيستم اعلانات و پيام گزاري براي دانش آموزان
    * ارزيابي و برگزاري امتحانات خاص در تاريخ و زمان مشخص
    * اعلام نتايج و طبقه بنديهاي مخصوص پس از آزمون
    * طبقه بندي موارد آموزشي دوره براي کاربران خاص
    * ارسال بسته هاي آموزشي مجازي براي دانش آموزان

    ويژگي هاي جزيي تر شامل:

    * ثبت نام خودکار
    * تاييد مديريت براي ثبت نام
    * تعيين مقادير پيش فرض در تمامي مراحل
    * تعامل و همکاري و سازگاري با استانداردها
    * طراحي ابزارهايي جهت تشخيص نقاط ضعف
    * قابليت افزودن ابزارهاي جديد در صورت نياز
    * آموزش گروهي بر اساس منطقه و يا زبان
    .....


    صنعت آموزش مجازي در دنيا رو به گسترش و پيشرفت است و هر روزه امکانات و تکنولوژي هاي جديدي در اين عرصه ظهور مي کنند.
    بطور کلي LMS ها هم بصورت رايگان و کدباز ارايه ميشوند و هم بصورت تجاري عرضه ميشوند.


    تقريبا اکثر LMS هاي موجود را نصب و تحليل کرده ام و در ميان همه آنها دو سيستم moodle , Dokeos نسبت به سايرين از نظر شيئ گرا بودن محتوايي و امکانات آموزشي و قدرت مانور در ارائه بهتر بودند.
    نکته اينجاست که برخي از LMS ها توانايي توليد (تاکيد ميکنم توليد و نه نمايش) scorm را ندارند و اين ميتواند به عنوان نقطه ضعف براي مديران آموزشي به حساب آيد.
    به عنوان مثال moodle علي رغم قدرتهاي فراوان در به کار گيري عناصر آموزشي قدرت توليد scorm را ندارد; اگر چه بسته هاي scorm آن توسط نرم افزارهاي ديگر به آساني امکان پذير است.

    به هر تقدير فرايند راه اندازي آموزش مجازي بسيار هزينه بر و پر دردسر است و نيازمند ساز و کارهاي خاصي است که موفقيت و عدم موفقيت آن را تضمين نمايد.
    LMS گوشه اي از اين ساز و کار ها است.


    اکنون نمونه هاي مورد تاييد LMS را معرفي ميکنم:

    نسخه هاي رايگان و کدباز



    ATutor an Open Source Web-based Learning Content Management System (LCMS)

    Claroline an Open Source eLearning and eWorking platform

    Dokeos a learning management system

    ILIAS a powerful web-based learning management system

    Moodle a course management system

    OLAT (Online Learning And Training), the web-based open-source

    Sakai


    نسخه هاي تجاري


    Saba

    Apex

    Blackboard


    نسخه هاي ديگري هم وجود دارند که در مجال هاي آتي به آنها نيز پرداخته خواهد شد.

  3. #3
    TAHA آواتار ها
    • 9,180
    مدير بازنشسته

    عنوان کاربری
    مدير بازنشسته
    تاریخ عضویت
    Mar 2009
    محل تحصیل
    PNU-CLUB
    شغل , تخصص
    PNU-CLUB
    رشته تحصیلی
    PNU-CLUB
    راه های ارتباطی

    پیش فرض

    دانشگاه هاي مجازي ايران که از LMS استفاده نموده اند:


    کلاس مجازی شریف: http://www.sharifvu.com

    دانشگاه بین المللی ایرانیان ( آمریکا ): http://iranu.com

    دانشگاه مجازی دانشگاه اصفهان http://vu.ui.ac.ir

    دانشگاه مجازی دانشگاه تهران http://cel.ut.ac.ir

    دانشگاه مجازی دانشگاه آزاد واحد جنوب تهران http://www.azad.ac.ir/VU/vu.htm

    دانشگاه مجازی دانشگاه صنعتی شريف تهران http://vu.sharif.edu

    دانشگاه مجازی دانشگاه شيراز http://www.shirazu.ac.ir

    دانشگاه اينترنتی ايران http://www.net2university.com

    دانشکده مجازی علوم حدیث http://vu.hadith.ac.ir

    دانشگاه علم و صنعت ايران http://www.elearning-iust.ir

  4. #4
    TAHA آواتار ها
    • 9,180
    مدير بازنشسته

    عنوان کاربری
    مدير بازنشسته
    تاریخ عضویت
    Mar 2009
    محل تحصیل
    PNU-CLUB
    شغل , تخصص
    PNU-CLUB
    رشته تحصیلی
    PNU-CLUB
    راه های ارتباطی

    پیش فرض


    استاندارهای آموزش مجازي



    استاندارهای آموزش الکترونیکی



    مروری بر استاندارد SCORM
    AICTC-2003



    بخش اول
    بخش دوم
    بخش سوم





    مروری بر استاندارد IMS
    AICTC-2003



    بخش اول
    بخش دوم
    بخش سوم
    بخش چهارم

  5. #5
    TAHA آواتار ها
    • 9,180
    مدير بازنشسته

    عنوان کاربری
    مدير بازنشسته
    تاریخ عضویت
    Mar 2009
    محل تحصیل
    PNU-CLUB
    شغل , تخصص
    PNU-CLUB
    رشته تحصیلی
    PNU-CLUB
    راه های ارتباطی

    پیش فرض

    معيارهايي که بايد در نظر گرفته شود در مرحله نخست پشتيباني حداکثري از استانداردهاي آموزش مجازي است.
    به عنوان مثال دو سيستم moodle و aTuter . در moodle قدرت توليد محتوا با استاندارد اسکورم وجود ندارد اما در ديگري اين امکان تعبيه شده.
    اما باز هم اين دليل قانع کننده اي براي بهتر بوردن هر کدام نيست. چرا که نوع کاربري و تعريف آيين نامه ها است که تعيين کننده هستند.

    1-اما مقايسه ميزان پشتيباني استانداردهاي آموزش مجاري ميتواند يکي از معيار ها باشد.

    2-معيار ديگر شيوه ارايه محتوا است که در برخي بصورت کاملا شيئ گرا و در برخي به اقتضا بصورت وبلاگي است.

    3-بررسي امکانات جانبي از قبيل برگزاري کلاسهاي ويدئو کنفرانس و تخته وايت بورد هم ميتواند معيار ديگري باشد(مثلا dokeos اين دو امکان را دارا است)



    همه مثالهايي که در بالا آورده ام از سيستمهاي رايگان موجود در وب است نسخه هاي کمرشال قابل بومي سازي است و بسياري از اين ارزيابي ها را آسان ميکند.

برچسب برای این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •